Sociaal intranet groeit door in 2017
Het is alweer de laatste week van het jaar. Een moment van bezinning. Wij praten je elke dag van de week bij over impactvolle gebeurtenissen uit ons vakgebied. En vertellen je wat je niet mag missen in 2017. Sabine vertelt wat haar opviel op het gebied van Sociaal Intranet.
Elk jaar kijk ik er weer naar uit: het Congres Intranet. Op 23 maart 2017 vindt de 9e editie plaats van het grootste event op het gebied van intranet in Nederland, met als thema 'the future of work'. Zoals je in onze eerdere blogs al hebt kunnen lezen, zitten we midden in een technologische ontwikkeling. Zaken als big data, robots, Internet of Things hebben niet alleen impact op ons privéleven, het beïnvloedt ook ons dagelijks werk.
Toekomst van intranet
De vraag van 2017 is dan ook: Is er op de werkvloer van de toekomst nog ruimte voor een intranetintranet of digital workplace? Ik denk van wel. Onze manier van werken verandert. We worden steeds digitaler en steeds meer werkzaamheden vinden plaats in de 'cloud'. De technologische ontwikkelingen bieden organisaties met een intranet juist meer mogelijkheden. Mogelijkheden om alle systemen te koppelen en dagelijkse werkzaamheden nog efficiënter te maken.
Denk aan het huren van vergaderzalen, flexplekken, urenregistratie, vakantiedagen, project in plannen. Goede apps maken deze werkzaamheden makkelijker. Koppel dat aan 1 digitale werkplek - het intranet - en je kunt meer doen in minder tijd.
We worden socialer
Niet alleen zal het intranet efficiënter worden in 2017, ik verwacht ook dat het nog socialer zal worden. Medewerkers hebben meer behoeften aan samenwerken in projectgroepen en willen dit vooral zelf kunnen sturen. Een voorbeeld is het intranet van Gemeente Rotterdam. Tot dit sociaal intranet hebben 12.000 medewerkers toegang. Ze kunnen allemaal groepen aanmaken en documenten delen.
Die behoefte om discussies te voeren, documenten en foto's te delen en feedback te geven wordt in 2017 alleen maar groter. We gaan van informatie zenden naar informatie delen. Het intranet wordt meer dan een standaard intranet; het wordt de startpagina van waaruit de medewerker zijn werkzaamheden verricht. Digital Workspace was het woord van 2016 en dat belooft wat voor volgend jaar.
Intranetwoord van het jaar: Digital Workspace
Maar om van je intranet een digitale werkplek te maken, zullen organisaties anders moeten gaan denken. Een digitale werkplek moet net zo ingericht zijn als de organisatie zelf. Eitje, denk je misschien, maar daar komt meer bij kijken dan je denkt. Het integreren van verschillende softwaresystemen bijvoorbeeld.
Wij kregen dit jaar meer vraag naar het integreren van systemen in de digitale werkplek. Denk aan boekhouding, urenregistratie, planningstools en een startportaal. De HRM-afdeling krijgt steeds meer ruimte op het intranet en we ontwikkelden nieuwe modules als een kwaliteitshandboek. Een centrale plek waar alle documenten, protocollen en richtlijnen van een organisatie worden opgeslagen en geraadpleegd.
Niet zoeken maar vinden
Het integreren van systemen maakt ook dat het intranet complexer wordt. In 2016 zagen we dat gebruikers meer behoeften kregen aan een goede zoekfunctie binnen het intranet. Binnen een paar kliks willen gebruikers vinden wat zij zoeken. Een trend die parallel loopt aan ons websitebezoek.
Komend jaar zal de vraag naar een gebruiksvriendelijk intranet dus toenemen. En dat is goed, want een intranet overleeft alleen als medewerkers tevreden hun werk kunnen doen. John Stepper, een van de sprekers op het Congres Intranet 2017, gaat vertellen over de betrokkenheid van medewerkers. Hij zegt in zijn uitnodiging: "In most online communities, 90% of users are lurkers who never contribute, 9% of users contribute a little, and only 1% of users account for almost all the action."
3 tips voor een smooth adoptie
Adoptie wordt daarom steeds belangrijker. Alleen praten met medewerkers over de inrichting van een intranet is niet meer voldoende. Je zult echt moeten meelopen en kijken hoe zij hun werk doen.
Staat je intranet al, dan heb ik 3 praktische tips voor je die afgelopen jaar succesvol waren:
- Betrek je directie bij de adoptieadoptie van het intranet. Laat hen bijvoorbeeld maandelijks een blog schrijven op het intranet.
- Organiseer challenges om snel veel gebruikers mee te krijgen. Bijvoorbeeld een challenge voor de naam van het intranet.
- Betrek alle betrokkenen (eindgebruikers) vanaf het eerste moment bij het sociaal intranet. Alleen dan zorg je voor een meerwaarde en een goede adoptie.
Ook wij blijven in 2017 ons intranet optimaliseren en doorontwikkelen. Onze intranetapp voor mobiel komt eraan. In deze app vind je alle belangrijke intranetzaken en krijg je notificaties direct binnen. We zijn benieuwd naar jullie ervaringen.
Dit was de laatste blog in onze Capica Oud & Nieuw Special. Bedankt voor het lezen en misschien tot ziens op het Congres Intranet in maart.
Voor nu alvast een gelukkig 2017!!