Zo sluit jouw website naadloos aan bij je doelgroep

Jefferson

Het ui­ter­lijk van je web­si­te be­staat uit meer dan al­leen mooie vorm­pjes en kleur­tjes. De­sign is pas de­sign als je het goed kunt on­der­bou­wen. Met user cen­te­red de­sign plaats je jouw eind­ge­brui­ker cen­traal en sluit je naad­loos aan op zijn be­hoef­ten.

Men­sen den­ken wel­eens dat ik een kun­ste­naar ben. Ze zeg­gen dan: maak er maar iets moois van.  Maar web­de­sign gaat ver­der dan al­leen een mooi ui­ter­lijk. De­sign moet naar een mar­ke­ting­doel toe­wer­ken en ter­ge­lij­ker­tijd aan de be­hoef­te van ge­brui­kers vol­doen. Daar­om wer­ken wij al­tijd op ba­sis van user cen­te­red de­sign.

User cen­te­red de­sign: een fra­me­work van pro­ces­sen waar­in de 'need­s', 'wants' en 'li­mita­ti­ons' van de eind­ge­brui­ker in kaart wor­den ge­bracht.

Web­si­tes zijn pro­duc­ten die wor­den ge­maakt voor men­sen. Om die men­sen een goed ge­voel te ge­ven, is het be­lang­rijk dat zij zich niet hoe­ven aan te pas­sen aan een web­si­teweb­si­te. De web­si­te moet aan­slui­ten bij hun be­hoef­ten, daar krij­gen zij een goed ge­voel van en een goed ge­voel ver­taalt zich in con­ver­sie of brand awa­re­ness. Ons user cen­te­red de­sign pro­ces be­staat uit ver­schil­len­de stap­pen:

Stap 1: vi­sie en doe­len

We be­gin­nen ons on­der­zoek na­tuur­lijk met on­ze klant. In een ge­sprek pra­ten we over de doe­len en de vi­sie rond­om een web­si­te. Wil­len zij hun mis­sie en vi­sie dui­de­lijk over­bren­gen op de eind­ge­brui­ker? Wil­len ze con­ver­sie be­ha­len? Of al­leen hun brand iden­ti­ty ver­ster­ken? Mee­st­al gaat het om een com­bi­na­tie van mar­ke­ting­doe­len.

Stap 2: per­so­na's

Na dit in­ven­ta­ri­se­ren­de ge­sprek bren­gen we de doel­groe­pen in kaart. Dat doen we met per­so­na'sper­so­na's. Per­so­na's zijn fic­tie­ve per­so­nen met de ei­gen­schap­pen van een eind­ge­brui­ker. We ma­ken een pro­fiel van een per­so­naper­so­na met daar­in de naam, func­tie, in­te­res­ses, op­lei­ding, ach­ter­gron­den, frus­tra­ties en lo­go's van mer­ken die hij of zij be­lang­rijk vindt.

Je kunt een per­so­na op­stel­len door on­der­zoek te doen bij de eind­ge­brui­ker, bij­voor­beeld door een en­quê­te af te ne­men of in­ter­views te hou­den, maar vaak heb je als be­drijf zelf een con­creet beeld van je doel­groepdoel­groep.

Als we de per­so­na heb­ben op­ge­steld bun­de­len we de da­ta en trek­ken we hier een me­di­aan door­heen. Je wilt op je si­te zo­veel mo­ge­lijk ge­brui­kers aan­spre­ken, dus kies je de doel­groep die het breedst ver­te­gen­woor­digd is. Je richt je hier­mee niet op al­le eind­ge­brui­kers en dat is niet erg. "Fo­cus op al­les en je fo­cust op niets."

Stap 3: user sto­ry map­ping

In de laat­ste stap bren­gen we be­paal­de ac­ties en doe­len in kaart. Je maakt als het wa­re sa­men met je eind­ge­brui­ker een reis door de web­si­te om er­ach­ter te ko­men wat de eind­ge­brui­ker doet en be­lang­rijk vindt. We vi­su­a­li­se­ren dit op ba­sis van de­ze zin: 'Als ge­brui­ker wil ik een ac­tie on­der­ne­men om een doel te be­rei­ken. Het ac­tie en het doel de­fi­ni­eer je per stap in de reis van je klant. Als je klant bij­voor­beeld op de con­tact­pa­gi­na is be­land, wat gaat hij dan doen en wat is zijn doel daar­bij?

Ui­ter­aard ver­we­ven we hier stap­pen 1 & 2 in de map­ping. We ge­brui­ken de da­ta die we over de eind­ge­brui­kers te we­ten zijn ge­ko­men om zo­wel een fij­ne ge­brui­ker­s­er­va­ring te creee­ren en de doe­len / mar­ke­ting­stra­te­gi­een van de klant te be­ha­len. 

Stap 4: het de­sign

Hoe meer in­zicht je hebt in je doel­groep, hoe be­ter het pro­duct wordt. Na dit on­der­zoek gaan wij aan de slag met vi­su­e­le richt­lij­nen. Die zijn meest­al op­ge­deeld in vorm, kleur, ty­po­gra­fie en beeld. We ba­se­ren on­ze keu­zes niet al­leen op jouw huis­stijl, maar juist op de in­for­ma­tie die we in de vo­ri­ge stap­pen in kaart heb­ben ge­bracht. Zo ont­staat er een sa­men­han­gend ver­haal dat als ba­sis dient van een doel­ge­richt pro­duct.

 

Gerelateerd