Hoe maak je een goede Ads search-campagne?
Je wilt graag beginnen met Google Ads om meer bezoekers naar je website te krijgen? Dat kan! Alleen het opstarten en inrichten van zo'n account is best een tijdrovende klus. En een lastige ook. Veel ondernemers besteden het om die reden uit aan gespecialiseerde bureaus. Wil je het liever toch zelf doen? Neem dan vooral rustig de tijd om het goed in te richten en neem onderstaande tips mee.
Bepaal je doelen
Voordat je begint met het maken van campagnes en advertenties in GoogleGoogle Ads, zul je eerst voor jezelf helder moeten hebben wat je precies wilt bereiken. Wil je meer naamsbekendheidnaamsbekendheid genereren? Meer bezoekers naar je websitewebsite trekken? Of ga je voor de directe conversies? Elk doel heeft een andere aanpak nodig.
Bepaal voor jezelf wanneer je succesvol bent met Google AdsAds. Is dat als je een bepaald aantal conversies per week haalt? Of als een X aantal bezoekers per maand op je advertentie hebben geklikt? Als je weet wat je wilt bereiken, weet je ook wanneer je succesvol bent.
Inventariseer je zoekwoorden
Je hebt vastgesteld wat je wilt bereiken met Google Ads. Stap 2 is het inventariseren van je zoekwoorden en deze al uit te denken in een campagnestructuur met advertentiegroepen, voordat je ze toevoegt in Google Ads. Maak groepjes van je zoekwoorden, alle vergelijkbare zoekwoorden zet je in één advertentiegroep. Houdt hierbij ook nog steeds je doelen in het achterhoofd.
Campagnetype selecteren
Nu gaan we echt beginnen met het maken van een Google Ads-campagne! Bij het maken van een nieuwe campagne krijg je 7 verschillende campagnedoelen te zien, maar eigenlijk zijn er 4 campagnetypes om uit te kiezen, namelijk searchsearch, displaydisplay, shoppingshopping en videovideo. Ik ga verder in op search, de meest gekozen optie voor adverteren in Google. Search gaat om het weergeven van advertenties in de resultatenlijst van Google, als je via google.nl een zoekopdracht ingeeft. De andere 3 opties laat ik voor nu even buiten beschouwing.
Google_ads_voorbeeld.jpg
Bij het kiezen van search komt het voor dat Google automatisch ook display heeft aangevinkt. Ik raad sterk af om deze tegelijk in één campagne te gebruiken, omdat beide campagnetypen heel verschillende doelen hebben: search is gericht op het aanbieden van je productproduct bij de gebruikers die daar specifiek naar op zoek zijn, display-advertenties worden vertoond op soortgelijke websites van je product of dienst (ook als bezoekers daarin niet geïnteresseerd zijn). Display is daardoor veel meer geschikt om je naamsbekendheid te vergroten. Daarnaast kun je je resultaten beter controleren en bijsturen als je ze hebt gesplitst in aparte campagnes met aparte doelen.
Doelgroep bepalen
Na het kiezen van een campagnetype kun je je doelgroepdoelgroep gaan selecteren. Geef bij 'locatie' op in welke omgeving je advertentie moet worden getoond: landen, gebieden binnen een land of een straal rondom een bepaald gebied. Heb je een regio afhankelijk product of dienst? Dan selecteer je die regio. Vergeet niet om overige gebieden uit te sluiten van de campagne.
Opereert je bedrijf in verschillende regio's, dan is het verstandig om je campagnes ook daarin op te delen. Stel je hebt een keten van een kapperszaak die onder andere in Rotterdam, Den Haag en Groningen zit. Je kunt dan een campagne maken met Nederland als gebied, maar het is logischer om de campagne op te splitsen in 3 verschillende campagnes. Je maakt er dan een voor Rotterdam, een voor Den Haag en een voor Groningen en je kiest bij elke zijn eigen regio. Zo kun je in de advertenties je doelgroep veel persoonlijker aanspreken, bijvoorbeeld door regionale kenmerken toe te voegen aan je teksten.
Het instellen van een taal spreekt voor zich. Bestaat je doelgroep uit personen vanuit meerdere landen en dus talen? Dan is het verstandig om ook hiervoor aparte campagnes aan te maken. Zo kun je in een Engelstalige campagne ook Engelse advertenties maken en Engelse zoekwoorden instellen.
