Optimaal voorbereiden op het Intranet congres 2019

Lieke

Op don­der­dag 21 maart staat Ca­pi­ca weer op het Con­gres In­tra­net & Di­gi­tal Workspa­ce in de Jaar­beurs Utrecht. Wat kun­nen be­zoe­kers pre­cies ver­wach­ten van het con­gres en van Ca­pi­ca? Ca­pi­caan en com­mer­ci­eel di­rec­teur Mar­lé­ne legt het je al­le­maal uit!

Wat houdt het Con­gresCon­gres In­tra­netIn­tra­net & Di­gi­tal Work­pla­ce pre­cies in?

"Het is een con­gres waar­bij je meer wordt mee­ge­no­men in de vraag­stel­ling: 'hoe ga ik mijn me­de­wer­kers ver­bin­den' en 'hoe kan ik mijn so­ci­aal in­tra­net adop­tie­pro­ces ver­be­te­ren?'. Ver­der zien be­zoe­kers wel­ke le­ve­ran­ciers op de markt zijn en kun­nen ze veel in­for­ma­tie ha­len. Vroe­ger heet­te het In­tra­net Con­gres, maar ei­gen­lijk is het Di­gi­tal Work­pla­ce. Daar­om is het con­gres qua naam ver­an­derd. Wij roe­pen al ja­ren dat in de toe­komst een so­ci­aal in­tra­net niet al­leen een com­mu­ni­ca­tie­plat­formcom­mu­ni­ca­tie­plat­form zal zijn, maar het dash­board is naar al je sys­te­men. Je logt in en daar van­daan ga je naar al je sys­te­men. Op de­ze ma­nier kun je je werk be­ter en ef­fi­ci­ën­ter doen. Op het con­gres zijn heel veel ver­schil­len­de spre­kers van­uit het be­drijfs­le­ven, die daar­mee te ma­ken en daar hun er­va­rin­gen de­len."

 

Wat kun­nen de be­zoe­kers ver­wach­ten op het con­gres?

"De be­zoe­kers zijn voor­na­me­lijk com­mu­ni­ca­tie- of HRM-me­de­wer­kers. Zij heb­ben vaak al een so­ci­aal in­tra­net en wil­len het suc­ces­vol­ler ma­ken, om­dat ze op dit mo­ment nog te­gen veel za­ken aan­lo­pen. Veel be­drij­ven heb­ben als ge­meen­schap­pe­lij­ke de­ler 'waar­om wordt mijn in­tra­net niet ge­bruikt?'. Bij de­ze vraag ver­wij­zen wij hun ook vaak naar het boek dat Laird Beek­e­laar heeft ge­schre­ven. Dit boek ('De weg naar een suc­ces­vol so­ci­aal in­tra­net') legt per­fect uit hoe je je in­tra­net door je me­de­wer­kers laat ge­brui­ken. Zij vra­gen zich af: 'We heb­ben een mooi sys­teem, maar hoe komt het dat de­ze niet ge­bruikt wordt?'.

On­der de be­zoe­kers zijn ook vaak par­tij­en die op zoek zijn naar een so­ci­aal in­tra­net. Het con­gres is daar per­fect voor, om­dat daar al­le aan­bie­ders van Ne­der­land staan. Zo kun je ge­mak­ke­lijk een kijk­je in de keu­ken ne­men bij al­le aan­bie­ders. Bij hun stand kun je in­for­ma­tie ha­len en ook kij­ken 'welk in­tra­net past bij mij?' Het is na­me­lijk heel be­lang­rijk dat je je af­vraagt 'wel­ke par­tij past bij mij en welk in­tra­net past bij mijn or­ga­ni­sa­tie?'."

 

Waar moe­ten be­zoe­kers op let­ten bij het uit­kie­zen van een in­tra­net?

