Capica's
Oud & Nieuw
Special
Het is alweer de laatste week van het jaar. Een moment van bezinning. Wij praten je elke dag van de week bij over impactvolle gebeurtenissen uit ons vakgebied. En vertellen je wat je niet mag missen in 2017. Jefferson tipt over webdesign.
Als designer heeft het geen zin om mee te gaan met de waan van de dag. Daarom focus ik mij op trends die gelden voor een langer termijn. Er zijn 5 patronen die ik afgelopen jaar spotte. Patronen waarvan ik denk dat die een grote impact gaan hebben op het webdesign in 2017. Emotie, emotie en emotie. Oh en natuurlijk beter navigeren. Hier komen ze!
Gebroken grids en storytelling
Designers werken al vanaf het begin van het web in een bepaald grid om een website vorm te geven. Zie het als de heilige graal. Je hebt een aantal kolommen daar plaats je vlakken in, en je hebt een baseline grid voor je typografie. Het gaf ons structuur en consistentie. Maar in 2016 deden wij, developers, het standaard grid in de ban.
Bedrijven willen gebruikers een steeds betere ervaring bieden. Ze willen een verhaal vertellen en hun visie vertalen naar design dat daarbij past. Een standaard grid voldoet niet meer. De techniek maakt het mogelijk dat je niet langer hoeft te kiezen voor blokje, blokje, tekst. Je kunt je eigen draai geven en van een website een interactieve experience maken. In het afgelopen jaar zag je steeds meer designers een manier bedenken om dat grid te doorbreken. Ook ik deed daaraan mee.
De illusie van beweging
Voor WorkFast websiteWorkFast, een van onze klanten, paste ik storytelling en off grid-denken toe om hun bedrijfsvisie te vertalen naar een online uiting. Hun visie is: WorkFast Beweegt. Hoe vertel je dat verhaal visueel? Normaal plaats je alles in rechte lijnen op een website. Ik heb het grid compleet genegeerd en wilde alles laten bewegen. Niet met fancy animaties, maar alleen met vorm en kleur. Ik koos voor een gebroken grid-design en creëerde letterlijk met figuren een indeling. Elke strakke lijn staat scheef om de illusie van beweging te creëren.
Deze manier van denken gaan we meer terugzien in 2017. Net als storytelling design. Deze ontwikkeling zagen we al in 2015, werd beter in 2016 en zet door in 2017. Bedrijven richten zich het afgelopen jaar steeds meer op de user experience. Ze streven naar een ultieme klantervaring en gevoel speelt daarbij een belangrijke rol. Een van de manieren om dat positieve gevoel over te brengen is storytelling.
Niet alleen woorden, maar juist beelden, vormen en video's spelen een belangrijke rol hierin. Als designer gebruik ik de visie, passie, drama en personages die leven in een organisatie en verwerk deze in mijn design. True story!
Atomic design
In 2017 verwacht ik dat we volledig afstappen van het pagina per pagina ontwikkelen van een website. We gaan naar een compleet systeem toe, waarin elk element uit de website apart gestileerd en gecodeerd gaat worden. Al die elementen bij elkaar vormen vervolgens de website.
Voorheen maakte ik een ontwerp en werkte dat ontwerp pagina voor pagina uit. Het kwam voor dat ik 6 keer hetzelfde element, zoals een button, bouwde. Met Atomic Design bouw ik niet 6 keer dezelfde button, maar design ik deze 1 keer en gebruik ik hem overal waar ik wil.
Wordpress kwam al eerder met Repeatable en reusable content'repeatable en reusable content'. En de herbruikbaarheid van content op een site wordt steeds verder ontwikkeld. Een ontwikkeling die ik van harte toejuich. Het maakt het voor ons als designers en developers makkelijker en de producten voor onze klanten worden beter. De website is bijvoorbeeld beter schaalbaar en we zijn in staat om sneller aanpassingen door te voeren.
Flat design
Een andere grappige ontwikkeling is die van flat design. Twee jaar geleden werd flat design geïntroduceerd. In 2016 werd het geperfectioneerd en in 2017 zullen we er weer vanaf gaan bewegen. Het idee van flat design is: alles moet functioneel zijn. Buttons, menu-items, icoontjes, alles werd gestript en alleen de bare essentials bleven over.
Maar wat je nu ziet is dat men diepte mist in elementen. Diepte die een functionaliteit gebruiksvriendelijker maakt. Denk aan drop shadows of gradients. De knoppen in flat design kennen geen schaduwtjes. Alles is rechttoe, rechtaan. Maar in 2017 komt deze diepte weer terug. We blijven flat, maar dan iets minder. Hierdoor kunnen gebruikers beter onderscheid maken tussen call to actionbuttons en de rest van het design. Navigeren wordt daardoor nog makkelijker.
Micro interactie
Een ander voorbeeld van betere navigatie zijn de micro-interacties. Heel belangrijk voor de user experience. Op mobiele telefoons zien we deze kleine interacties vaak terug. Een micro-interacties is een kleine, maar krachtige animatie van een bepaald element. Denk aan de interactieinteractie als je klikt op een menu-icoon of als je aan het einde van een pagina komt. Het is een visuele feedback naar de gebruiker, zodat hij weet wat er gebeurt. Het begeleidt de gebruiker naar de volgende stap. Entertaining en informatief.
In 2017 worden deze micro-interacties steeds uitgebreider en gedetailleerder. Ik volg het Material DesignMaterial Design van Google op de voet. In deze uitgebreide 'studie' bekijkt GoogleGoogle hoe design kan aansluiten op de echte wereld. Hoe bewegen wij ons? Hoe bewegen dingen in een ruimte? En hoe kun je dat vertalen naar online design.
Natuurlijk zijn er nog veel meer trends gaande dan ik met jullie heb besproken. We werken in een snel veranderende wereld. Als designer vind ik het belangrijk om bij te blijven en te experimenteren. Alleen zo weet ik welke trends omgezet worden naar blijvende concepten.
Ik ben benieuwd wat 2017 ons nog meer gaat brengen. Ik denk heel veel mooie dingen. Maar voor nu wens ik jullie alvast fijne dagen!
- Er zijn geen reacties gevonden. Ben jij de eerste?