Het ondernemerschap van Laird en Marlene
In het teken van de Week van de Ondernemer, vertellen Laird Beekelaar en Marléne Baars meer over hun ondernemersdroom. Wat betekent ondernemen voor hen?
Organisaties en bedrijven écht verder helpen
"In 2001 heb ik Internetbureau CapicaCapica opgericht met de ondernemersdroom om organisaties en bedrijven écht verder te helpen. Dit gaat verder dan alleen de techniektechniek, de gebruiker staat hierbij centraal. Sinds 2006 run ik Capica samen met Marléne, met haar ervaring als HR-professional zijn we samen de perfecte combinatie tussen de techniek en de mens." aldus LairdLaird Beekelaar.
Een productproduct dat meebeweegt met de wensen van de gebruiker
"We zijn ervan overtuigd dat mensen veel meer plezier krijgen in wat ze doen als ze zich écht geholpen voelen. Niet alleen door andere mensen, vooral ook door het product dat ze gebruiken. We zagen te vaak dat gebruikers zich moesten aanpassen aan de mogelijkheden van het product. Wij zien dat graag andersom. Daarom ontwikkelen wij software die standaard is, maar zoveel instellingen kent dat iedere klant zich geholpen voelt met de mogelijkheden die het voor hen biedt. Het systeem vormt zich naar het proces van de klant.
De ontwikkeling van onze oplossingen staat dan ook nooit stil, we kijken altijd naar de toekomst en passen de nieuwste technieken toe. Zo is ons CMS inmiddels een zeer flexibel platform die je inzet voor al je digitale uitingen. En hebben we bijvoorbeeld afgelopen jaar een Business AppApp ontwikkeld die realtime samenwerkt met de desktopversie. De klant heeft tegenwoordig dus ook zijn eigen app in de stores. Een innovatie waar ik erg blij van wordt!" aldus Laird.
Passie voor je vak
"Passie voor ons vak, dat is het allerbelangrijkste in ons ondernemerschap. Deze passie delen we dan ook allebei. Je moet echt doen waar je het meest gelukkig van wordt, dan straal je dit uit en alleen dan kun je succesvol zijn. Het meest bijzondere is, weten we inmiddels uit ervaring, dat je je klanten die daarbij horen ook 'vanzelf' aantrekt. Die 'klik' moet er echt zijn. Je werkt immers lang gezamenlijk aan een project en dan moet je écht kunnen samenwerken. Een samenwerking met ons stopt ook niet na oplevering. Wij willen graag een lange termijn relatie met onze klanten opbouwen, zo starten we altijd een traject.
Deze passie zien we ook terug bij onze Capicanen. Dat is niet voor niets, want wij vinden het belangrijk dat onze Capicanen tevreden zijn. Zij moeten zich gezien voelen en ruimte hebben voor eigen inbreng. Eigen initiatief wordt hier enorm gewaardeerd. Als onze medewerkers zich goed voelen en met plezier naar kantoor gaan, zie je dit ook terug in hun werk. Wij zijn ook het type ondernemers die graag meewerken in ons team; lekker met de voetjes in de klei, niet alleen maar 'directeur' zijn.
In deze rare tijden van thuiswerken is het soms een uitdaging. Hoe houd je de teamspirit erin? Hoe houd je medewerkers gemotiveerd? Gelukkig hebben we nog steeds veel contact met elkaar en werken we samen aan de verschillende projecten. Net even dat extraatje geven in deze tijd is nu nog belangrijker, daarom sturen we iedereen af en toe een leuk Capicadeautje om te laten zien dat zij worden gewaardeerd. Dit doen wij niet alleen voor de Capicanen, voor onze klanten komt er binnenkort ook weer een leuk Capicadeautje aan!"
"Een beetje extra lief zijn voor elkaar in deze tijd, dat is toch een mooie boodschap om mee af te sluiten." grapt Marléne.