Het belang van een zoekwoordenonderzoek

Malou

Een zoek­woor­den­on­der­zoek; el­ke on­der­ne­mer die iets met mar­ke­ting doet krijgt hier­mee te ma­ken. Een zoek­woor­den­on­der­zoek is de ba­sis van je on­li­ne stra­te­gie, het be­gin­punt waar­uit je ver­der gaat bou­wen. 

Te­veel on­der­ne­mers zien he­laas het be­lang van een goed zoek­woor­den­on­der­zoekzoek­woor­den­on­der­zoek niet in of ne­men het niet se­ri­eus ge­noeg. Neem je tijd er­voor om het goed uit te voe­ren, het is zo waar­de­vol voor je be­drijf. Doe dit door ver­schil­len­de tools te ge­brui­ken, zo­als Goog­leGoog­le Search Con­so­le en Goog­le Key­word­plan­ner, maar ge­bruik ook ze­ker je ge­zon­de ver­stand. Jij kent na­me­lijk je bu­si­ness en je klan­ten, als het goed is, als de bes­te!

Wat is een zoek­woor­den­on­der­zoek?

Met een zoek­woor­den­on­der­zoek doe je on­der­zoek naar po­pu­lai­re woor­den of zins­de­len waar­mee ge­brui­kers uit (kun­nen) ko­men bij jouw web­si­teweb­si­te. Het zijn de zoek­op­drach­ten die po­ten­ti­ë­le klan­ten ge­brui­ken in de zoek­ma­chi­nes, zo­als Goog­le en Bing. Door dit in kaart te bren­gen kom je al­les te we­ten over het zoek­ge­drag van de­ze ge­brui­kers.

In de mees­te ge­val­len be­gin­nen on­der­ne­mers aan een zoek­woor­den­on­der­zoek op het mo­ment dat zij hun web­si­te wil­len gaan op­ti­ma­li­se­ren voor SEO en SEA. Dat is lo­gisch, aan­ge­zien je stie­kem door Goog­le wordt ge­dwon­gen om dit te doen wil je jouw web­si­te hoog la­ten sco­ren in de or­ga­ni­sche re­sul­ta­ten of het ad­ver­ten­tie­ge­deel­te. Zon­der zoek­woor­den­on­der­zoek weet je niet hoe jij je pro­ductpro­duct of dienst moet pro­fi­le­ren in de zoek­ma­chi­nes en zul je de plank mis­slaan. Het is een cru­ci­a­le ba­sis.

Niet al­leen voor SEO

Toch is het doen van zo'n on­der­zoek niet al­leen nut­tig voor SEO en SEA. Ge­bruik het ook om je­zelf en je on­der­ne­ming te ver­be­te­ren op an­de­re vlak­ken. Je hebt ten­slot­te in kaart ge­bracht wat de be­hoef­ten zijn van jouw doel­groepdoel­groep. Waar­om zou je het dan al­leen in­zet­ten voor search en­gi­ne mar­ke­tingsearch en­gi­ne mar­ke­ting? Je kunt de ge­von­den zoek­woor­den ge­brui­ken om nieu­we con­tentcon­tent mee te cre­ë­ren (blogs, ad­ver­ten­ties), je com­mu­ni­ca­tie-ui­tin­gen the­ma's te ge­ven (e-mail­mar­ke­ting, bro­chu­res) of het kan zelfs zor­gen voor een ver­an­de­ring in je pro­duct of dienst­ver­le­ning (gapsgaps con­sta­te­ren). Als de be­hoef­ten van je doel­groep niet aan­slui­ten bij wat jij aan­biedt, dan kan een (klei­ne) aan­pas­sing daar­in al een waar­de­vol­le ver­be­te­ring zijn.

Zoek­woor­den en het STDC-mo­del

Je hebt je on­der­zoek ge­daan en als het goed is heb je een me­ga­lijst met ver­schil­len­de zoek­woor­den. De vol­gen­de stap is om de­ze zoek­woor­den te groe­pe­ren. Een han­dig mo­del om hier­bij te ge­brui­ken is het See-Think-Do-Ca­reSee-Think-Do-Ca­re-mo­del, ont­wor­pen door Goog­le. Dit mo­del be­schrijft de ver­schil­len­de fa­ses waar een ge­brui­ker door­heen reist bij het doen van een aan­koop met als laatst de Ca­reCa­re-fa­se, waar de ge­brui­ker uit­ein­de­lijk klant is ge­wor­den. Om de fa­ses goed uit te kun­nen leg­gen, neem ik het boe­ken van een va­kan­tie als voor­beeld:

See-fa­se: dit is de breed­ste doel­groep. Dit zijn na­me­lijk al­le ge­brui­kers die ooit op va­kan­tie zijn ge­weest.

