Een zoekwoordenonderzoek; elke ondernemer die iets met marketing doet krijgt hiermee te maken. Een zoekwoordenonderzoek is de basis van je online strategie, het beginpunt waaruit je verder gaat bouwen.
Teveel ondernemers zien helaas het belang van een goed zoekwoordenonderzoekzoekwoordenonderzoek niet in of nemen het niet serieus genoeg. Neem je tijd ervoor om het goed uit te voeren, het is zo waardevol voor je bedrijf. Doe dit door verschillende tools te gebruiken, zoals GoogleGoogle Search Console en Google Keywordplanner, maar gebruik ook zeker je gezonde verstand. Jij kent namelijk je business en je klanten, als het goed is, als de beste!
Wat is een zoekwoordenonderzoek?
Met een zoekwoordenonderzoek doe je onderzoek naar populaire woorden of zinsdelen waarmee gebruikers uit (kunnen) komen bij jouw websitewebsite. Het zijn de zoekopdrachten die potentiële klanten gebruiken in de zoekmachines, zoals Google en Bing. Door dit in kaart te brengen kom je alles te weten over het zoekgedrag van deze gebruikers.
In de meeste gevallen beginnen ondernemers aan een zoekwoordenonderzoek op het moment dat zij hun website willen gaan optimaliseren voor SEO en SEA. Dat is logisch, aangezien je stiekem door Google wordt gedwongen om dit te doen wil je jouw website hoog laten scoren in de organische resultaten of het advertentiegedeelte. Zonder zoekwoordenonderzoek weet je niet hoe jij je productproduct of dienst moet profileren in de zoekmachines en zul je de plank misslaan. Het is een cruciale basis.
Niet alleen voor SEO
Toch is het doen van zo'n onderzoek niet alleen nuttig voor SEO en SEA. Gebruik het ook om jezelf en je onderneming te verbeteren op andere vlakken. Je hebt tenslotte in kaart gebracht wat de behoeften zijn van jouw doelgroepdoelgroep. Waarom zou je het dan alleen inzetten voor search engine marketingsearch engine marketing? Je kunt de gevonden zoekwoorden gebruiken om nieuwe contentcontent mee te creëren (blogs, advertenties), je communicatie-uitingen thema's te geven (e-mailmarketing, brochures) of het kan zelfs zorgen voor een verandering in je product of dienstverlening (gapsgaps constateren). Als de behoeften van je doelgroep niet aansluiten bij wat jij aanbiedt, dan kan een (kleine) aanpassing daarin al een waardevolle verbetering zijn.
Zoekwoorden en het STDC-model
Je hebt je onderzoek gedaan en als het goed is heb je een megalijst met verschillende zoekwoorden. De volgende stap is om deze zoekwoorden te groeperen. Een handig model om hierbij te gebruiken is het See-Think-Do-CareSee-Think-Do-Care-model, ontworpen door Google. Dit model beschrijft de verschillende fases waar een gebruiker doorheen reist bij het doen van een aankoop met als laatst de CareCare-fase, waar de gebruiker uiteindelijk klant is geworden. Om de fases goed uit te kunnen leggen, neem ik het boeken van een vakantie als voorbeeld:
See-fase: dit is de breedste doelgroep. Dit zijn namelijk alle gebruikers die ooit op vakantie zijn geweest.
Think-fase: de zomertijd komt eraan en de gebruiker gaat nadenken over het boeken van de zomervakantie. De gebruiker gaat zich oriënteren op de markt.
Do-fase: de gebruiker is al concreter in zijn plannen en gaat gericht op zoek naar verschillende vakanties om te vergelijken. Dit is de fase waar de gebruiker vaak de conversie doet (boeking).
Case-fase: de gebruiker heeft een vakantie geboekt en is klant geworden.
stdc-model.png
Elke fase van het model vergt een andere aanpak om je gebruiker te benaderen. Immers, iemand die Googelt op 'wat is de gemiddelde temperatuur in Frankrijk?' zit nog in de oriënterende fase (thinkthink-fase) en is nog niet klaar voor een boekingspagina van een reisbureau. Hoe kun je deze gebruiker toch helpen? Biedt relevante content aan voor deze gebruiker, passend bij zijn zoekopdracht. Bijvoorbeeld een landingspagina met daarop alle informatie van de weersverwachtingen van de landen waar jij reizen voor aanbiedt. Wat is het voordeel hiervan? Je hebt de gebruiker op je website, hem in aanraking laten komen met jouw organisatie en de kans is groot dat de gebruiker je naam onthoudt. Is de gebruiker er uiteindelijk klaar voor om een vakantie te boeken, dan zit jouwbedrijfsnaam nog vers in zijn hoofd. Je hebt hem al eerder geholpen in het vervullen van zijn behoefte (de weersverwachting in Frankrijk), dus waarom zou dat nu niet ook zo zijn?
Zoekt de gebruiker op 'goedkope vakantie 8 dagen côte d'azur', dan weet je dat deze al verder in het proces (dodo-fase) zit. Dat is het moment om de gebruiker wel naar de boekingspagina te laten gaan en hem te sturen richting een conversie (boeking).
Kies je juiste kanaal bij de juiste fase van model
Naast het onderscheid maken van de zoekwoorden in de fase waarin de gebruiker zit, moet ook het juiste zendkanaal gekozen worden. Zo is bijvoorbeeld adverterenadverteren via Google Ads SearchGoogle Ads Search veel minder geschikt als je gebruikers in de see-see- of think-think-fase wilt benaderen. Met deze 2 fases wil je namelijk de grote massa bereiken, kennis laten maken met jouw naam en organisatie, zonder dat je er direct conversies uithaalt. In SearchSearch is dat relatief duur, je kunt dan beter kiezen voor bijvoorbeeld display-advertenties of adverteren via social media. Kies op deze manier je kanalen, passend bij de zoekwoorden en de verschillende fases van het model.
Heb je je zoekwoorden en kanalen in kaart gebracht? Dan ben je nu klaar om de onlineonline wereld te gaan veroveren met jouw zorgvuldig uitgedachte strategie!
- Er zijn geen reacties gevonden. Ben jij de eerste?