Waarom je elke dag €1 aan Facebook-advertenties moet spenderen

Romy

Ben jij ook el­ke dag druk be­zig met het ver­zin­nen van leu­ke con­tent, zo­dat je dit op Fa­cebook kan plaat­sen? Heb je ook ge­merkt dat hoe hard je ook je best doet, je niet zo­veel men­sen be­reikt met je posts als dat je zou wil­len? Dit is her­ken­baar voor veel on­der­ne­mers. 

Het or­ga­nisch pos­ten op Fa­cebookFa­cebook wordt voor be­drij­ven min­der aan­trek­ke­lijk, om­dat het steeds druk­ker wordt op Fa­cebook. Posts van vrien­den, Fa­cebook-groe­pen en ad­ver­ten­ties gaan nog al­tijd voor op up­da­tes van be­drij­ven. Tac­kel dit pro­bleem door in te zet­ten op Fa­cebook-ad­ver­ten­ties!

Aan­tal ge­brui­kers

Fa­cebook is de af­ge­lo­pen tijd veel­vul­dig ne­ga­tief in het nieuws ge­weest, on­der meer door da­ta­lek­ken en nep­nieuws. Hier­door heb­ben zij het af­ge­lo­pen jaar ruim een half mil­joen ac­counts ver­lo­ren. Toch is het met 10,1 mil­joen ge­brui­kers nog steeds een van de meest po­pu­lai­re plat­forms in Ne­der­land. Al­leen Whats­app heeft meer ge­brui­kers. Een po­ten­ti­eel be­reik van 10,1 mil­joen ge­brui­kers al­leen al in Ne­der­land, dat wil ie­de­re on­der­ne­mer toch wel?

Be­ter dan te­le­vi­sie?

Er wordt vaak di­rect aan­ge­no­men dat een tv- of ra­dio-cam­pag­ne au­to­ma­tisch voor een groot be­reik zorgt. Maar is dat wel echt zo? Wat doe jij bij een re­cla­me­blok? Gro­te kans dat je ver­der zapt, een toi­let­be­zoek pleegt of de snacks gaat aan­vul­len. Ad­ver­te­ren voor le­ge ban­ken dus. Daar­naast be­reik je met een re­cla­me­spot meest­al net zo­veel ge­ïn­te­res­seer­den als niet-ge­ïn­te­res­seer­den. Zon­de van je geld. De meet­baar­heid van een re­cla­me­spot is ook nog eens erg las­tig, ter­wijl je met di­gi­ta­le ad­ver­ten­ties pre­cies kunt ach­ter­ha­len hoe je ad­ver­ten­tie heeft ge­scoord en hoe je de­ze kunt op­ti­ma­li­se­ren voor de toe­komst.

Al­les bij el­kaar op­ge­teld vind ik dat een Fa­cebook-ad­ver­ten­tie veel meer waard is dan een re­cla­me­spot. Waar­om de mees­te be­drij­ven dan nog zo angst­val­lig vast­hou­den aan een te­le­vi­sie­cam­pag­ne, zal voor mij een raad­sel zijn.  

De voor­de­len van Fa­cebook­ad­ver­ten­ties

Nog niet over­tuigd? Dan heb ik hier nog een paar voor­de­len voor je:

  • Je re­kent af per 1000 views of clicks voor een laag be­drag;
  • De tar­ge­ting is heel scherp, net als bij Goog­leGoog­le Ads;
  • Een cam­pag­ne is een­vou­dig zelf op te zet­ten;
  • Het mi­ni­mum dag­bud­get is maar €1 per dag.

Kort­om, Fa­cebook-ad­ver­ten­ties heb­ben een me­ga groot be­reik, spre­ken je doel­groepdoel­groep heel spe­ci­fiek aan, kos­ten niet zo­veel en je kunt het al­le­maal in ei­gen be­heer hou­den. Je hebt geen duur re­cla­me­bu­reau no­dig, hoog­uit ie­mand die han­dig is met Pho­to­shop of een film­pje ma­ken.

Fa­cebook vs Goog­le Ads

Mis­schien denk je nu "ik ge­bruik al ad­ver­ten­ties op Goog­le Ads, dus waar­om heb ik Fa­cebook no­dig?". Het een sluit het an­der niet uit. Goog­le AdsAds is een mooie tool, ik ge­bruik het zelf ook, maar is voor­al han­dig om laag­han­gend fruit bin­nen te ha­len. Be­zoe­kers zijn al op zoek naar jouw pro­duct, jij hoeft ze al­leen nog maar te over­tui­gen dat zij het bij jóu moe­ten ko­pen in plaats van de con­cur­rent. Maar het is geen han­di­ge ma­nier om op een be­taal­ba­re ma­nier naams­be­kend­heid te cre­ë­ren. Met €1 per dag lukt je dat wel via Fa­cebook-ad­ver­ten­ties. Zet daar­om je ad­ver­ten­ties niet zo­zeer in om iets te ver­ko­pen, maar om en­ga­ge­ment en awa­re­ness te cre­ë­ren on­der je doel­groep.

Ge­woon doen!

Kort­om, pro­beer het ge­woon uit. Fa­cebook ad­ver­ti­sing is een krach­tig plat­form waar­bij veel mo­ge­lijk is, dus elk be­drijf zou het eens uit moe­ten pro­be­ren. Ook al is het maar voor €1 per dag!

Hulp no­dig bij het op­zet­ten van een ad­ver­ten­tie­cam­pag­ne op Fa­cebook? Wij kun­nen je daar­bij hel­pen! Neem con­tact met ons op voor de mo­ge­lijk­he­den.

Gerelateerd