SSL is een veiligheidsprotocol dat staat voor Secure Sockets Layer en het versleutelt het dataverkeer tussen de website en haar bezoekers. Bij een niet beveiligde verbinding is het voor onbevoegden mogelijk om de data te lezen. Met een SSL-certificaat wordt de data versleuteld waardoor dit niet meer kan. Een belangrijke veiligheidsmaatregel dus. Voor bezoekers van een website is het ook steeds duidelijker te zien of een website goed beveiligd is. Zo begint de url van een website met een SSL-certificaat met HTTPS in plaats van HTTP. HTTP staat voor Hypertext Transfer Protocol en de S staat voor Secure. Steeds meer websites maken gebruik van deze beveiligde verbinding omdat het naast veiligheid, nog een aantal belangrijke voordelen biedt en steeds vaker ook verplicht is. Benieuwd naar deze voordelen? Lees dan verder.
De voordelen van een SSL-certificaat
De belangrijkste reden om gebruik te maken van een SSL-certificaat, zoals hiervoor ook omschreven, is veiligheid. Maar er zijn meer redenen.
#1: Vertrouwen & een hogere conversie
Websites die gebruik maken van een beveiligde verbinding zijn voor bezoekers duidelijk te herkennen aan het groene slotje in de adresbalk en de tekst HTTPS in het begin van de url. Dit geeft vertrouwen wanneer je een website bezoekt. Het geeft een signaal af dat je op een serieuze manier omgaat met je bezoekers.ssl.png
Is een website niet (voldoende) beveiligd? Dan ziet men in plaats van het groene slotje een I-teken of een rood uitroepteken. Sommige browsers geven zelfs een aparte melding dat de verbinding niet beveiligd is. Dit is natuurlijk erg negatief voor de beeldvorming en zal er ook voor zorgen dat bezoekers sneller afhaken (met een lagere conversie tot gevolg).
#2 SSL certificaat steeds vaker verplicht
Hoewel een SSL-certificaat niet altijd een verplichting is, ben je wel verplicht om persoonsgegevens en vertrouwelijke informatie te beveiligen tegen verlies of enige vorm van misbruik. Steeds vaker wordt het hebben van een beveiligde verbinding wél verplicht gesteld. Bijvoorbeeld wanneer je een betaalmogelijkheid toe wil voegen op je site, zoals een koppeling met iDeal of PayPal. Voor de meeste webshops is het dus een absolute must.
Bij een webshop is het natuurlijk duidelijk dat er sprake is van vertrouwelijke informatie. Ook als je geen webshop hebt is de kans groot dat er wel degelijk vertrouwelijke informatie verstuurd wordt via je website. Hier is al sprake van wanneer je een contactformulier op je website hebt staan of wanneer bezoekers hun CV kunnen uploaden wanneer zij willen solliciteren.
#3 Hoger in Google met een SSL certificaat
Google hecht steeds meer waarde aan websites met een SSL-certificaat en het gebruik van SSL-certificaten zal een steeds zwaardere ranking factor worden. Beveiligde websites worden eerder vertrouwd en daardoor beloond met een hogere positie in Google. Je positie in Google hangt natuurlijk van meerdere zaken af, maar het is zeker iets om rekening mee te houden.
Verschillende SSL-certificaten
Er zijn verschillende type SSL certificaten, zoals een 'standaard certificaat', een 'multi-domein certificaat' en een 'wildcard'. Welk type geschikt is voor jouw website is afhankelijk van meerdere factoren, zoals het aantal domeinen en/of subdomeinen waarvoor je dit certificaat wilt gebruiken.
Binnen deze types zijn ook meerdere mogelijkheden. Bij de meest uitgebreide mogelijkheid, vaak gebruikt door financiële instellingen, wordt in de meeste browsers naast de domeinnaam ook de bedrijfsnaam van de eigenaar getoond in een groene balk.
Wel of geen SSL-certificaat
Benieuwd welk type voor jouw website het meest geschikt is? We helpen je graag verder. Onze contactgegevens vind je Contacthier.