Tips voor het aanschaffen van een nieuw sociaal intranet
De aanschaf van een nieuw intranet. Waarschijnlijk niet iets waar je je dagelijks mee bezig houdt in je organisatie. De zoektocht en aanschaf van een nieuw sociaal intranet is vaak eenmalig, maar kan best lastig en tijdrovend zijn.
Afgelopen week was ik op het Congres IntranetIntranet & Digital Workplace in de Jaarbeurs Utrecht. Daar woonde ik een sessie bij van Frank Alta, Product Owner bij de Sociale Verzekeringsbank. Hij vertelde over zijn ervaringen bij de zoektocht naar een nieuw intranet. Neem deze ervaringen en tipstips vooral mee, mocht je op dit moment op het punt staan van het aanschaffen van een nieuw intranet.
Fase 1: Hoe ga je invloed uitoefenen?
Heeft je organisatie al een intranet, maar voldoet deze niet meer aan de huidige wensen en eisen? Dan is het tijd om een nieuw sociaal intranet aan te schaffen.
De eerste fase is om het belang van een nieuw intranet aan te kaarten. Hoe ga je invloed uitoefenen bij de personen die daar over gaan? De belangrijkste tip die Frank Alta meegaf: maak dingen zichtbaar. Laat zien hoeveel issues en bugs er in je huidige intranet zitten. Doe een gebruikerstevredenheid onderzoek en toon de negatieven resultaten.
Koppel je intranetdoelstellingen ook aan de bedrijfsdoelstellingen. Voor jezelf is het intranet misschien het belangrijkste project, maar dat is het niet bij de rest van de organisatie. Kijk naar het hogere doel en hoe het intranet daaraan bij kan dragen. Laat het zien en laat het vooral ook bij de personen inwerken. Het kan vaak even duren voordat het besluit is genomen.
Fase 2: Hoe kies je een nieuw intranet?
Het is gelukt, de knoop is doorgehakt en je mag op zoek naar een nieuw sociaal intranet! Waar begin je? Frank startte met het bepalen van een visie en scope. Hierin bepaal je waar je het intranet voor gaat gebruiken, maar ook waarvoor niet. Hier zul je veel houvast aan hebben, ook als daar later nog discussies over komen. En die zullen komen, want iedereen heeft zijn eigen mening en belangen over hoe zo'n intranet er dan uit moet komen te zien.
Verder raadde hij aan om ook eens langs te gaan bij andere bedrijven met een intranet. Het helpt je om scherp te krijgen wat bij jouw organisatie past en hoe zij het hebben aangepakt.
Als laatst moet je natuurlijk ook de wensen van de gebruikers en de managers (vaak de beslissers) in kaart brengen. Houdt bijvoorbeeld sessies met de gebruikers om erachter te komen wat zij graag willen. Op deze manier krijg je een overzicht van je requirementsrequirements.
Nog meer tips..
Neem de volgende tips van Frank ook zeker mee in het proces:
- Verlies jezelf niet bij het opstellen van de requirements. Het hoort erbij, maar houd in gedachten waar het écht om gaat. Wat heb je nodig? Een plek voor content, nieuwsberichten of kennisdelen? Je gebruikerswensen staan altijd voorop.
- Onderhoud je support, vooral als het project is vertraagd. Mensen verliezen hun interesse, dus zorg ervoor dat het blijft leven onder de mensen.
- Zoek een goede (externe) projectleider als daar budget voor is. Iemand die dit vaker heeft gedaan en bekend is met het terrein, is een grote plus.
- Betrek de security officer er gelijk bij, vooral als het gaat om gevoelige (AVG) informatie. Zijn er veel verschillende personen? Nodig dan telkens dezelfde persoon uit.
En als laatst: de aanhouder wint! Je zult vaak denken 'gaat het ooit lukken?', dus blijf vooral volhouden.
Fase 3: Introduceer je nieuwe intranet bij de gebruikers
Heb je een nieuw intranet aangeschaft? Dan is de laatste fase aangebroken, namelijk het adoptieproces. Dit betekent dat je de gebruikers ook daadwerkelijk het intranet wilt laten gebruiken. Maak en verspreid bijvoorbeeld een flyer met tekst en uitleg. Of stel een testversie beschikbaar voor een groepje gebruikers. Op deze manier kunnen gebruikers al vroeg meekijken en invloed uitoefenen over de inrichting.
Uiteraard zijn er ook personen die niet zitten te wachten op het gebruiken van een nieuw intranet. Maak er geen obsessie van dat iedereen het intranet moet gaan gebruiken. Enthousiasmeer wel mensen door langs te gaan op de werkvloer, trainingen aan te bieden of andere acties te houden.