Projecten
Samenwerken binnen het intranetintranet doe je onder andere binnen de modulemodule Projecten. Alle relevante informatie over een project en bijbehorende taken worden gebundeld binnen deze module. Enkele eigenschappen van de module zijn:
- Taken koppelenkoppelen aan teamleden (met of zonder deadline)
- Per taak vragen stellen aan teamleden en beantwoorden (rechtstreeks, of via het forum)
- Microbloggen, voor het communiceren van bijvoorbeeld de status van het project
- Koppelen van relevante nieuwsberichten en links
- Samenwerken aan documenten (met versiebeheer)
Groot voordeel van deze manier van werken is dat informatie altijd en overal beschikbaar is voor leden van de projectgroep. Je bent niet afhankelijk van informatie die ‘ergens op de server’ is opgeslagen en je voorkomt dat er (verschillende versies van) documenten worden gemaild. Ook een koppeling met Office365 behoort tot de mogelijkheden.
Deze manier van werken is bovendien veel overzichtelijker. Je ziet niet alleen de status van je eigen taken, maar ook die van de overige projectleden. Dit voorkomt een hoop onnodige vragen. Het is voor iedereen duidelijk wat er van elkaar verwacht wordt en wanneer.
SOORTEN GROEPEN
Bij het aanmaken van een groep kun je kiezen uit de volgende mogelijkheden:
- Open groep: iedereen kan lid worden van de groep en de groep is voor iedereen zichtbaar
- Besloten groep: de groep is voor iedereen zichtbaar, maar om lid te worden heb je toestemming nodig van de projecteigenaar
- Vertrouwelijke groep: de groep is alleen zichtbaar voor gebruikers die een uitnodiging hebben ontvangen
EXTERNE DEELNEMERS
Zijn er ook externe deelnemers in de projectgroep? Door middel van rechten kunnen ook zij deelnemen aan het project. Zij hebben dan alleen toegang tot de informatie binnen de projectgroep waarvoor zij zijn uitgenodigd. De rest van het intranet is niet zichtbaar voor deze groep externe gebruikers.
CHECK OP ACTUALITEIT
Is een project afgerond? Dan kan de beheerder van de projectgroep deze naar het archief verplaatsen. De informatie blijft beschikbaar, maar het project is dan niet meer zichtbaar in de lijst met actuele projecten.
Is er langer dan een half jaar geen activiteit geweest binnen de projectgroep, dan ontvangt de beheerder een notificatie met het verzoek deze te controleren. Is een projectgroep niet meer actueel? Dan kan de beheerder deze alsnog naar het archief verplaatsen. Zo zorg je ervoor dat er alleen relevante projectgroepen in de module zichtbaar zijn.
ALTIJD DE ACTUELE STATUS IN JE STARTSCHERM
Capica Intranet is opgebouwd uit modulesmodules en widgets. Deze widgets worden door de gebruiker op het persoonlijke startscherm geplaatst. Ook van de module Projecten is een widget beschikbaar. In de widget zie je direct de status van je lopende projecten. Wel zo handig!
BENIEUWD NAAR DE OVERIGE MODULES?
Benieuwd naar een totaaloverzicht van alle modules? Klik dan Appshier. Niet gevonden wat je zocht? Geef het ons als uitdaging mee.
samenwerken.jpg