Think-fa­se: de zo­mer­tijd komt er­aan en de ge­brui­ker gaat na­den­ken over het boe­ken van de zo­mer­va­kan­tie. De ge­brui­ker gaat zich ori­ën­te­ren op de markt.

Do-fa­se: de ge­brui­ker is al con­cre­ter in zijn plan­nen en gaat ge­richt op zoek naar ver­schil­len­de va­kan­ties om te ver­ge­lij­ken. Dit is de fa­se waar de ge­brui­ker vaak de con­ver­sie doet (boe­king).

Ca­se-fa­se: de ge­brui­ker heeft een va­kan­tie ge­boekt en is klant ge­wor­den.

stdc-mo­del.png

El­ke fa­se van het mo­del vergt een an­de­re aan­pak om je ge­brui­ker te be­na­de­ren. Im­mers, ie­mand die Goog­elt op 'wat is de ge­mid­del­de tem­pe­ra­tuur in Frank­rijk?' zit nog in de ori­ën­te­ren­de fa­se (thinkthink-fa­se) en is nog niet klaar voor een boe­kings­pa­gi­na van een reis­bu­reau. Hoe kun je de­ze ge­brui­ker toch hel­pen? Biedt re­le­van­te con­tent aan voor de­ze ge­brui­ker, pas­send bij zijn zoek­op­dracht. Bij­voor­beeld een lan­dings­pa­gi­na met daar­op al­le in­for­ma­tie van de weers­ver­wach­tin­gen van de lan­den waar jij rei­zen voor aan­biedt. Wat is het voor­deel hier­van? Je hebt de ge­brui­ker op je web­si­te, hem in aan­ra­king la­ten ko­men met jouw or­ga­ni­sa­tie en de kans is groot dat de ge­brui­ker je naam ont­houdt. Is de ge­brui­ker er uit­ein­de­lijk klaar voor om een va­kan­tie te boe­ken, dan zit jouw­be­drijfs­naam nog vers in zijn hoofd. Je hebt hem al eer­der ge­hol­pen in het ver­vul­len van zijn be­hoef­te (de weers­ver­wach­ting in Frank­rijk), dus waar­om zou dat nu niet ook zo zijn?

Zoekt de ge­brui­ker op 'goed­ko­pe va­kan­tie 8 da­gen cô­te d'a­zur', dan weet je dat de­ze al ver­der in het pro­ces (dodo-fa­se) zit. Dat is het mo­ment om de ge­brui­ker wel naar de boe­kings­pa­gi­na te la­ten gaan en hem te stu­ren rich­ting een con­ver­sie (boe­king).

Kies je juis­te ka­naal bij de juis­te fa­se van mo­del

Naast het on­der­scheid ma­ken van de zoek­woor­den in de fa­se waar­in de ge­brui­ker zit, moet ook het juis­te zend­ka­naal ge­ko­zen wor­den. Zo is bij­voor­beeld ad­ver­te­renad­ver­te­ren via Goog­le Ads SearchGoog­le Ads Search veel min­der ge­schikt als je ge­brui­kers in de see-see- of think-think-fa­se wilt be­na­de­ren. Met de­ze 2 fa­ses wil je na­me­lijk de gro­te mas­sa be­rei­ken, ken­nis la­ten ma­ken met jouw naam en or­ga­ni­sa­tie, zon­der dat je er di­rect con­ver­sies uit­haalt. In SearchSearch is dat re­la­tief duur, je kunt dan be­ter kie­zen voor bij­voor­beeld dis­play-ad­ver­ten­ties of ad­ver­te­ren via so­ci­al me­dia. Kies op de­ze ma­nier je ka­na­len, pas­send bij de zoek­woor­den en de ver­schil­len­de fa­ses van het mo­del.

Heb je je zoek­woor­den en ka­na­len in kaart ge­bracht? Dan ben je nu klaar om de on­li­neon­li­ne we­reld te gaan ver­o­ve­ren met jouw zorg­vul­dig uit­ge­dach­te stra­te­gie!

Gerelateerd