Wat kunnen we verwachten op social media in 2017?
Het is alweer de laatste week van het jaar. Een moment van bezinning. Wij praten je elke dag van de week bij over impactvolle gebeurtenissen uit ons vakgebied. En vertellen je wat je niet mag missen in 2017. Eric volgt de social media trends op de voet.
Om gelijk maar met de deur in huis te vallen, mijn grootste inzicht op de Social Media Week in Rotterdam was: het gaat niet om hoe groot je fanbase is, maar hoeveel en welke mensen je bereikt op het juiste moment. Wow. Hoe simpel deze bewering ook is, het was een eyeopener. En het toont ook een verschuiving aan. In 2016 gingen we van kwantiteit naar kwaliteit.
Niet de hoeveelheid volgers, niet de hoeveelheid contentcontent heeft de meeste impact, maar goede content delen met een trouwe groep volgers. Daar ligt het succes. Een goede inhaker gaat viral, ongeacht of je 3.000 volgers of 300.000 volgers hebt. Er ligt dus een kans om in 2017 je volgers nog meer te betrekken bij je organisatie.
Even tussen haakjes: Hier wil ik jullie toch even een complimentje geven. Ik draaide een rapport uit van onze analytics en ik zag dat wij minder volgers hebben dan onze concurrenten, maar dat jullie - onze volgers - wel 50 procent meer betrokken zijn. Dank jullie wel!
Snapchat, grootste groeier
Terug naar de hoogtepunten. Op het gebied van social media zijn deze hoogtepunten haast niet bij te benen. Snapchat groeide uit tot een volwassen medium en ik verwacht dat 2017 het jaar van dit platformplatform gaat worden. Ze hebben plannen voor een beursgang en experimenteren met nieuwe technieken. Bovendien is Snapchat het medium om de millennials te bereiken. Waar de oudere generatie nog denkt aan mooie beelden de wereld in slingeren, gebruikt de jonge generatie een gekke snap als middel om een chat te starten.
Het virus van snapchat sloeg dit jaar over op andere media. Instagram introduceerde zijn eigen 'stories' en ook Twitter kon niet langer achterblijven en daar kun je nu momenten plaatsen. Alleen vrees ik dat Twitter 2017 niet gaat overleven als ze op deze voet verder gaan. Het gebruik van Twitter neemt al een tijd langzaam af. Het medium leent zich uitstekend voor snel nieuws, maar wat je ziet is dat het limiet van 140 tekens (plus de 23 extra bij een foto of video) niet voldoende blijkt. We hebben behoefte aan rijkere content, die meer tot de verbeelding spreekt dan alleen een tekst van 140 tekens.
De groei van videocontent
Facebook is de stabiele factor in dit verhaal. En ook hier zie je dat videocontent flink is gegroeid. Waar we eerst alleen foto's gebruikten om onze boodschap persoonlijk te maken, plaatsen we steeds vaker video's. In een video heb je langer de tijd om je boodschap op een beeldende manier over te brengen.
Mark Zuckenberg voorspelt zelfs dat we Alleen nog video content op facebookover 5 jaar bijna alleen maar videocontent op onze tijdlijn hebben staan.
Een andere aanleiding voor meer videocontent is de opkomst van Periscope (denk aan de live-streaming die het televisieprogramma Jan rijdt rond op Periscope'Jan rijdt rond' voor het eerst gebruikte na hun uitzending). En natuurlijk de live-uitzendingen van Facebook Live. Vloggers hebben ook zeker impact op deze videotendens. Zij weten hun doelgroepdoelgroep uitstekend te bereiken met videocontent. Het maken van video's is zoveel makkelijker geworden doordat de kwaliteit van de camera van onze smartphone steeds beter wordt. Je hoeft dus geen dure apparaten meer aan te schaffen om een goede video op te nemen.
Ik voorspel dat videocontent in 2017 een vlucht gaat nemen. Ga je als bedrijf mee in dit avontuur, dan raad ik wel aan om voor ondertiteling te zorgen. Een hoog percentage van alle gebruikers bekijkt video's zonder geluid. We scrollen - ongeacht waar we zijn - door onze tijdlijn en zetten daarbij zelden ons geluid aan.
Pen Pineapple Apple Pen
Nog een leuke bijkomstigheid van de opkomst van videocontent zijn de challenges. We deden afgelopen jaar massaal - en wereldwijd - mee aan challenges op social media. De mannequin challengemannequin challenge is het meest recente voorbeeld. Je weet wel, je filmt een groep mensen die zijn bevroren in het moment. Maar ik heb ook genoten van de Carpool KaraokeCarpool Karaoke en het filmpje van de 'Pen Pineapple Apple Pen' vond ik grappig.
Het grappigste aspect van deze virals is dat het klein begint: een man in Azië maakt een stom filmpje en danst daar een beetje gek in. Vervolgens gaan verschillende mensen op de wereld de video nadoen en posten dit ook online. Wanneer iets viral gaat blijft een vraagteken, maar de kans dat jouw bericht opgepikt wordt is groter wanneer je communiceert in het Engels. De wereld van social media globaliseert en de voertaal is Engels. Ik verwacht dat de Engelse taal op social media komende jaren steeds 'normaler' wordt.
