Op donderdag 21 maart staat Capica weer op het Congres Intranet & Digital Workspace in de Jaarbeurs Utrecht. Wat kunnen bezoekers precies verwachten van het congres en van Capica? Capicaan en commercieel directeur Marléne legt het je allemaal uit!
Wat houdt het CongresCongres IntranetIntranet & Digital Workplace precies in?
"Het is een congres waarbij je meer wordt meegenomen in de vraagstelling: 'hoe ga ik mijn medewerkers verbinden' en 'hoe kan ik mijn sociaal intranet adoptieproces verbeteren?'. Verder zien bezoekers welke leveranciers op de markt zijn en kunnen ze veel informatie halen. Vroeger heette het Intranet Congres, maar eigenlijk is het Digital Workplace. Daarom is het congres qua naam veranderd. Wij roepen al jaren dat in de toekomst een sociaal intranet niet alleen een communicatieplatformcommunicatieplatform zal zijn, maar het dashboard is naar al je systemen. Je logt in en daar vandaan ga je naar al je systemen. Op deze manier kun je je werk beter en efficiënter doen. Op het congres zijn heel veel verschillende sprekers vanuit het bedrijfsleven, die daarmee te maken en daar hun ervaringen delen."
Wat kunnen de bezoekers verwachten op het congres?
"De bezoekers zijn voornamelijk communicatie- of HRM-medewerkers. Zij hebben vaak al een sociaal intranet en willen het succesvoller maken, omdat ze op dit moment nog tegen veel zaken aanlopen. Veel bedrijven hebben als gemeenschappelijke deler 'waarom wordt mijn intranet niet gebruikt?'. Bij deze vraag verwijzen wij hun ook vaak naar het boek dat Laird Beekelaar heeft geschreven. Dit boek ('De weg naar een succesvol sociaal intranet') legt perfect uit hoe je je intranet door je medewerkers laat gebruiken. Zij vragen zich af: 'We hebben een mooi systeem, maar hoe komt het dat deze niet gebruikt wordt?'.
Onder de bezoekers zijn ook vaak partijen die op zoek zijn naar een sociaal intranet. Het congres is daar perfect voor, omdat daar alle aanbieders van Nederland staan. Zo kun je gemakkelijk een kijkje in de keuken nemen bij alle aanbieders. Bij hun stand kun je informatie halen en ook kijken 'welk intranet past bij mij?' Het is namelijk heel belangrijk dat je je afvraagt 'welke partij past bij mij en welk intranet past bij mijn organisatie?'."
Waar moeten bezoekers op letten bij het uitkiezen van een intranet?
"De bezoeker moet vooraf bepaald hebben welk doel zij willen bereiken en welk budget ervoor beschikbaar is. Wordt de keuze gemaakt vanuit het oogpunt van ICT of vanuit communicatie? ICT legt soms al een bepaalde keuze op, is dat dan wel de juiste keuze of moet je toch vanuit communicatie kijken? Wat je precies wilt, moet van tevoren intern worden bepaald. De volgende vragen moet je jezelf stellen: Waar hebben jouw medewerkers behoefte aan? Heb je al een sociaal intranet of niet. Zo ja, waar is het dan niet goed gegaan? Wat hadden we beter kunnen doen? Als je hierop antwoordt hebt, dan kun je bij verschillende aanbieders peilen waar bij hun de nadruk ligt. Er zijn zoveel verschillende producten met allemaal hun eigen aanvliegroute. Kijk goed naar de werkwijze van verschillende partijen. Vraag je af hoe je het intranet gaat implementeren, maar vraag ook hoe snel de aanbieder iets heeft geïmplementeerd. En welk gevoel krijg je daarbij? Wat biedt het mij en kan ik daarmee mijn doel behalen? Ik vind persoonlijk dat het belangrijk is dat je een klik met elkaar hebt, want je moet wel met elkaar gaan werken en het daadwerkelijk ook gaan doen.
Het voordeel van een intranet van CapicaCapica is dat je betaalt per functionaliteit. Je kunt je intranet mee laten groeien met wat jij op dat moment nodig hebt. Je kan klein beginnen. Zijn je medewerkers eraan gewend? Dan kun je het uitbreiden. Of je je kiest ervoor om te betalen per medewerker, je krijgt alles en je ziet vanzelf wat je ervan gebruikt. Dat is niet onze werkwijze. Wij willen graag klanten meenemen aan hun hand door het proces heen.