"De be­zoe­ker moet voor­af be­paald heb­ben welk doel zij wil­len be­rei­ken en welk bud­get er­voor be­schik­baar is. Wordt de keu­ze ge­maakt van­uit het oog­punt van ICT of van­uit com­mu­ni­ca­tie? ICT legt soms al een be­paal­de keu­ze op, is dat dan wel de juis­te keu­ze of moet je toch van­uit com­mu­ni­ca­tie kij­ken? Wat je pre­cies wilt, moet van te­vo­ren in­tern wor­den be­paald. De vol­gen­de vra­gen moet je je­zelf stel­len: Waar heb­ben jouw me­de­wer­kers be­hoef­te aan? Heb je al een so­ci­aal in­tra­net of niet. Zo ja, waar is het dan niet goed ge­gaan? Wat had­den we be­ter kun­nen doen? Als je hier­op ant­woordt hebt, dan kun je bij ver­schil­len­de aan­bie­ders pei­len waar bij hun de na­druk ligt. Er zijn zo­veel ver­schil­len­de pro­duc­ten met al­le­maal hun ei­gen aan­vlieg­rou­te. Kijk goed naar de werk­wij­ze van ver­schil­len­de par­tij­en. Vraag je af hoe je het in­tra­net gaat im­ple­men­te­ren, maar vraag ook hoe snel de aan­bie­der iets heeft ge­ïm­ple­men­teerd. En welk ge­voel krijg je daar­bij? Wat biedt het mij en kan ik daar­mee mijn doel be­ha­len? Ik vind per­soon­lijk dat het be­lang­rijk is dat je een klik met el­kaar hebt, want je moet wel met el­kaar gaan wer­ken en het daad­wer­ke­lijk ook gaan doen.

Het voor­deel van een in­tra­net van Ca­pi­caCa­pi­ca is dat je be­taalt per func­ti­o­na­li­teit. Je kunt je in­tra­net mee la­ten groei­en met wat jij op dat mo­ment no­dig hebt. Je kan klein be­gin­nen. Zijn je me­de­wer­kers er­aan ge­wend? Dan kun je het uit­brei­den. Of je je kiest er­voor om te be­ta­len per me­de­wer­ker, je krijgt al­les en je ziet van­zelf wat je er­van ge­bruikt. Dat is niet on­ze werk­wij­ze. Wij wil­len graag klan­ten mee­ne­men aan hun hand door het pro­ces heen.

Met al de­ze pun­ten ga je zoe­ken 'wat past er bij mij?'. Kij­ken en ver­ge­lij­ken en kie­zen wat bij je past. Maar het draait ook voor­al om het in­for­me­ren, over in­houd ont­van­gen, er­ach­ter ko­men wat er al­le­maal mo­ge­lijk is. Ik denk dat als je op de markt komt en denkt 'ik heb een so­ci­aal in­tra­net no­dig', waar ga je be­gin­nen? Wat is er al­le­maal? Ga je naar het con­gres, dan zie je al­le aan­bie­ders en kun je be­gin­nen met in­for­ma­tie ver­za­me­len."

 

Wat kun­nen de be­zoe­kers ver­wach­ten van Ca­pi­ca op het con­gres?

"Op het con­gres wil­len we ie­der­een uit­no­di­gen om sa­men met ons naar ons pro­duct te kij­ken. We ge­ven graag ie­der­een een per­soon­lij­ke de­mon­stra­tie in on­ze stand. Ver­der kun je per­soon­lijk met ons in ge­sprek en daar­uit de high­lights pik­ken. Ons in­tra­net is zo groot dat we niet in 5 mi­nu­ten al­les kun­nen la­ten zien. We kun­nen wel met el­kaar kij­ken naar waar de be­hoef­te ligt en wat we daar­in kun­nen be­te­ke­nen met ons pro­duct. Ook als je vraagt meer ligt in ad­vies of con­sul­tan­cy, kun­nen wij je hel­pen."

 

Wat zijn de voor­de­len voor een be­drijf om een in­tra­net te ge­brui­ken?

