In het blog over het zoekwoordenonderzoek heb je kunnen lezen hoe je een zoekwoordenonderzoek opzet, zodat jij relevante bezoekers krijgt naar jouw website. De volgende stap is om de bezoekers content aan te bieden wat past bij hun zoekopdracht. Dit doe je door zogenoemde landingspagina's.
Om je bezoeker op je websitewebsite te houden is het belangrijk om deze landingspagina's goed in te richten. Daarom heb ik een checklist met belangrijke punten opgesteld, zodat jij je bezoeker tevreden houdt op je landingspagina!
Wat is een landingspagina?
Een landingspagina is een specifieke pagina waar je bezoeker terecht komt, vaak naar aanleiding van een communicatie-uiting zoals een advertentie of flyer. Dit hoeft niet altijd de homepage te zijn. Integendeel, vaak is dit een speciaal aangemaakte pagina ingericht met contentcontent passend bij de communicatie-uiting die vooraf ging. Het voordeel van een gepersonaliseerde landingspagina tegenover een homepagina of een andere pagina uit je websitemenu, is dat je de bezoeker optimaal aanspreekt en ook nog eens de resultaten goed kunt meten. Hoeveel bezoekers zijn er op de pagina geweest? Hoeveel conversies heeft het opgeleverd? Zo kun je eenvoudig checken of jij je doelstellingdoelstelling van de campagne of landingspagina hebt behaald.
Check 1: Kies de juiste doelstelling voor je landingspagina
Bedenk van tevoren wat je wilt bereiken met je pagina en waar vandaan de bezoekers komen. Wordt de URL van de landingspagina bijvoorbeeld vermeld op een speciale actieflyer of een brochure die tijdens een event wordt uitgedeeld? Denk goed na wat er op die communicatie-uitingen te lezen is en hoe jouw landingspagina de informatie nog kan aanvullen. Er is een verschil tussen een brochure uitdelen op een vakspecifieke beurs, waarbij je de bezoeker eerst uitgebreid hebt gesproken en middenin een grote stad flyeren, terwijl niemand nog van jou heeft gehoord. Bij de eerste kun je de landingspagina al veel meer inrichteninrichten richting het sluiten van een koop. De bezoeker kent je al en heeft uitgebreid met je gesproken. De landingspagina zal hem daarom bekend voorkomen en hij is wellicht al in de fase om gelijk tot actie over te gaan.
Voor het flyeren onder een grote groep mensen waarvan je niet weet of het je doelgroepdoelgroep is, zou je als opvolger van de flyer je landingspagina meer kunnen richten op het verschaffen van extra informatie. Uiteraard moet de pagina dan wel opvolgende informatie bevatten en moet het geen kopie van de flyer zijn. Welk probleem los jij op voor de bezoeker en wat moet hij daarvoor doen? Een call-to-action op deze pagina zou bijvoorbeeld het aanvragen van een prijslijst, offerte of een gratis sample kunnen zijn.
Hetzelfde geld ook voor online advertenties. Wie is de doelgroep van je advertentie, in welke fase van de aankoop zitten ze en wat voor informatie verschaft de advertentie? Met deze informatie kun je de landingspagina daarop ook weer laten aansluiten.
Check 2: ZorgZorg voor weinig afleiding op de landingspagina
Je hebt een doel voor ogen met je landingspagina, of dat nu is om de bezoeker zich te laten inschrijven voor een nieuwsbriefnieuwsbrief of een aankoop te laten doen. Het is belangrijk dat de bezoeker gefocust blijft op dit doel en niet wordt afgeleid door randzaken. Houd je landingspagina daarom zo clean mogelijk, zonder overbodige linkjes en menu's waarmee hij de pagina zou kunnen verlaten. In onderstaand voorbeeld van de SNS zie je duidelijk dat de pagina een doel voor ogen heeft en dat is het maken van een afspraak.
sns voorbeeld.png
Check 3: Biedt interessante content aan
Net als op de rest van je website wil je ook je landingspagina's zo interessant mogelijk houden voor de bezoeker. Dit kun je doen met tekst, maar denk ook eens aan andere vormen van content. Wissel tekst af met infographics, video's en afbeeldingen. De website ReadlyReadly doet dit heel goed. Zij wisselen verschillende elementen af.
Verzamel je via een site zoals Trustpilot reviews over je bedrijf? Dan kun je vaak via hun website zogenoemde reviewboxen plaatsen op je landingspagina. Het laten zien van je recensies geeft een betrouwbaar gevoel aan je bezoeker, mits je natuurlijk over het algemeen geen hele lage score hebt waardoor je je juist bezoekers kan afschrikken.
Een combinatie van verschillende vormen van content houdt de aandacht van je bezoeker vast op de pagina.
Check 4: Geef de bezoeker voldoende informatie
Buiten het aanbieden van afwisselende elementen van content, is het ook belangrijk om je bezoeker voldoende te informeren over het product of dienst. Vaak is de communicatie-uiting waarvandaan de bezoeker op de landingspagina komt een trigger, een korte boodschap. Op de landingspagina kun je dieper ingaan op de inhoud. Zorg ervoor dat je ook met je informatie niet teveel afleiding biedt, houdt het clean en simpel.
Check 5: Ga voor een opvallende CTA
Elke landingspagina heeft een duidelijke call-to-action (CTA) nodig. Met de CTA maak je duidelijk aan de bezoeker wat er van hem wordt verwacht, zoals het inschrijven voor een nieuwsbrief of een offerte aanvragen. Voor een optimaal resultaat geef je CTA het liefst een afwijkende kleur van de rest van je website en blijft deze te allen tijden zichtbaar voor de bezoeker. Je kunt ervoor kiezen om de CTA 'boven de vouw' te plaatsen of als je nog een stapje verder wilt gaan, kies je voor een CTA die altijd zichtbaar is op de pagina, ook als je naar beneden scrolt. Als een CTA altijd in beeld is, zal je bezoeker meer getriggerd worden om over te gaan tot actie.
Ook de tekst in de CTA is belangrijk. Geef duidelijk en kort aan wat er gebeurt als de bezoeker op de button klikt, bijvoorbeeld 'Schrijf je in voor de nieuwsbrief' of 'Bestel direct!'. De CTA van Spotify is een goed voorbeeld, waarbij de groene kleur afwijkt van de huisstijlkleuren en daardoor goed opvalt.
Spotify voorbeeld2.png
- Er zijn geen reacties gevonden. Ben jij de eerste?