Waar moet mijn intranet aan voldoen?
Je staat aan de start van jullie nieuwe intranet en je zoektocht naar een geschikt platform is begonnen. Maar waar moet het intranet aan voldoen? We helpen je graag bij het beantwoorden van deze vraag door je een aantal tips te geven voor het opstellen van jouw eisenlijst.
#1 Inventariseer de behoefte bij de gebruikers
Om de behoefte te peilen kun je een enquête maken waarin je vraagt wat de gebruikers verwachten van het intranetintranet. En waarin je ze vraagt hoe het intranet hen verder kan helpen in hun werk. Zijn zij bijvoorbeeld op zoek naar een manier om in projectgroepen samen te werken of om kennis met elkaar te delen?
De enquête kun je gerust bij een deel van de medewerkers binnen de organisatie uitzetten. De deelnemers aan de enquête kun je in een later stadium ook onderdeel laten uitmaken van je projectgroep en je kunt hen aanstellen als ambassadeurs binnen de organisatie. Na de inventarisatie bepaal je de prioriteiten en zet je deze op jouw eisenlijst.
#2 Breng in kaart welke applicaties binnen de organisatie gebruikt worden
Worden er applicaties binnen de organisatie gebruikt, zoals CRM, ERP, DMS, Outlookmail of Outlookagenda? Dan kun je overwegen om deze applicaties direct te integreren in het intranet. Het voordeel is dat het intranet dan één digitale werkplek wordt. Je stimuleert hiermee het gebruik én de adoptieadoptie van het intranet. Op jouw eisenlijst zet je dat het te kiezen platformplatform geschikt moet zijn voor integratie van externe applicaties.
#3 Het intranet moet passen binnen de huidige ICT infrastructuur
Organisaties die hun ICT infrastructuur in huis hebben ondergebracht en dus beschikken over eigen servers kiezen vaak voor een 'on premise' gehost intranet. De eigen ICT afdeling is dan verantwoordelijk voor hosting. Is er geen eigen ICT afdeling? Dan is het handig om voor een cloud oplossing te gaan, waarbij het intranet door de leverancier gehost wordt. Vraag wel bij de intranetleverancier na hoe de beveiliging van het intranet geregeld is en waar de servers staan. Servers die in de Verenigde Staten staan, vallen onder de Patriot act, waardoor de bescherming van persoonsgegevens in het geding is. Bepaal van tevoren ook welke voorwaarden je stelt aan de afspraken in de SLA. Zo voorkom je dat het werk stil ligt als er sprake is van een bug of netwerkproblemen.
#4 De projectaanpakprojectaanpak voor de adoptie van het intranet moet bij je passen
Vraag jezelf af hoeveel begeleiding jij nodig hebt bij de implementatie van het intranet. Ben je alleen of heb je een projectgroep of ambassadeurs tot je beschikking? Heb je ervaring met het maken van een adoptieplan of heb je liever hulp van een leverancier? Hoeveel tijd heb je beschikbaar voor dit traject en binnen welke tijd wil je het intranet gerealiseerd hebben? Doe je dit in kleine stappen of met een 'big bang'?
#5 Hoe kunnen rechten en de toegang tot het intranet goed worden ingesteld?
Het beheren van het intranet moet soepel gaan en je geen moeite kosten. Een intranet dat je aan de voorkant beheert en niet via het Content Management Systeem werkt vaak het prettigst, zeker als je met rechten kunt bepalen wie wat mag op het intranet. Je wilt bijvoorbeeld externen laten inloggen en laten deelnemen aan een projectgroep, maar de rest van het intranet moet afgeschermd blijven. Of je wilt specifieke gebruikers rechten geven om berichten goed te keuren. Dan is een workflow op basis van rechten een handig hulpmiddel. En gaat een medewerker uit dienst? Hoe zorg je er dan voor dat een collega verantwoordelijk wordt voor bepaalde documenten of artikelen? Bepaal wat voor jou van belang is en voeg dit toe aan jouw eisenlijst.
#6 Zoek een intranet dat op alle devices goed werkt
Het intranet wordt jullie digitale werkplek en neemt dus een heel belangrijke plek in het werkproces in. Daarom moet het intranet goed bereikbaar zijn via verschillende devices. Weet je precies welke devices door de medewerkers gebruikt worden? Medewerkers die veel onderweg zijn, gebruiken vaak een tablet of smartphone om het intranet te raadplegen. Laat een demo door een intranetleverancier direct op deze devices uitvoeren, dan zie je direct of het naar wens werkt.
#7 Vind een intranet met een goede zoekfunctie
Op het intranet staat al binnen korte tijd veel informatie. Dan wil je wel dat medewerkers snel vinden wat ze zoeken. Een goede zoekfunctie komt dus zeker op je eisenlijst. Een zoekfunctie die je zoekresultaten automatisch aanvult met voorkomende zoektermen is natuurlijk ideaal. En ook het vinden van een collega met een specifieke expertise is heel handig. Net als het kunnen doorzoeken van documenten of het vinden van de collega's die bij een bepaald project betrokken zijn.
#8 Vraag om referenties
Als je navraag doet bij referenties krijg je een beter beeld van de werking van het intranet en de manier waarop het project is aangepakt. Juist de aanpak is heel belangrijk, want een intranet dat alleen technisch goed werkt, wordt niet gebruikt door de medewerkers. Zij moeten gestimuleerd worden om het intranet te gebruiken. Hoe is de adoptie van het intranet bij de referenten verlopen? Op de eisenlijst beschrijf je hoe je zou willen dat de projectaanpak verloopt, zodat je de aanbieders goed met elkaar kunt vergelijken.
#9 Vergelijk de kosten van de verschillende aanbieders
De businessmodellen van de intranetaanbieders verschillen nogal van elkaar. Sommigen rekenen een bedrag per gebruiker per maand. Anderen rekenen eenmalige kosten en een jaarlijkse licentie. Over het algemeen is het zo dat je in eerste geval goedkoper uit bent als je minder dan 20 medewerkers hebt en niet van plan bent om langer dan 3 jaar bij deze aanbieder te blijven. De tweede mogelijkheid is meestal goedkoper bij meer dan 20 medewerkers en als je langer dan 3 jaar bij de aanbieder wilt blijven. Bekijk wat voor jou het beste prijsmodel is en neem dit mee in jouw zoektocht naar de perfecte leverancier.
Ga jij direct aan de slag met jouw eisenlijst of kun je nog wat extra hulp gebruiken? In het boek 'De weg naar een succesvol sociaal intranet' zijn de verwachtingen en behoeften van gebruikers in verschillende stadia van het intranet in kaart gebracht en kan dus ook prima helpen bij de inventarisatie.