Het belang van een vooronderzoek
Wat voor nut heeft het doen van een onderzoek? En hoe zit een vooronderzoek precies in elkaar? Capicaan en projectmanager Karin legt het je haarfijn uit in dit blogartikel.
Het belang van een vooronderzoek voordat je een intranetintranet aanschaft
In de afgelopen jaren heeft CapicaCapica vele klanten aan een nieuw intranet mogen helpen. Soms komt in de startfase de volgende vraag voorbij: "De directie wil een intranet, kunnen jullie deze voor ons bouwen?". Natuurlijk willen en kunnen wij dat! Vervolgens stellen wij een heleboel vragen. Aan welke organisatiedoelen moet het intranet bijdragen? Welke uitdaging heeft het bedrijf op dit moment waar het intranet de oplossing voor is? Is de informatie binnen het bedrijf nu versnipperd, is er meer behoefte aan interactie, voldoet het oude intranet niet meer, etc.
We merken dat klanten daar soms nog niet over nagedacht hebben of dat zij werken vanuit aannames. Dat is zonde, omdat ze een stap terug in het proces moeten zetten in plaats van dat er vooruit kan worden gekeken naar een nieuw intranet. Op deze manier begin je al met foute informatie en dat zal het verdere proces niet ten goede komen.
Ons advies: houd eerst een vooronderzoek. Dit hoeft niet eens een lang traject te zijn. Het geeft je een goed inzicht in welke behoeften de medewerkers hebben, wat er eigenlijk allemaal in het bedrijf is en waar de uitdagingen zitten op het gebied van het aanschaffen van een nieuw sociaal intranet. Een bijkomend voordeel: door collega's te betrekken creëer je direct al draagvlak binnen de organisatie!
Waar bestaat een vooronderzoek uit?
Een vooronderzoek bestaat uit verschillende onderdelen. Afhankelijk van wat jij graag wilt weten, kun je een selectie of alle onderdelen uitvoeren. Een vooronderzoek geeft antwoord op onder andere de volgende vragen:
- Aan welke organisatiedoelen draagt het intranet bij?
- Welke medewerkersgroepen (persona's) zijn er?
- Welke behoeften hebben deze persona's?
- Wat is al aanwezig in de organisatie en hoe wordt het op dit moment gebruikt?
- Welke capaciteit is er voor technisch- en contentbeheer?
- Hoe ziet de interne organisatie eruit?
De antwoorden op deze vragen geven je een houvast gedurende het hele traject naar een nieuw intranet. Vervolgens kom je op het punt dat je kunt bepalen welke functionaliteiten het intranet moet krijgen. In een lang traject kan er dan soms vergeten worden 'wat we ook alweer wilden' en in het enthousiasme worden wellicht functionaliteiten gekozen die niet passen bij het bedrijf of medewerkers. Pak je vooronderzoek er dan bij. Wat waren de uitkomsten en waar doe je het ook alweer voor? Zo zorg je ervoor dat je organisatie straks een intranet heeft wat écht een toegevoegde waarde biedt voor de medewerkers.
Ambassadeurs
Betrek collega's uit de organisatie in dit vooronderzoek. Zo krijg je niet alleen waardevolle feedback te horen, maar ontstaan er ook ambassadeurs; collega's die enthousiast zijn over het nieuwe intranet en dit ook kunnen overdragen naar andere collega's. Deze ambassadeurs zijn zeer waardevol voor de verdere implementatie. Zij kunnen waar mogelijk tijdens de realisatie mee helpen testen en feedback geven. Let er goed op dat je ambassadeurs vanuit de verschillende medewerkersgroepen (persona's) betrekt, zodat je een diverse testgroep hebt. Deze ambassadeurs helpen ook zodra het nieuwe intranet live is om hun collega's te ondersteunen en te motiveren.
CAPICA-368.JPG
Hulp nodig met een vooronderzoek?
Een vooronderzoek kan lastig zijn om op te zetten. Waar begin je en wat heb je er voor nodig? Je kunt ervoor kiezen om (een deel ervan) uit te besteden. Wij helpen graag met het opzetten of uitvoeren van een vooronderzoek. Na dit vooronderzoek weet je precies waar je organisatie behoefte aan heeft en aan welke eisen het intranet moet voldoen. Als je dit weet, zal het verdere proces met het uitzoeken van een intranet ook veel eenvoudiger en sneller gaan. Op deze manier heeft jouw organisatie straks een intranet waar iedereen blij mee is!
- Karin Helleman- Karin Helleman