Social media trends van de tweede helft van 2019

Romy

Het so­ci­al me­dia land­schap ver­an­dert ra­zend­snel en het is bij­na on­mo­ge­lijk om al­le ver­an­de­rin­gen bij te hou­den. Om je te hel­pen heb ik een aan­tal gro­te (aan­ko­men­de) ver­an­de­rin­gen voor 2019 op het ge­bied van so­ci­al me­dia op een rij ge­zet.

Ad­ver­te­ren op Pin­te­rest

Per­soon­lijk vind ik Pin­te­restPin­te­rest een van de leuk­ste so­ci­al me­dia ka­na­len, al is het een stuk min­der so­ci­al so­ci­al dan bij­voor­beeld In­st­agramIn­st­agram. Heer­lijk om uren door plaat­jes van mooi in­ge­rich­te woon­ka­mers te scrol­len en in­spi­ra­tie op te doen voor die ene keer dat je 'echt eens keer het in­te­ri­eur gaat aan­pak­ken'.

We moesten er even op wach­ten, maar nu kan er ook in Ne­der­land ge­ad­ver­teerd wor­den op Pin­te­rest. Voor­al be­drij­ven die veel wer­ken met vi­su­als kun­nen hier flink uit de voe­ten. Het doel van Pin­te­rest voor de ge­brui­kers is om in­spi­ra­tie op te doen, dus zorg er­voor dat jij met de bes­te of mooi­ste idee­ën komt.

Aan de slag met ad­ver­te­ren? Dan maak je eerst een be­drijfs­pro­fiel aan, zo­dat je ad­ver­ten­tie­cam­pag­nes kunt ma­ken. De cam­pag­ne zelf maak je in de Pin­te­rest Ads Ma­na­ger. Pin­te­rest laat je voor je cam­pag­ne kie­zen uit de vol­gen­de doe­len:

  • Ver­groot je be­kend­heid
  • Be­ïn­vloed over­we­gin­gen
  • Ver­hoog je om­zet

Elk mar­ke­ting­doel geeft pre­cies aan wat je er­mee kunt be­rei­ken, zo­dat jij het bes­te doel voor je cam­pag­ne kiest. De vol­gen­de stap is je ge­spon­sor­de pin vorm­ge­ven. Dit kan een af­beel­ding, vi­deo, app-pin of car­rou­sel zijn. Als laatst stel je je doel­groepdoel­groep tar­ge­ting in, zo­dat de juis­te per­so­nen jouw ad­ver­ten­tie te zien krij­gen.  

Li­kes niet meer zicht­baar op In­st­agram

De­ze trend is er nog niet he­le­maal door­heen, maar het zou zo­maar kun­nen ge­beu­ren. In­st­agram, of ei­gen­lijk moe­der­be­drijf Fa­cebook, over­weegt om het aan­tal li­kes van een post niet meer zicht­baar te ma­ken op In­st­agram, be­hal­ve voor de pos­ter zelf. Ze wil­len graag dat "vol­gers zich druk ma­ken over wat je deelt, niet hoe­veel li­kes een post krijgt". Dit lijkt voor­al een na­deel te wor­den voor in­flu­en­cers, die re­de­lijk af­han­ke­lijk zijn van hoe­veel hart­jes een post krijgt. Vaak moe­ten zij aan­to­nen aan een be­drijf hoe­veel in­ter­ac­tie hun posts heb­ben, voor­dat een be­drijf be­sluit in zee te gaan met een in­flu­en­cer.

Het is nog de vraag of de­ze test er­door­heen gaat ko­men. Een woord­voer­der gaf aan: "We tes­ten dit mo­men­teel nog niet, maar we on­der­zoe­ken al­tijd ma­nie­ren om de druk van In­st­agram te ver­min­de­ren." Wordt ver­volgd dus.

Pro­duct tag­ging in In­st­agram shop­ping

In­st­agram Shop­ping is al even­tjes be­schik­baar in Ne­der­land en is nu uit­ge­breid met een nieu­we fea­tu­re, na­me­lijk pro­duct tag­gingpro­duct tag­ging. Met pro­duct tag­ging kun je pro­duc­ten kop­pe­len aan je In­st­agram­ka­naal. Het voor­deel is dat je mak­ke­lij­ker je pro­duc­ten kunt ver­ko­pen.

Het werkt vrij sim­pel Het eni­ge wat je er voor no­dig hebt is een za­ke­lijk Fa­cebook- en In­st­agram-ac­count van jouw be­drijf. Be­drij­ven kun­nen per post vijf pro­duc­ten in de fo­to tag­gen tag­gen. De­ze tags zijn on­zicht­baar tot­dat een ge­brui­ker op de fo­to klikt. De prijs komt te­voor­schijn en er kan wor­den door­ge­klikt voor ex­tra in­for­ma­tie. De laat­ste stap is dat de ge­brui­ker wordt door­ge­stuurd naar de web­shop, waar het pro­ductpro­duct te koop is.

 

Voor­beeld_kwan­tum.jpg

Af­beel­ding: Voor­beeld pro­duct tag­ging van de Kwan­tum.

 

Meer vraag voor in­flu­en­cer mar­ke­ting van­uit de mkb

In­flu­en­cer mar­ke­ting ken­nen we al­le­maal als de gro­te be­drij­ven die be­roem­de per­so­nen in­zet­ten voor hun merk, bij­voor­beeld Ni­ke die NFL-re­bel Co­lin Ka­e­per­nick tot boeg­beeld maak­te van een cam­pag­ne in 2018. Maar steeds meer mid­den- en klein­be­drij­ven we­ten ook de weg naar de we­reld van in­flu­en­cers te vin­den. Zij star­ten steeds va­ker op klei­ne schaal mar­ke­ting­cam­pag­nes. De na­no-in­flu­en­cer wordt daar­om steeds be­lang­rij­ker, ge­zien zij een klei­ne en spe­ci­fie­ke doel­groep aan­spre­ken. In­flu­en­cer mar­ke­ting is daar­om niet al­leen meer in­te­res­sant voor de gro­te be­drij­ven of voor in­flu­en­cers die een groot be­reik heb­ben. De klei­ne in­flu­en­cer past pri­ma bij het mkb.

 

Er ko­men dus weer aan­tal nieu­we leu­ke mo­ge­lijk­he­den aan voor de mar­ke­teers en on­der­ne­mers on­der ons. Wel­ke ga jij uit­pro­be­ren? 

Gerelateerd