Google Ads is een prachtig instrument waarmee je je bedrijf kan laten opvallen in Google. Je kunt hiermee, mits je het goed aanpakt, lekker snel scoren!
Toch is Google Ads zeker niet voor iedereen weggelegd. Het kost veel tijd en kennis om het goed in te richten en bij te houden. Wat zijn de meest voorkomende fouten met Google Ads die ik in de afgelopen jaren voorbij heb zien komen?
1. Te krap dagbudget instellen
Bij het aanmaken van een campagne in GoogleGoogle Ads zul je een maximaal dagbudget moeten instellen. Dit is een gemiddeld bedrag wat je per dag wilt besteden aan die campagne. Maar, mag je het eigenlijk wel een budget noemen, als de uiteindelijke winst per klant hoger is dan het bedrag wat die klant heeft gekost in Google Ads?
Loopt jouw campagne lekker, krijg je veel conversies, maar is met de lunchtijd jouw maximale dagbudget al bereikt waardoor je advertentie niet meer wordt vertoond? Zonde! Stel je betaalt €20 per conversie in Google Ads en een klant levert je gemiddeld €100 winst op. Dan wil je toch dat je oneindig veel conversies krijgt in Google Ads? Het is niet erg als jouw kosten in Google Ads stijgen als het aantal conversies, en daarmee je uiteindelijke winst per klant, daarmee ook stijgt. Op deze manier kun je een oneindig budget instellen!
Let er wel op dat je dit alléén doet als je zeker weet dat je uiteindelijk aan je conversies in Google Ads verdient. Als je net begint en je campagnes zijn nog niet geoptimaliseerd, dan is een beperkt maximaal dagbudget instellen veiliger. Zo houd je de kosten beter in de hand.
2. Verkeerde zoekwoordinstellingen gebruiken
Het inrichten van je zoekwoorden op de juiste manier is ontzettend lastig. Je hebt verschillende zoekwoordentypen, namelijk exacte of brede zoekwoorden, modifier voor breed zoeken en een woordgroep. Welke moet je kiezen? In principe is er geen goed of fout, als je maar goed nadenkt over wat je wilt bereiken met dat zoekwoord.
Wil je veel verkeer genereren op een bepaald zoekwoord? Kies dan voor breed of een modifier voor breed zoeken. Let er op dat deze zoekwoordinstelling ook varianten en synoniemen in Google triggert. Je laat Google eigenlijk de vrije loop en de kosten kunnen dan snel oplopen. Wil je een hele specifieke doelgroepdoelgroep aanspreken die precies zoekt met jouw zoekwoord? Kies dan voor exact of een woordgroep. Het voordeel is dat je de kosten beperkt houdt en je doelgroep direct aanspreekt. Het gevaar is dat je wellicht interessant zoekverkeer misloopt.
Maak van tevoren een plan en houd een brainstormsessie met collega's om er zeker van te zijn dat je alle relevante zoekwoorden hebt. Heb je alles verzameld inclusief alle varianten, synoniemen en spelfouten die je kunt bedenken? Dan kun je ze gaan toevoegen in Google Ads met de zoekwoordinstelling die het best bij het zoekwoord past.
3. Geen uitsluitingszoekwoorden instellen
Aansluitend op de vorige paragraaf, is dat je niet moet vergeten om ook zoekwoorden uit te sluiten. Dit kun je zowel op accountniveau, als op campagneniveau doen. Zoekwoorden die niets met jouw product/dienst of bedrijf te maken hebben, kun je op accountniveau uitsluiten. Stel je geeft als pianoleraar pianolessen in de regio. Een zoekopdracht als 'piano kopen' past niet bij jouw onderneming, want je verkoopt geen piano's. Het woord 'kopen' voeg je dan toe aan je uitsluitingszoekwoorden, zodat jouw advertentie niet meer wordt getoond bij die zoekopdracht.
Zoekwoorden op campagneniveau uitsluiten is handig als je zoekwoorden hebt die dicht bij elkaar liggen, maar je hebt deze wel als aparte campagne ingesteld. Om concurrentie met elkaar te voorkomen raad ik aan om bij elke campagne die je instelt, de ingestelde zoekwoorden bij de andere campagnes uit te sluiten.
Voorbeeld: je gaat je pianolessen uitbreiden naar meerdere regio's en je hebt een campagne aangemaakt voor pianolessen in Delft en een voor pianolessen in RotterdamRotterdam. Om ervoor te zorgen dat de juiste advertentie in de juiste regio wordt vertoond, kun je het woord Delft uitsluiten bij de campagne van Rotterdam en vice versa. Vergeet ook niet om bij de campagnes de juiste demografie in te stellen!
img_google_scherm.jpg
4. Alle typen zoekwoorden in dezelfde campagne zetten
Wellicht een wat technischer verhaal, maar zeker waard om er even voor te gaan zitten. Ik zie vaak dat mensen al hun verschillende zoekwoordtypes in dezelfde campagne gooien. Ik raad altijd aan om je exacte zoekwoorden los te trekken van de overige typen zoekwoorden en deze in een aparte campagne te zetten. Waarom? Je kunt op deze manier de campagne een passender budget toebedelen en gerichtere advertenties maken.
We pakken de pianolessen er weer bij. In de exacte campagne voeg je zoekwoorden toe als [pianoles], [pianoles in Rotterdam] en [les voor de piano]. Gebruikers die op deze zoekwoorden zoeken vinden precies wat ze zoeken, jij kan hun nog extra overtuigen door een knallende advertentie weer te geven en de kans op een klik op je advertentie is groot. En vaak kost het je relatief minder dan je brede zoekwoorden, omdat de concurrentie lager is. Het nadeel is dat je zoekverkeer doorgaans ook een stuk lager is.
Wil je meer verkeer bereiken met je advertenties, voeg dan deze zoekwoorden ook toe in een aparte campagne als woordgroep, breed zoekwoord of met een modifier. Je zult gauw merken dat jouw advertentie ook wordt vertoond bij zoekopdrachten als 'pianoles in Gouda' en 'thuis pianoles volgen'. Zoekwoorden die jij in eerste instantie niet had ingesteld in je exacte campagne, maar wel relevant verkeer zijn. Let er wel op dat deze zoekwoordtypen doorgaans meer kosten dan een exact zoekwoord.
5. Niet monitoren
De laatste valkuil die vaak gemaakt wordt, is het niet monitoren en bijsturen van je account. Google heeft ongeveer een week nodig om data correct op te slaan, dus dagelijks checken zal weinig zin hebben. Maar kijk in ieder geval wekelijks naar je account en check bijvoorbeeld de totale kosten, kosten per conversie en je CPC. Stel ook van tevoren doelstellingen vast. Wat wil je bereiken met je account of bepaalde campagnes? Check regelmatig of je op de goede weg zit en stuur zo nodig bij.
- Er zijn geen reacties gevonden. Ben jij de eerste?