Ze schieten als paddenstoelen uit de grond, de Uber look-a-likes. Ben je een start-up en ben je volop bezig met innovaties? Dan noem je jezelf de nieuwe Uber van jouw branche. Want Uber staat inmiddels gelijk aan innoveren en is dus een begrip geworden. 'Leuk voor de start-ups', hoor ik je denken. 'Maar daar heb ik toch geen boodschap aan? Mijn organisatie bestaat al meer dan tien jaar.'
Toch wel! Sterker nog, je moetmoet er ook iets mee. Deze nieuwe business modellen kunnen namelijk een enorme bedreiging voor jouw organisatie betekenen. Innoveert jouw bedrijf niet, dan kun je het over een paar jaar wel schudden.
Wat als Geefcafé naast jouw restaurant komt?
Er zijn genoeg 'Uber' voorbeelden te noemen, zoals 'Doe het zelf hotel', 'AirBNB', 'Alibaba' en ken je de organisatie Geefcafé al? Een prachtig voorbeeld van innovatie binnen de horeca. Bij dit restaurant bepaal je zelf wat je betaalt voor de maaltijd, wat je kunt missen. Er wordt slim ingekocht door bijvoorbeeld ingrediënten die anders in de prullenbak zouden verdwijnen in te kopen bij groothandels. Door het principe van Geefcafé is een lekkere maaltijd buiten de deur nu voor iedereen betaalbaar. Mooi initiatief toch? Maar wat als jouw restaurant naast een geefcafé zit? Dan vind je het waarschijnlijk een minder mooi initiatief. Dit 'Uber' bedrijf brengt namelijk jouw omzet om zeep. Je kunt dan een aantal dingen doen. Je gaat met ze samenwerken, je gaat over op een ander business model of je verhuist naar een andere locatie. Maar zelf innoveren was beter geweest. Dan had je dit voor kunnen zijn. En dat is nu precies waar de taxi-branche boos over is. Ze zouden willen dat zij zelf Uber bedacht hadden. Dan was het namelijk wel oké geweest.
Over vijf jaar…
Hoe verdien ik over vijf jaar mijn geld? Dat is de vraag die je als ondernemer regelmatig aan jezelf stelt. Als je mij vijf jaar geleden deze vraag had gesteld, had ik niet geantwoord dat het grootste deel van onze omzet uit Capica intranet zou bestaan. Ontwikkelingen in de markt hebben ervoor gezorgd dat wij onze koers hebben gewijzigd. En met succes dus!
Dit verhaal over Uber kun je natuurlijk ook loslaten op jullie intranetintranet. Verandert het intranet niet mee met de organisatie en met de wensen en behoeften van de medewerkers? Dan is het intranet binnen een paar jaar ten dode opgeschreven. Zorg dus dat je blijft luisteren naar wat de medewerkers willen, dan zorgen wij dat Capica intranet blijft innoveren. Samen zijn wij Uber!