Social media trends van de tweede helft van 2019
Het social media landschap verandert razendsnel en het is bijna onmogelijk om alle veranderingen bij te houden. Om je te helpen heb ik een aantal grote (aankomende) veranderingen voor 2019 op het gebied van social media op een rij gezet.
Adverteren op Pinterest
Persoonlijk vind ik PinterestPinterest een van de leukste social media kanalen, al is het een stuk minder social social dan bijvoorbeeld InstagramInstagram. Heerlijk om uren door plaatjes van mooi ingerichte woonkamers te scrollen en inspiratie op te doen voor die ene keer dat je 'echt eens keer het interieur gaat aanpakken'.
We moesten er even op wachten, maar nu kan er ook in Nederland geadverteerd worden op Pinterest. Vooral bedrijven die veel werken met visuals kunnen hier flink uit de voeten. Het doel van Pinterest voor de gebruikers is om inspiratie op te doen, dus zorg ervoor dat jij met de beste of mooiste ideeën komt.
Aan de slag met adverteren? Dan maak je eerst een bedrijfsprofiel aan, zodat je advertentiecampagnes kunt maken. De campagne zelf maak je in de Pinterest Ads Manager. Pinterest laat je voor je campagne kiezen uit de volgende doelen:
- Vergroot je bekendheid
- Beïnvloed overwegingen
- Verhoog je omzet
Elk marketingdoel geeft precies aan wat je ermee kunt bereiken, zodat jij het beste doel voor je campagne kiest. De volgende stap is je gesponsorde pin vormgeven. Dit kan een afbeelding, video, app-pin of carrousel zijn. Als laatst stel je je doelgroepdoelgroep targeting in, zodat de juiste personen jouw advertentie te zien krijgen.
Likes niet meer zichtbaar op Instagram
Deze trend is er nog niet helemaal doorheen, maar het zou zomaar kunnen gebeuren. Instagram, of eigenlijk moederbedrijf Facebook, overweegt om het aantal likes van een post niet meer zichtbaar te maken op Instagram, behalve voor de poster zelf. Ze willen graag dat "volgers zich druk maken over wat je deelt, niet hoeveel likes een post krijgt". Dit lijkt vooral een nadeel te worden voor influencers, die redelijk afhankelijk zijn van hoeveel hartjes een post krijgt. Vaak moeten zij aantonen aan een bedrijf hoeveel interactie hun posts hebben, voordat een bedrijf besluit in zee te gaan met een influencer.
Het is nog de vraag of deze test erdoorheen gaat komen. Een woordvoerder gaf aan: "We testen dit momenteel nog niet, maar we onderzoeken altijd manieren om de druk van Instagram te verminderen." Wordt vervolgd dus.
Product tagging in Instagram shopping
Instagram Shopping is al eventjes beschikbaar in Nederland en is nu uitgebreid met een nieuwe feature, namelijk product taggingproduct tagging. Met product tagging kun je producten koppelen aan je Instagramkanaal. Het voordeel is dat je makkelijker je producten kunt verkopen.
Het werkt vrij simpel Het enige wat je er voor nodig hebt is een zakelijk Facebook- en Instagram-account van jouw bedrijf. Bedrijven kunnen per post vijf producten in de foto taggen taggen. Deze tags zijn onzichtbaar totdat een gebruiker op de foto klikt. De prijs komt tevoorschijn en er kan worden doorgeklikt voor extra informatie. De laatste stap is dat de gebruiker wordt doorgestuurd naar de webshop, waar het productproduct te koop is.
Voorbeeld_kwantum.jpg
Afbeelding: Voorbeeld product tagging van de Kwantum.
Meer vraag voor influencer marketing vanuit de mkb
Influencer marketing kennen we allemaal als de grote bedrijven die beroemde personen inzetten voor hun merk, bijvoorbeeld Nike die NFL-rebel Colin Kaepernick tot boegbeeld maakte van een campagne in 2018. Maar steeds meer midden- en kleinbedrijven weten ook de weg naar de wereld van influencers te vinden. Zij starten steeds vaker op kleine schaal marketingcampagnes. De nano-influencer wordt daarom steeds belangrijker, gezien zij een kleine en specifieke doelgroep aanspreken. Influencer marketing is daarom niet alleen meer interessant voor de grote bedrijven of voor influencers die een groot bereik hebben. De kleine influencer past prima bij het mkb.
Er komen dus weer aantal nieuwe leuke mogelijkheden aan voor de marketeers en ondernemers onder ons. Welke ga jij uitproberen?