De comeback van de nieuwsbrief
Een jaar of 10 geleden verstuurde vrijwel ieder bedrijf wel een digitale nieuwsbrief. Met de komst van nieuwe (social) media verloor de nieuwsbrief echter aan populariteit. Sterker nog, het heeft zelfs een behoorlijke tijd best een stoffig imago gehad. Wat mij betreft onterecht. Dat de nieuwsbrief inmiddels weer helemaal terug van weggeweest is, vind ik dan ook een mooie (en logische) ontwikkeling.
Contentmarketing
Zoals met iedere (marketing)tool, het gaat uiteindelijk om wat je er mee doet. Een nieuwsbriefnieuwsbrief die helemaal vol staat met reclame levert je, behalve een hoop uitschrijvingen, niks op. Maar wanneer je contentcontent met zorgzorg is afgestemd op de interesses en informatiebehoefte van je doelgroep, biedt je meerwaarde (en bereik je je doelen). Dit is dan ook de basis van contentmarketing.
Meer diepgang
Met een nieuwsbrief kun je ook veel beter de diepte in gaan dan bijvoorbeeld in een social media post. En juist die diepgang is waar veel mensen behoefte aan hebben. Die mix is interessant en een nieuwsbrief kan een mooie aanvulling zijn op de kanalen die je nu al inzet.
Relevantie
Zorg er uiteraard wel voor dat je mailinglijst met zorg is samengesteld en houd deze actueel. Besteedt ook aandacht aan het werven van nieuwe abonnees, bijvoorbeeld via je websitewebsite of door je contacten actief of je nieuwsbrief te wijzen. Overigens is het aanbieden van een uitschrijfmogelijkheid verplicht. Maar hoe relevanter je content, des te lager het aantal uitschrijvingen natuurlijk.
Effectiviteit in beeld
Een ander groot voordeel van de nieuwsbrief is dat je tot in details het effect ervan in kaart kan brengen. Denk bijvoorbeeld aan cijfers over bereik en het aantal clicks. Deze informatie geven je meer inzage in hoe je nieuwsbrief ontvangen (en gelezen) wordt en geven je handvatten om je nieuwsbrief nog effectiever te maken.
Responsive design
Wist je trouwens dat bijna de helft van alle e-mails geopend wordt op een mobiel apparaat? Net als je website, is het dus ook belangrijk dat je e-mailing zich aanpast aan het device waarop het bekeken wordt.
Koppeling website
Steeds meer opdrachtgevers van Capica kiezen ervoor om het CMS van hun website uit te breiden met een e-mail module. Handig, want dit voorkomt dat je in meerdere systemen moet inloggen.
Twijfelen jullie of een digitale nieuwsbrief van meerwaarde is voor jullie organisatie? Of wil je meer informatie ontvangen over deze module? Ik zou het leuk vinden om hier eens met je over te sparren. Mijn contactgegevens vind je Contacthier.