5 gemaakte fouten in Google Ads

Malou

Goog­le Ads is een prach­tig in­stru­ment waar­mee je je be­drijf kan la­ten op­val­len in Goog­le. Je kunt hier­mee, mits je het goed aan­pakt, lek­ker snel sco­ren!

Toch is Goog­le Ads ze­ker niet voor ie­der­een weg­ge­legd. Het kost veel tijd en ken­nis om het goed in te rich­ten en bij te hou­den. Wat zijn de meest voor­ko­men­de fou­ten met Goog­le Ads die ik in de af­ge­lo­pen ja­ren voor­bij heb zien ko­men?

1. Te krap dag­bud­get in­stel­len

Bij het aan­ma­ken van een cam­pag­ne in Goog­leGoog­le Ads zul je een maxi­maal dag­bud­get moe­ten in­stel­len. Dit is een ge­mid­deld be­drag wat je per dag wilt be­ste­den aan die cam­pag­ne. Maar, mag je het ei­gen­lijk wel een bud­get noe­men, als de uit­ein­de­lij­ke winst per klant ho­ger is dan het be­drag wat die klant heeft ge­kost in Goog­le Ads?

Loopt jouw cam­pag­ne lek­ker, krijg je veel con­ver­sies, maar is met de lunch­tijd jouw maxi­ma­le dag­bud­get al be­reikt waar­door je ad­ver­ten­tie niet meer wordt ver­toond? Zon­de! Stel je be­taalt €20 per con­ver­sie in Goog­le Ads en een klant le­vert je ge­mid­deld €100 winst op. Dan wil je toch dat je on­ein­dig veel con­ver­sies krijgt in Goog­le Ads? Het is niet erg als jouw kos­ten in Goog­le Ads stij­gen als het aan­tal con­ver­sies, en daar­mee je uit­ein­de­lij­ke winst per klant, daar­mee ook stijgt. Op de­ze ma­nier kun je een on­ein­dig bud­get in­stel­len!

Let er wel op dat je dit al­léén doet als je ze­ker weet dat je uit­ein­de­lijk aan je con­ver­sies in Goog­le Ads ver­dient. Als je net be­gint en je cam­pag­nes zijn nog niet ge­op­ti­ma­li­seerd, dan is een be­perkt maxi­maal dag­bud­get in­stel­len vei­li­ger. Zo houd je de kos­ten be­ter in de hand.

 

2. Ver­keer­de zoek­woord­in­stel­lin­gen ge­brui­ken

Het in­rich­ten van je zoek­woor­den op de juis­te ma­nier is ont­zet­tend las­tig. Je hebt ver­schil­len­de zoek­woor­den­ty­pen, na­me­lijk exac­te of bre­de zoek­woor­den, mo­di­fier voor breed zoe­ken en een woord­groep. Wel­ke moet je kie­zen? In prin­ci­pe is er geen goed of fout, als je maar goed na­denkt over wat je wilt be­rei­ken met dat zoek­woord.

Wil je veel ver­keer ge­ne­re­ren op een be­paald zoek­woord? Kies dan voor breed of een mo­di­fier voor breed zoe­ken. Let er op dat de­ze zoek­woord­in­stel­ling ook va­ri­an­ten en sy­no­nie­men in Goog­le trig­gert. Je laat Goog­le ei­gen­lijk de vrije loop en de kos­ten kun­nen dan snel op­lo­pen. Wil je een he­le spe­ci­fie­ke doel­groepdoel­groep aan­spre­ken die pre­cies zoekt met jouw zoek­woord? Kies dan voor exact of een woord­groep. Het voor­deel is dat je de kos­ten be­perkt houdt en je doel­groep di­rect aan­spreekt. Het ge­vaar is dat je wel­licht in­te­res­sant zoek­ver­keer mis­loopt.

Maak van te­vo­ren een plan en houd een brain­storm­ses­sie met col­le­ga's om er ze­ker van te zijn dat je al­le re­le­van­te zoek­woor­den hebt. Heb je al­les ver­za­meld in­clu­sief al­le va­ri­an­ten, sy­no­nie­men en spel­fou­ten die je kunt be­den­ken? Dan kun je ze gaan toe­voe­gen in Goog­le Ads met de zoek­woord­in­stel­ling die het best bij het zoek­woord past.

 

3. Geen uit­slui­tings­zoek­woor­den in­stel­len

Aan­slui­tend op de vo­ri­ge pa­ra­graaf, is dat je niet moet ver­ge­ten om ook zoek­woor­den uit te slui­ten. Dit kun je zo­wel op ac­count­ni­veau, als op cam­pag­neni­veau doen. Zoek­woor­den die niets met jouw pro­duct/dienst of be­drijf te ma­ken heb­ben, kun je op ac­count­ni­veau uit­slui­ten. Stel je geeft als pi­a­no­le­raar pi­a­no­les­sen in de re­gio. Een zoek­op­dracht als 'pi­a­no ko­pen' past niet bij jouw on­der­ne­ming, want je ver­koopt geen pi­a­no's. Het woord 'ko­pen' voeg je dan toe aan je uit­slui­tings­zoek­woor­den, zo­dat jouw ad­ver­ten­tie niet meer wordt ge­toond bij die zoek­op­dracht.