Met al deze punten ga je zoeken 'wat past er bij mij?'. Kijken en vergelijken en kiezen wat bij je past. Maar het draait ook vooral om het informeren, over inhoud ontvangen, erachter komen wat er allemaal mogelijk is. Ik denk dat als je op de markt komt en denkt 'ik heb een sociaal intranet nodig', waar ga je beginnen? Wat is er allemaal? Ga je naar het congres, dan zie je alle aanbieders en kun je beginnen met informatie verzamelen."
Wat kunnen de bezoekers verwachten van Capica op het congres?
"Op het congres willen we iedereen uitnodigen om samen met ons naar ons product te kijken. We geven graag iedereen een persoonlijke demonstratie in onze stand. Verder kun je persoonlijk met ons in gesprek en daaruit de highlights pikken. Ons intranet is zo groot dat we niet in 5 minuten alles kunnen laten zien. We kunnen wel met elkaar kijken naar waar de behoefte ligt en wat we daarin kunnen betekenen met ons product. Ook als je vraagt meer ligt in advies of consultancy, kunnen wij je helpen."
Wat zijn de voordelen voor een bedrijf om een intranet te gebruiken?
"Het grootste voordeel van het gebruik van een sociaal intranet is dat je medewerkers elkaar leren kennen en daardoor gaan ze efficiënter met elkaar samenwerkensamenwerken. Maar naast het samenwerken is het ook een plek waar je elkaar goed kunt informeren. Als informatie snel tot je komt, kun je je werk ook goed uitvoeren. Het is een plek waar alles binnen een bedrijf samenkomt. Dit levert uiteindelijk tijd en efficiëntie op, omdat medewerkers sneller en makkelijker hun werk kunnen doen.
Daarnaast is ook een goede plek om verbinding met medewerkers te creëren. De markt en economie zijn goed op dit moment, dus medewerkers kijken gemakkelijker om zich heen. Als communicatie- of HRM-medewerker wil je dat iedereen het gevoelt voelt waarom je met elkaar aan een hoger doel werkt. Met een communicatiekanaal als een sociaal intranet krijg je de medewerkers op het juiste spoor en houd je ze binnen en er ontstaat een community met elkaar.
Wat het vroeger was, bijvoorbeeld dat je eens per maand inlogde om je rooster te zien, dat is het allang niet meer. Het gaat veel verder dan dat. Je kunt niet elke medewerker persoonlijk kennen als je in een bedrijf werkt met 5000 medewerkers. Hoe ga je dat netwerk dan goed beheren? Hoe weet jij waar je (nieuwe) collega goed in is? Dat gebeurt niet meer bij de koffieautomaat, maar allemaal via een intranet. Een stap naar een betere samenwerking."
Hoe onderscheidt Capica zich van de overige aanbieders van intranetten?
"De kracht van Capica intranet is ons prijsmodel. Wij zijn van mening dat je het intranet met je organisatie mee kunt laten groeien en dat je je medewerkers daarin meeneemt. Daarnaast staat een persoonlijke aanpak bij ons hoog in het vaandel. Wij kijken samen met de klant naar waar hun probleem ligt en hoe we dat kunnen verbeteren. Het is eigenlijk bijna verandermanagemeent: 'waarom werk je zo en hoe kunnen we dit verbeteren?'. Wij zijn niet bang om naar de kern te gaan en daar eigenwijs in te prikken. Niet elk bedrijf staat daar voor open, maar over het algemeen de bedrijven die voor ons kiezen wel. Kies je voor ons, dan kies je écht voor ons.
Verder is er veel mogelijk op het gebied van inrichtingsmogelijkheden. We kijken samen hoe je de onderdelen ingericht wilt hebben. Elke klant van ons gebruikt het intranet op een net andere manier. Wij geven je de handvaten om het intranet in te richten hoe het bij jou en je organisatie past. Ik ben van mening dat elk sociaal intranet het DNA moet krijgen van de organisatie die het gebruikt. Als medewerkers het gevoel krijgen 'dit is van ons en dit werkt zoals ik ook mijn werk doe', dan gaat het pas werken. De verdere voordelen van onze service is dat je er in de prijs een app bij krijgt en maatwerk leveren. Wil je bepaalde widgets of procedures digitaliseren en een startvenster van hebben? Wij doen dat voor je!"
- Er zijn geen reacties gevonden. Ben jij de eerste?