Budget en bieden
Bij budget geef je op wat je gemiddeld per dag uit wilt geven aan deze campagne. Budgettering is altijd lastig en een vak apart. Belangrijk hierbij is om niet te laag, maar ook niet te hoog in te zetten. Hoe kom je achter wat goed is? Mijn mening: uitproberen. Stel een budget in wat goed voelt voor jou en kijk wat er gebeurd. Je kunt altijd je budget nog bijstellen.
Het kiezen van een biedstrategie moet ook weer in lijn zijn met je doel. Bij een beginnende campagne kies ik vaak voor 'klikken maximaliseren' of 'handmatige CPC-biedingen'. Mijn voorkeur gaat uit naar de laatste, omdat met 'klikken maximaliseren' je Google zelf de vrije hand geeft om je maximale CPC (cost per click) aan te passen. Zij zorgen ervoor om zoveel mogelijk klikken te genereren binnen je budget en dit doen zij altijd in hun eigen voordeel. Het kan zomaar zijn dat jij betaalt voor klikken op zoekopdrachten waar je helemaal niet gelukkig van wordt. Kies daarom voor 'handmatige CPC-biedingen', zodat je zelf je maximale CPC kan aanpassen.
Advertentieplanning + advertentieroulatie
De volgende stap is de keuze of en hoe je je advertentie wil laten vertonen over de dag, met behulp van de advertentieplanning. Is jouw product of dienstgevoelig voor bepaalde dagen en/of tijden? Dan is deze optie erg handig. Zet voor jezelf op een rij wat piekmomenten in een dag, week, maand of jaar zijn en stel je advertenties daarop in.
De advertentieroulatie gebruik je om aan te geven hoe vaak de advertenties in je advertentiegroep ten opzichte van elkaar moeten worden vertoond. Ik raad je aan om altijd te kiezen voor de instelling Optimaliseren: voorrang geven aan de best presterende advertentiesOptimaliseren: voorrang geven aan de best presterende advertenties. Met deze instelling geef je aan dat Google je beste advertentie voorrang moet geven ten opzichte van je mindere advertenties.
Advertentie-extensies
Voordat je je advertenties tekstueel gaat opmaken, heb je nog de keuze om advertentie-extensies aan te zetten. Hiermee breid je je advertentie uit en valt deze meer op in de resultatenlijst van Google. Kies ook hier de extensies die aansluiten bij jouw campagnedoel. De extensies worden niet altijd getoond bij je advertentie, dat heeft te maken met de volgende factoren: advertentierangschikking, positie van de advertentie en andere extensies. Vaak merk ik dat extensies getoond worden op het moment dat je op positie 1 komt te staan in de resultatenlijst. Voeg per extensiesoort verschillende versies toe, zodat er wordt afgewisseld en je kunt checken welke het beste presteert.
Advertenties opstellen
Uiteindelijk ga je de advertenties opmaken. Google geeft je de mogelijkheid om 3 kopregels in te stellen en 2 zinnen voor beschrijving. Benut deze dan ook goed, maar ga niet schrijven om het schrijven. Vermeld in je eerste kopregel je zoekwoord van de advertentiegroep, zodat de zoeker zich optimaal aangesproken voelt als deze jouw advertentie ziet. Gebruik de andere tekstvelden voor het vermelden van jouw USP's. Waarom zou de zoeker op jouw advertentie moeten klikken? Wat maakt jouw product of dienst bijzonder ten opzichte van de concurrentie? Neem het opstellen van je advertentie serieus. Dit is je kans om je product of dienst te verkopen!
Maak altijd meerdere advertenties (minstens 3) per advertentiegroep, zodat Google kan rouleren met je advertenties en jij precies kunt zien welke het best en het slechtst presteert. Op deze manier kun je je advertenties verder optimaliseren.
Kies de juiste zoekwoorden
Als laatste stel je je zoekwoorden voor de campagne, maar stiekem had je dat bij stap 2 al gedaan. Voeg je zoekwoorden toe en kies voor elk zoekwoord de goede zoekwoordtype: exact, woordgroep, breed met modifier of breed zoekwoord. Is voor jou nog niet duidelijk wanneer je welk zoekwoordtype moet gebruiken? https://www.capica.nl/blog/5-gemaakte-fouten-in-google-adsIn dit blog wordt meer duidelijkheid gegeven over het kiezen van de juiste zoekwoordtypes.