Hoe bouw je een succesvolle online community
Een online community is een digitale verzamelplek waarbinnen mensen met een gezamenlijke interesse, overeenkomst of doel samen komen. Het intranet is een voorbeeld van zo'n online community en ook binnen het intranet kan er sprake zijn van (sub)communities. Maar wat bepaalt nu het succes van zo'n community?
We zien in de praktijk dat succesvolle onlineonline communities in hoofdlijnen hetzelfde gemanaged worden als offline communicaties. Bij een offline communitycommunity kun je bijvoorbeeld denken aan een netwerkvereniging waarbij regelmatig bijeenkomsten worden georganiseerd. Natuurlijk is de manier waarop je elkaar ontmoet anders in beide werelden, maar er zijn ook veel overeenkomsten. De belangrijkste overeenkomst? Zowel online als offline heb je te maken met leden en ben je afhankelijk van hun inbreng. In deze blogblog geef ik graag enkele tipstips uit de offline wereld, die jou gaan helpen bij het managen van je online community.
De juiste voorbereiding
Het succes van een online community wordt voor een groot deel al bepaald voordat deze überhaupt live is. Dit is misschien wel één van de belangrijkste fases. Enkele voorbeelden van zaken waar vooraf goed over nagedacht moet worden zijn:
- Wat is het doel van de community (wat wil je bereiken)?
- Waarom zou men lid willen worden (wat biedt de community haar leden voor meerwaarde)
- Hoe is de community benaderbaar (mag iedereen lid worden)?
Bij een offline community is het vaak al veel vanzelfsprekender om vooraf na te denken over dit soort vragen. Stel je wilt bijvoorbeeld netwerkbijeenkomsten organiseren. Dan ligt het voor de hand dat je direct een antwoord kan geven op bovenstaande vragen. Waarom zou dit bij een online community anders zijn?
What's in it for me?
Een community mag ook nooit gezien worden als een doel op zich of omdat 'men vindt dat er behoefte is aan een bepaalde community'. Stel bij de oprichting van een community daarom altijd de vraag: waarom zou men lid willen worden en wat gaat het de leden brengen. Ook dit is niet anders dan in de offline wereld.
Neem als voorbeeld een offline kennissessie waarvoor men zich kan inschrijven. Mensen schrijven zich in omdat het onderwerp hen aanspreekt en omdat de 'What's in it for me' duidelijk is. Niet omdat een ander vindt dat het interessant is.
De community manager
Wat je ook in je voorbereiding mee zou moeten nemen is wie de community manager is en welke rol hij of zij krijgt. Bij een offline community is het een vanzelfsprekendheid dat er iemand is die het voortouw neemt, optreed als ambassadeur en die het aanspreekpunt is bij vragen. Ook in een online community heb je iemand nodig die deze rol oppakt. Hoe die rol ingevuld moet worden kan verschillen, maar in beide werelden is het belangrijk om hier vooraf over na te denken.
Hoeveel vrijheid geef je?
Een community vorm je met elkaar en het staat of valt met de inbreng van de leden. Ons advies is daarom om de rechten van leden niet te veel in te perken. Bij een offline bijeenkomst verwacht je vaak ook een actieve houding van deelnemers. Daarbij vraag je ook niet of mensen aanwezig willen zijn maar vooral niks willen zeggen. Wees ook flexibel als het gaat om wie de community manager is. Dit hoeft niet altijd iemand van de afdeling communicatie te zijn. Sterker nog, de voorkeur zou uit moeten gaan naar iemand die dicht bij het onderwerp staat.
Ons advies is daarnaast om mensen vrij te laten als het gaat om het aanmaken van online communities. Succesvolle communities sluiten aan bij een behoefte, dus dat deze ontstaan is ook logisch. Geef deze ruimte ook als organisatie. Sterker nog, stimuleer het.
Toch zien we in de praktijk dat organisaties het soms lastig vinden om teveel vrijheid te geven. Ik denk dat het vooral ook kwestie van wennen is. Bij twijfel stel ik dan ook altijd de vraag: hoe zou je hierover denken als het een om een offline situatie zou gaan? En dat is misschien dan ook wel de belangrijkste tip!
Verder praten over jullie online communities?
Wil je eens sparren over de communities binnen jullie organisatie? Of overweeg je dit aan te gaan bieden aan je medewerkers? Ik ga hierover graag met je in gesprek! Mijn contactgegevens vind je Contacthier. Informatie over ons sociaal intranetintranet vind je Intranethier.