Wie kent de spelletjes Patience, Mijnenveger, Hartenjagen en FreeCell niet? Waarschijnlijk heb je uren achter je PC doorgebracht met het spelen van deze spellen. Uit een artikel van Mental Floss blijkt dat Microsoft de spellen niet heeft ontwikkeld voor ons speelplezier, maar om gebruikers nieuwe cruciale technieken te leren om met een computer om te gaan. Technieken die vandaag de dag vanzelfsprekend zijn voor veel gebruikers.
20160203-patiance.jpg
Patience liet gebruikers kennismaken met de nu alom bekende 'drag and drop' techniek. Hoe vaak versleep je wel geen mails van de inbox naar een andere map?
20160203-mijnenveger.gif
Het belangrijkste doel van Mijnenveger was om gebruikers te leren dat ze op zowel de linker- als rechtermuisknop konden klikken. En dat beide knoppen een andere functie hadden.
20160203-hatenjagen.jpg
Hartenjagen werd geïntroduceerd in 1992 op Windows for Workgroups 3.1; de eerste Windows-versie die netwerken ondersteunde. Je kon samen spelen met andere gebruiker binnen een netwerk. Via Hartenjagen maakte de gebruikers dus kennis met LAN-netwerken.
20160203-freecell.gif
FreeCell werd geïntroduceerd om te achterhalen of een bepaalde versie van een patch juist was geïnstalleerd. Als je het spel kon spelen was dit het geval.
Afbeeldingen en inspiratie via: Mental FlossMental Floss