Een chatvenster op je website. 6 praktische tips
Goedemiddag. Kan ik u helpen? Steeds meer websites maken gebruik van een chatvenster. Een chatvenster is een persoonlijke manier om in contact te komen met je doelgroep en je kunt het enigszins vergelijken met een receptiebalie zoals je deze in kantoren tegenkomt. De receptioniste is je eerste aanspreekpunt en helpt je verder op weg. Met een chatvenster op je website doe je eigenlijk hetzelfde, alleen dan digitaal.
Als je een websitewebsite bezoekt, is de kans groot dat je een vraag hebt. Je bent bijvoorbeeld op zoek naar informatie over een bepaald onderwerp. Via het chatvensterchatvenster kun je deze vraag direct stellen, wel zo handig. Overweeg jij om een chatvenster toe te voegen op je website? Dan geef ik graag enkele tipstips om dit (succesvol) te doen.
#1: Wees duidelijk over je (online) beschikbaarheid
Geef duidelijk aan wanneer je online bent, en dus in staat bent om te reageren. Een bezoeker die gebruik maakt van een chatvenster verwacht, anders dan bijvoorbeeld bij het sturen van een e-mail, direct een reactie. Ben je even niet in staat om te reageren? Geef dan duidelijk aan dat je op dat moment offline bent. Nog beter is om het venster alleen te tonen op het moment dat je online bent om teleurstelling te voorkomen.
#2: Denk goed na over de plaats op je website
Een chatvenster kan erg handig zijn op het moment dat je als bezoeker een vraag hebt. Natuurlijk mag dit venster dan ook een prominente plaats op je website krijgen. Zorg er echter ook voor dat het venster niet hinderlijk is voor bezoekers die geen gebruik willen maken van deze functionaliteit. Geef gebruikers bovendien de mogelijkheid om het venster weg te klikken.
#3: Maak het écht persoonlijk
Zorg ervoor dat er voor de gebruiker duidelijk is met wie hij of zij contact heeft. Dit kun je doen door het plaatsen van een naam, maar bijvoorbeeld ook door het plaatsen van een foto. Hiermee laat je zien dat het gaat om écht persoonlijk contact.
#4: Laat zien dat je reageert
Laat zien dat je aan het typen bent (en dus de vraag aan het beantwoorden bent), zodat de steller van de vraag weet dat het zinvol is om even te wachten. Net als bij een 'echte receptie' is het wel zo prettig dat je ziet dat je geholpen wordt (en dat de ander aandacht voor je heeft).
#5: Registreer de vragen die je krijgt
De vragen die via het chatvenster gesteld worden zijn een mooie basis voor de doorontwikkeling van je website. Is men vaak op zoek naar hetzelfde type informatie? Kijk dan nog eens kritisch naar de navigatie op je website.
#6: Maak ook je chatvenster responsive
Natuurlijk is het belangrijk dat je website responsive is, zodat deze ook op je telefoon en tablet goed te bekijken is. Vergeet niet om ook je chatvenster responsive te maken.
Wel of geen chatfunctie op je website?
Een chatvenster kan een mooie toevoeging zijn op je website, zeker wanneer je bovenstaande tips toe past. Wil je meer informatie over de mogelijkheden van een chatvenster op jouw website? We gaan graag met je Contactin gesprek over de mogelijkheden.