Handvatten voor een succesvol intranet
In de vorige blog over het intranet evolutiemodel heb ik je verteld over de vier evolutiestadia en de drie dimensies van het Intranet Evolutiemodel. De evolutiestadia beschrijven de mate van onmisbaarheid van een intranet en de dimensies de verschillende doeleinden van het intranet. Binnen deze dimensies zijn de behoeften en verwachtingen van de medewerkers in kaart gebracht, dit noemen we de handvatten voor succes. In deze blog worden de handvatten beschreven voor het eerste evolutiestadium. Lees snel verder!
Handvat voor succes in de dimensie Informatievoorziening
Alle informatie die medewerkers nodig hebben om hun werk te doen en/of informatie over het reilen en zeilen van de organisatie, is op het intranetintranet te vinden binnen de dimensie Informatievoorziening. Welke vormen van informatie gebruikt worden, is per organisatie verschillend. De vormen die door organisaties gemiddeld genomen het meest gebruikt worden zijn: Nieuws, Adresboek, Agenda en Communicatie-uitingen.
Het handvat voor succes binnen deze dimensie en dit stadium is 'ontvangen'. Medewerkers hebben in het eerste evolutiestadium vooral behoefte aan informatie die door de organisatie op het intranet wordt geplaatst (werk gerelateerd en/of informatie over het reilen en zeilen van de organisatie).
Tips:
- Stel een redactie samen die in dit stadium start met het plaatsen van informatie. Medewerkers kunnen vervolgens zelf op zoek gaan naar de informatie waar zij behoefte aan hebben.
- Meld aan medewerkers dat het profiel met contactinformatie van gebruikers vanaf nu op het intranet te vinden is.
- In de beginfase weten medewerkers het intranet niet altijd te vinden voor hun nieuwsvoorziening. Gebruik daarom andere interne communicatiemiddelen om de medewerkers te attenderen op het nieuws op het intranet.
- Medewerkers hebben behoefte aan een continue informatiestroom op het intranet. In het eerste evolutiestadium zorg je ervoor dat de redactie regelmatig nieuwsberichten plaatst. De gebruikers weten door deze regelmaat dat er altijd nieuws te vinden is op het intranet.
- De agenda wordt vaker geraadpleegd als de agenda ook verplichte vrije dagen en schoolvakanties vermeld.
Handvat voor succes in de dimensie Samenwerking
Informatie die medewerkers gezamenlijk tot stand brengen om een gezamenlijk doel of resultaat te bereiken, is te vinden binnen de dimensie 'Samenwerking'. De vormen die door organisaties gemiddeld genomen het meest gebruikt worden, zijn in dit stadium BlogBlog en Veel gestelde vragen.
Het handvat voor succes binnen deze dimensie en dit stadium is 'zenden'. In het eerste stadium heeft een kleine groep gebruikers (early adopters) behoefte om informatie over een gezamenlijk doel te zenden richting de andere gebruikers. Een enkele gebruiker reageert op deze informatie.
Tips:
- Begin als projectgroep zelf ook met het zenden van informatie. Bijvoorbeeld door het schrijven van blogs over de implementatie van het intranet.
- Hoe laagdrempeliger een blog is, hoe meer deze gelezen wordt en hoe groter de kans dat op een blog gereageerd wordt.
- Zijn er leidinggevenden onder de early adopters? Laat hen dan regelmatig een blog schrijven over wat zij meemaken op een werkdag. Een goed voorbeeld doet goed volgen.
- Laat de redactie bij de start van het intranet alle vragen noteren die zij zelf hebben bij het inrichten van het intranet. Door medewerkers te verwijzen naar deze vragen en antwoorden, zullen ze steeds vaker het intranet opzoeken voor het antwoord op hun vragen.
- De 'veel gestelde vragen' rubriek kun je breder inzetten dan alleen vragen rondom het gebruik van het intranet. Denk ook eens aan vragen op het gebied van HRM en ICT. Bovendien kun je op iedere afdeling inventariseren welke vragen vaker voorkomen en deze opnemen in de rubriek.
In de volgende blog over het Intranet Evolutiemodel vertel ik welke handvatten voor succes horen bij het tweede evolutiestadium. Wil je meer lezen over het Intranet Evolutiemodel? Vraag gratis ons boek 'De weg naar een succesvol sociaal intranet' aan!