Zoek­woor­den op cam­pag­neni­veau uit­slui­ten is han­dig als je zoek­woor­den hebt die dicht bij el­kaar lig­gen, maar je hebt de­ze wel als apar­te cam­pag­ne in­ge­steld. Om con­cur­ren­tie met el­kaar te voor­ko­men raad ik aan om bij el­ke cam­pag­ne die je in­stelt, de in­ge­stel­de zoek­woor­den bij de an­de­re cam­pag­nes uit te slui­ten.

Voor­beeld: je gaat je pi­a­no­les­sen uit­brei­den naar meer­de­re re­gi­o's en je hebt een cam­pag­ne aan­ge­maakt voor pi­a­no­les­sen in Delft en een voor pi­a­no­les­sen in Rot­ter­damRot­ter­dam. Om er­voor te zor­gen dat de juis­te ad­ver­ten­tie in de juis­te re­gio wordt ver­toond, kun je het woord Delft uit­slui­ten bij de cam­pag­ne van Rot­ter­dam en vi­ce ver­sa. Ver­geet ook niet om bij de cam­pag­nes de juis­te de­mo­gra­fie in te stel­len!

img_goog­le_scherm.jpg

4. Al­le ty­pen zoek­woor­den in de­zelf­de cam­pag­ne zet­ten

Wel­licht een wat tech­ni­scher ver­haal, maar ze­ker waard om er even voor te gaan zit­ten. Ik zie vaak dat men­sen al hun ver­schil­len­de zoek­woord­ty­pes in de­zelf­de cam­pag­ne gooi­en. Ik raad al­tijd aan om je exac­te zoek­woor­den los te trek­ken van de ove­ri­ge ty­pen zoek­woor­den en de­ze in een apar­te cam­pag­ne te zet­ten. Waar­om? Je kunt op de­ze ma­nier de cam­pag­ne een pas­sen­der bud­get toe­be­de­len en ge­rich­te­re ad­ver­ten­ties ma­ken.

We pak­ken de pi­a­no­les­sen er weer bij. In de exac­te cam­pag­ne voeg je zoek­woor­den toe als [pi­a­no­les], [pi­a­no­les in Rot­ter­dam] en [les voor de pi­a­no]. Ge­brui­kers die op de­ze zoek­woor­den zoe­ken vin­den pre­cies wat ze zoe­ken, jij kan hun nog ex­tra over­tui­gen door een knal­len­de ad­ver­ten­tie weer te ge­ven en de kans op een klik op je ad­ver­ten­tie is groot. En vaak kost het je re­la­tief min­der dan je bre­de zoek­woor­den, om­dat de con­cur­ren­tie la­ger is. Het na­deel is dat je zoek­ver­keer door­gaans ook een stuk la­ger is.

Wil je meer ver­keer be­rei­ken met je ad­ver­ten­ties, voeg dan de­ze zoek­woor­den ook toe in een apar­te cam­pag­ne als woord­groep, breed zoek­woord of met een mo­di­fier. Je zult gauw mer­ken dat jouw ad­ver­ten­tie ook wordt ver­toond bij zoek­op­drach­ten als 'pi­a­no­les in Goud­a' en 'thuis pi­a­no­les vol­gen'. Zoek­woor­den die jij in eer­ste in­stan­tie niet had in­ge­steld in je exac­te cam­pag­ne, maar wel re­le­vant ver­keer zijn. Let er wel op dat de­ze zoek­woord­ty­pen door­gaans meer kos­ten dan een exact zoek­woord.

 

5. Niet mo­ni­to­ren

De laat­ste valkuil die vaak ge­maakt wordt, is het niet mo­ni­to­ren en bij­stu­ren van je ac­count. Goog­le heeft on­ge­veer een week no­dig om da­ta cor­rect op te slaan, dus da­ge­lijks chec­ken zal wei­nig zin heb­ben. Maar kijk in ie­der ge­val we­ke­lijks naar je ac­count en check bij­voor­beeld de to­ta­le kos­ten, kos­ten per con­ver­sie en je CPC. Stel ook van te­vo­ren doel­stel­lin­gen vast. Wat wil je be­rei­ken met je ac­count of be­paal­de cam­pag­nes? Check re­gel­ma­tig of je op de goe­de weg zit en stuur zo no­dig bij.

Gerelateerd