Wereldwijd meeleven
2016 was een jaar waarin we wereldwijd meeleefden. Denk maar aan de aanslag in Parijs, op de gaybar in Orlando en het neergestorte vliegtuig in Brazilië. We gebruikten social media om onze steun te betuigen.
Tegelijkertijd heeft het delen van nieuws op social media een keerzijde. Facebook heeft toegegeven dat zij 'gekleurd nieuws' verspreiden. Hun algoritmes zijn zo ingesteld dat je slechts dingen ziet die jij leuk vindt, want dan besteed je meer tijd op het platform (en tijd is geld).
Tijdens de presidentsverkiezingen in Amerika zagen we dat Facebook algoritmesdeze algoritmes ook bepalen welk nieuws we te zien krijgen. Liken we nieuwsberichten, pagina's en berichten van onze vrienden over bijvoorbeeld Trump, dan laat Facebook het nieuws aansluiten bij deze behoeften. Je komt daardoor minder snel in aanraking met de andere kant van een verhaal. Je ziet alleen dingen die jij leuk vindt.
Nemen we stappen tegen gekleurd nieuws?
Een niet te onderschatten keerzijde van toegespitste informatie is dat je wereld erg klein wordt en dat bepaalde partijen als Facebook en Google veel macht krijgen. Het is niet gek om te denken dat Facebook de verkiezingen heeft kunnen beïnvloeden. Maar ja, wiens taak wordt het dan om meerdere kanten van een verhaal te tonen? De regering? De partijen zelf? En bij wie ligt deze verantwoordelijkheid? Op dit vlak durf ik geen voorspellingen te doen. Gaan we in 2017 stappen nemen om gekleurd nieuws tegen te gaan? Of blijft het slechts bij bewustwording?
De hype van de zomer: Pokémon Go
Om niet met gekleurd nieuws te eindigen, wil ik afsluiten met positief nieuws. Een hype waar we van de zomer niet omheen konden en waar ik ook fanatiek aan heb meegedaan: Pokémon Go. Of je het leuk vond of niet: iedereen had ermee te maken. Het was maatschappij ontwrichtend en grensoverstijgend.
Niet alleen waren de Pokémon Go spelers in het straatbeeld aanwezig, denk aan Kijkduin - Pokémon hoofdstad van Nederland - maar ook op social media ging het los. Pokémon Go MemesTalloze memes kwamen online waar ik smakelijk om heb gelachen.
Dat een spelletje het nieuws kan domineren vond ik opvallend. Er worden wel meer spellen uitgebracht die het nieuws niet eens halen. Hoe komt dat? Het had enerzijds te maken met een generatie Pokémon-liefhebbers. Als jongen droomde ik van een wereld vol met Pokémon én dat ik kon vechten zoals in Dragon Ball Z. Beide programma's keek ik natuurlijk op televisie. En nu, 10 jaar later, is dat heel dichtbij gekomen.
Ten tweede hebben de algoritmes van Facebook hier een rol gespeeld. Doordat zoiets kleins wordt opgepikt en gaat leven binnen een generatie, bestaat de kans dat het doorsijpelt naar andere generaties. En tenslotte was dit het eerste spel dat succesvol een fictieve wereld koppelde aan onze bestaande wereld.
Daarom wordt 2017 het jaar van de inhakers op de Pokémon Go. Je kunt onze fysieke omgeving (met GPS) natuurlijk koppelen aan elk spel, voor elke generatie. De Woezel en Pip Go bijvoorbeeld. En daar kun je natuurlijk weer geld mee verdienen.
Wat moet je als bedrijf doen op social media in 2017?
Er zijn. Dat is al heel belangrijk. En dan vooral op mobielmobiel vlak. Ik zie een verschuiving van mobile first, naar mobile only. Instagram en Snapchat zijn hier voorbeelden van. En Facebook bezoeken we steeds vaker vanaf onze mobiel. Alleen LinkedIn heeft nog relatief veel desktopgebruikers. Belangrijk dus, dat je website goed op een mobiel te bekijken is. En ik denk dat je jezelf als organisatie moet gaan onderscheiden met goede content. Niet meer per se dagelijks posten, maar investeren in echt goede content. En schroom daarbij niet om mooie video's te maken.
Volgend jaar gaan we nog meer denken vanuit onze doelgroep. Het zenden is voorbij. Kijk naar wat je doelgroep relevant vindt en kies vooral het juiste moment om ergens op in te haken. Dat maakt je bereik groter, ongeacht de grootte van je fanbase. Samenwerken met vloggers of influencers is een optie, maar in 2017 gaan medewerkers ook vaker communiceren in plaats van de organisatie. Persoonlijke content, daar draait het om.
Welke trend op social media vond jij het afgelopen jaar het meest hilarisch of indrukwekkend? En wat wordt jouw bijdrage op social media in 2017? Laat een reactie achter, ik ben benieuwd.
Fijne jaarwisseling!