Ben jij ook elke dag druk bezig met het verzinnen van leuke content, zodat je dit op Facebook kan plaatsen? Heb je ook gemerkt dat hoe hard je ook je best doet, je niet zoveel mensen bereikt met je posts als dat je zou willen? Dit is herkenbaar voor veel ondernemers.
Het organisch posten op FacebookFacebook wordt voor bedrijven minder aantrekkelijk, omdat het steeds drukker wordt op Facebook. Posts van vrienden, Facebook-groepen en advertenties gaan nog altijd voor op updates van bedrijven. Tackel dit probleem door in te zetten op Facebook-advertenties!
Aantal gebruikers
Facebook is de afgelopen tijd veelvuldig negatief in het nieuws geweest, onder meer door datalekken en nepnieuws. Hierdoor hebben zij het afgelopen jaar ruim een half miljoen accounts verloren. Toch is het met 10,1 miljoen gebruikers nog steeds een van de meest populaire platforms in Nederland. Alleen Whatsapp heeft meer gebruikers. Een potentieel bereik van 10,1 miljoen gebruikers alleen al in Nederland, dat wil iedere ondernemer toch wel?
Beter dan televisie?
Er wordt vaak direct aangenomen dat een tv- of radio-campagne automatisch voor een groot bereik zorgt. Maar is dat wel echt zo? Wat doe jij bij een reclameblok? Grote kans dat je verder zapt, een toiletbezoek pleegt of de snacks gaat aanvullen. Adverteren voor lege banken dus. Daarnaast bereik je met een reclamespot meestal net zoveel geïnteresseerden als niet-geïnteresseerden. Zonde van je geld. De meetbaarheid van een reclamespot is ook nog eens erg lastig, terwijl je met digitale advertenties precies kunt achterhalen hoe je advertentie heeft gescoord en hoe je deze kunt optimaliseren voor de toekomst.
Alles bij elkaar opgeteld vind ik dat een Facebook-advertentie veel meer waard is dan een reclamespot. Waarom de meeste bedrijven dan nog zo angstvallig vasthouden aan een televisiecampagne, zal voor mij een raadsel zijn.
De voordelen van Facebookadvertenties
Nog niet overtuigd? Dan heb ik hier nog een paar voordelen voor je:
- Je rekent af per 1000 views of clicks voor een laag bedrag;
- De targeting is heel scherp, net als bij GoogleGoogle Ads;
- Een campagne is eenvoudig zelf op te zetten;
- Het minimum dagbudget is maar €1 per dag.
Kortom, Facebook-advertenties hebben een mega groot bereik, spreken je doelgroepdoelgroep heel specifiek aan, kosten niet zoveel en je kunt het allemaal in eigen beheer houden. Je hebt geen duur reclamebureau nodig, hooguit iemand die handig is met Photoshop of een filmpje maken.
Facebook vs Google Ads
Misschien denk je nu "ik gebruik al advertenties op Google Ads, dus waarom heb ik Facebook nodig?". Het een sluit het ander niet uit. Google AdsAds is een mooie tool, ik gebruik het zelf ook, maar is vooral handig om laaghangend fruit binnen te halen. Bezoekers zijn al op zoek naar jouw product, jij hoeft ze alleen nog maar te overtuigen dat zij het bij jóu moeten kopen in plaats van de concurrent. Maar het is geen handige manier om op een betaalbare manier naamsbekendheid te creëren. Met €1 per dag lukt je dat wel via Facebook-advertenties. Zet daarom je advertenties niet zozeer in om iets te verkopen, maar om engagement en awareness te creëren onder je doelgroep.
Gewoon doen!
Kortom, probeer het gewoon uit. Facebook advertising is een krachtig platform waarbij veel mogelijk is, dus elk bedrijf zou het eens uit moeten proberen. Ook al is het maar voor €1 per dag!
Hulp nodig bij het opzetten van een advertentiecampagne op Facebook? Wij kunnen je daarbij helpen! Neem contact met ons op voor de mogelijkheden.
- Er zijn geen reacties gevonden. Ben jij de eerste?