Een nieuw intranet voor Schagen Groep

Eén on­li­ne plat­form voor In­for­me­ren, Ken­nis­de­len en Ver­bin­den. Een ver­za­mel­punt waar me­de­wer­kers hun in­for­ma­tie kun­nen ha­len, maar ook el­kaar kun­nen vin­den. Dit is de di­gi­ta­le wens van Scha­gen Groep die in­mid­dels re­a­li­teit is ge­wor­den. Lees in dit in­ter­view met Jo­sé Pa­ter van de Scha­gen Groep over de tot­stand­ko­ming van het nieu­we in­tra­net.

07-04-2021

Wie is Scha­gen Groep?

Jo­sé Pa­ter: "De Scha­gen Groep is een mid­del­gro­te on­der­ne­ming, een echt fa­mi­lie­be­drijf, met ac­ti­vi­tei­ten in de ge­he­le breed­te bin­nen de bouw en in­fra­struc­tuur. Kre­ten die je bij ons wel voor­bij hoort ko­men zijn: 'je werkt hier 3 maan­den of 30 jaar' en 'sa­men kun­nen we een dorp bou­wen'.

Wij heb­ben ver­schil­len­de werk­maat­schap­pij­en die ac­ti­vi­tei­ten uit­voe­ren ge­richt op o.a. de ge­bie­den nieuw­bouw (wo­ning­bouw), on­der­houd en re­no­va­tie, uti­li­teits­bouw en in­fra­struc­tuur. De werk­maat­schap­pij­en func­ti­o­ne­ren als zelf­stan­di­ge on­der­ne­min­gen met hun ei­gen winst- en markt­ver­ant­woor­de­lijk­heid, maar ma­ken wel deel uit van een hecht in­tern net­werk. De staf­dien­sten fi­nan­ci­ën, ju­ri­di­sche za­ken, KAM/HR en per­so­neels- en loon­ad­mi­ni­stra­tie zijn op groeps­ni­veau ge­or­ga­ni­seerd."

De keu­ze voor het Ca­pi­ca In­tra­net

"We wa­ren op zoek naar een di­gi­ta­le op­los­sing voor ons kwa­li­teits­sys­teem en wil­den daar­naast met­een ons me­de­wer­kers­hand­boek di­gi­ta­li­se­ren. In­tern on­der­zoek en veel goog­e­len bracht ons bij het idee om dit bre­der te trek­ken en voor een in­tra­net te gaan, zo­dat we ook an­de­re in­for­ma­tie mak­ke­lijk kun­nen de­len. Ons doel is uit­ein­de­lijk drie­le­dig ge­wor­den: In­for­me­ren, Ken­nis­de­len, Ver­bin­den.

Op in­ter­net zijn we op zoek ge­gaan naar le­ve­ran­ciers die op het eer­ste ge­zicht bij ons le­ken te pas­sen. Daar­naast had­den een aan­tal col­le­ga's er­va­ring met in­tra­net­le­ve­ran­ciers bij vo­ri­ge werk­ge­vers. Met drie le­ve­ran­ciers heb­ben we een ken­nis­ma­kings­ge­sprek ge­voerd. Mar­lé­ne Baars van Ca­pi­ca kwam bij ons op kan­toor te Has­selt om een de­mo te la­ten zien en een eer­ste in­tro­duc­tie te ge­ven (dit was voor het co­ro­na­tijd­perk, toen kon dit nog). Dit per­soon­lij­ke con­tact viel ons al met­een op, om­dat an­de­re par­tij­en hun de­mo in een di­gi­ta­le mee­ting pre­sen­teer­den.

Wij vin­den het be­lang­rijk dat het in­tra­net bij­draagt aan het bin­den en boei­en van on­ze col­le­ga's. Dat be­te­kent dat men­sen mak­ke­lijk hun weg moe­ten kun­nen vin­den. De laag­drem­pe­lig­heid in ge­bruik en het feit dat het in­tra­net op te bou­wen en uit te brei­den is in de vorm van mo­du­les, in com­bi­na­tie met de prijs­stel­ling, heeft de door­slag ge­ge­ven om voor het Ca­pi­ca In­tra­net te kie­zen." ver­telt Jo­sé.

Het im­ple­men­te­ren van het in­tra­net met ver­schil­len­de werk­maat­schap­pij­en

Bij het im­ple­men­te­ren van het in­tra­net moest er re­ke­ning wor­den ge­hou­den met de ver­schil­len­de werk­maat­schap­pij­en van de Scha­gen Groep. Om­dat be­paal­de za­ken per werk­maat­schap­pij wor­den ge­re­geld, zo­als per­so­neels­za­ken, moet dit ook in het in­tra­net ge­schei­den wor­den.

Ca­pi­ca heeft dit in­ge­re­geld door el­ke werk­maat­schap­pij een ei­gen groep te ge­ven, waar­aan rech­ten ge­kop­peld kun­nen wor­den. Met de func­ti­o­na­li­teit 'Zicht­baar voor' in het in­tra­net, kan er bij het toe­voe­gen van elk item aan­ge­ge­ven wor­den wel­ke groep het item mag zien. Dit is o.a. ver­werkt in de mo­du­les Kwa­li­teits­hand­boek, het Me­de­wer­kers­hand­boek en in Nieuws. Als ge­brui­ker zie je dus bij­voor­beeld al­leen de nieuws­be­rich­ten die voor jouw groep (werk­maat­schap­pij) van toe­pas­sing zijn.

Het in­tra­net is li­ve!

Taart Kom­pas col­la­ge.jpg

"Toen bij ons een­maal het be­sluit ge­no­men was om het in­tra­net daad­wer­ke­lijk te gaan im­ple­men­te­ren, is het heel snel ge­gaan. Het was een fij­ne sa­men­wer­king met kor­te lijn­tjes. Ik ben erg blij met ons Kom­pas (dit is de naam van ons in­tra­net). Het feit dat we een ver­za­mel­punt heb­ben waar me­de­wer­kers hun in­for­ma­tie kun­nen ha­len, maar ook el­kaar kun­nen vin­den. Het beeld is over­zich­te­lijk en de stijl in lijn met on­ze huis­stijl.

We krij­gen ook veel po­si­tie­ve re­ac­ties van col­le­ga's. Men vindt het ook nut­tig, wat na­tuur­lijk van het groot­ste be­lang is. Wat voor­al leuk is om te mer­ken, is dat je op ver­schil­len­de plek­ken in over­leg­gen nu hoort 'Oh, dat is echt wat voor Kom­pas'. Ik ver­wacht dat, wat dat be­treft, het nieuws en de wiki het meest dy­na­mi­sche in­vul­ling zul­len gaan krij­gen."

Toe­komst­plan­nen voor het in­tra­net

"We kij­ken mo­men­teel ter uit­brei­ding naar de mo­ge­lijk­he­den van een en­quê­te mo­du­le in het in­tra­net. Daar­naast hou­den we de (nieu­we) fea­tu­res via de de­mo om­ge­ving van Ca­pi­ca in de ga­ten. Dat het mo­du­lair is, maakt het zo han­dig om stap voor stap uit te brei­den, op mo­men­ten dat wij er het meest baat bij heb­ben."