"Het groot­ste voor­deel van het ge­bruik van een so­ci­aal in­tra­net is dat je me­de­wer­kers el­kaar le­ren ken­nen en daar­door gaan ze ef­fi­ci­ën­ter met el­kaar sa­men­wer­kensa­men­wer­ken. Maar naast het sa­men­wer­ken is het ook een plek waar je el­kaar goed kunt in­for­me­ren. Als in­for­ma­tie snel tot je komt, kun je je werk ook goed uit­voe­ren. Het is een plek waar al­les bin­nen een be­drijf sa­men­komt. Dit le­vert uit­ein­de­lijk tijd en ef­fi­ci­ën­tie op, om­dat me­de­wer­kers snel­ler en mak­ke­lij­ker hun werk kun­nen doen.

Daar­naast is ook een goe­de plek om ver­bin­ding met me­de­wer­kers te cre­ë­ren. De markt en eco­no­mie zijn goed op dit mo­ment, dus me­de­wer­kers kij­ken ge­mak­ke­lij­ker om zich heen. Als com­mu­ni­ca­tie- of HRM-me­de­wer­ker wil je dat ie­der­een het ge­voelt voelt waar­om je met el­kaar aan een ho­ger doel werkt. Met een com­mu­ni­ca­tie­ka­naal als een so­ci­aal in­tra­net krijg je de me­de­wer­kers op het juis­te spoor en houd je ze bin­nen en er ont­staat een com­mu­ni­ty met el­kaar.

Wat het vroe­ger was, bij­voor­beeld dat je eens per maand in­log­de om je roos­ter te zien, dat is het al­lang niet meer. Het gaat veel ver­der dan dat. Je kunt niet el­ke me­de­wer­ker per­soon­lijk ken­nen als je in een be­drijf werkt met 5000 me­de­wer­kers. Hoe ga je dat net­werk dan goed be­he­ren? Hoe weet jij waar je (nieu­we) col­le­ga goed in is? Dat ge­beurt niet meer bij de kof­fie­au­to­maat, maar al­le­maal via een in­tra­net. Een stap naar een be­te­re sa­men­wer­king."

 

Hoe on­der­scheidt Ca­pi­ca zich van de ove­ri­ge aan­bie­ders van in­tra­net­ten?

"De kracht van Ca­pi­ca in­tra­net is ons prijs­mo­del. Wij zijn van me­ning dat je het in­tra­net met je or­ga­ni­sa­tie mee kunt la­ten groei­en en dat je je me­de­wer­kers daar­in mee­neemt. Daar­naast staat een per­soon­lij­ke aan­pak bij ons hoog in het vaan­del. Wij kij­ken sa­men met de klant naar waar hun pro­bleem ligt en hoe we dat kun­nen ver­be­te­ren. Het is ei­gen­lijk bij­na ver­an­der­ma­na­ge­meent: 'waar­om werk je zo en hoe kun­nen we dit ver­be­te­ren?'. Wij zijn niet bang om naar de kern te gaan en daar ei­gen­wijs in te prik­ken. Niet elk be­drijf staat daar voor open, maar over het al­ge­meen de be­drij­ven die voor ons kie­zen wel. Kies je voor ons, dan kies je écht voor ons.

Ver­der is er veel mo­ge­lijk op het ge­bied van in­rich­tings­mo­ge­lijk­he­den. We kij­ken sa­men hoe je de on­der­de­len in­ge­richt wilt heb­ben. El­ke klant van ons ge­bruikt het in­tra­net op een net an­de­re ma­nier. Wij ge­ven je de hand­va­ten om het in­tra­net in te rich­ten hoe het bij jou en je or­ga­ni­sa­tie past. Ik ben van me­ning dat elk so­ci­aal in­tra­net het DNA moet krij­gen van de or­ga­ni­sa­tie die het ge­bruikt. Als me­de­wer­kers het ge­voel krij­gen 'dit is van ons en dit werkt zo­als ik ook mijn werk doe', dan gaat het pas wer­ken. De ver­de­re voor­de­len van on­ze ser­vi­ce is dat je er in de prijs een app bij krijgt en maat­werk le­ve­ren. Wil je be­paal­de wid­gets of pro­ce­du­res di­gi­ta­li­se­ren en een start­ven­ster van heb­ben? Wij doen dat voor je!"

 

Gerelateerd