Zo sluit jouw website naadloos aan bij je doelgroep
Het uiterlijk van je website bestaat uit meer dan alleen mooie vormpjes en kleurtjes. Design is pas design als je het goed kunt onderbouwen. Met user centered design plaats je jouw eindgebruiker centraal en sluit je naadloos aan op zijn behoeften.
Mensen denken weleens dat ik een kunstenaar ben. Ze zeggen dan: maak er maar iets moois van. Maar webdesign gaat verder dan alleen een mooi uiterlijk. Design moet naar een marketingdoel toewerken en tergelijkertijd aan de behoefte van gebruikers voldoen. Daarom werken wij altijd op basis van user centered design.
User centered design: een framework van processen waarin de 'needs', 'wants' en 'limitations' van de eindgebruiker in kaart worden gebracht.
Websites zijn producten die worden gemaakt voor mensen. Om die mensen een goed gevoel te geven, is het belangrijk dat zij zich niet hoeven aan te passen aan een websitewebsite. De website moet aansluiten bij hun behoeften, daar krijgen zij een goed gevoel van en een goed gevoel vertaalt zich in conversie of brand awareness. Ons user centered design proces bestaat uit verschillende stappen:
Stap 1: visie en doelen
We beginnen ons onderzoek natuurlijk met onze klant. In een gesprek praten we over de doelen en de visie rondom een website. Willen zij hun missie en visie duidelijk overbrengen op de eindgebruiker? Willen ze conversie behalen? Of alleen hun brand identity versterken? Meestal gaat het om een combinatie van marketingdoelen.
Stap 2: persona's
Na dit inventariserende gesprek brengen we de doelgroepen in kaart. Dat doen we met persona'spersona's. Persona's zijn fictieve personen met de eigenschappen van een eindgebruiker. We maken een profiel van een personapersona met daarin de naam, functie, interesses, opleiding, achtergronden, frustraties en logo's van merken die hij of zij belangrijk vindt.
Je kunt een persona opstellen door onderzoek te doen bij de eindgebruiker, bijvoorbeeld door een enquête af te nemen of interviews te houden, maar vaak heb je als bedrijf zelf een concreet beeld van je doelgroepdoelgroep.
Als we de persona hebben opgesteld bundelen we de data en trekken we hier een mediaan doorheen. Je wilt op je site zoveel mogelijk gebruikers aanspreken, dus kies je de doelgroep die het breedst vertegenwoordigd is. Je richt je hiermee niet op alle eindgebruikers en dat is niet erg. "Focus op alles en je focust op niets."
Stap 3: user story mapping
In de laatste stap brengen we bepaalde acties en doelen in kaart. Je maakt als het ware samen met je eindgebruiker een reis door de website om erachter te komen wat de eindgebruiker doet en belangrijk vindt. We visualiseren dit op basis van deze zin: 'Als gebruiker wil ik een actie ondernemen om een doel te bereiken. Het actie en het doel definieer je per stap in de reis van je klant. Als je klant bijvoorbeeld op de contactpagina is beland, wat gaat hij dan doen en wat is zijn doel daarbij?
Uiteraard verweven we hier stappen 1 & 2 in de mapping. We gebruiken de data die we over de eindgebruikers te weten zijn gekomen om zowel een fijne gebruikerservaring te creeeren en de doelen / marketingstrategieen van de klant te behalen.
Stap 4: het design
Hoe meer inzicht je hebt in je doelgroep, hoe beter het product wordt. Na dit onderzoek gaan wij aan de slag met visuele richtlijnen. Die zijn meestal opgedeeld in vorm, kleur, typografie en beeld. We baseren onze keuzes niet alleen op jouw huisstijl, maar juist op de informatie die we in de vorige stappen in kaart hebben gebracht. Zo ontstaat er een samenhangend verhaal dat als basis dient van een doelgericht product.