Een goede start
In deze blogserie laten we Capicanen aan het woord over hun werk bij Capica. Wat maakt hun werk zo leuk? En waarom hebben zij ooit voor Capica gekozen? In de vorige editie vertelde front-end developer Jefferson je meer over zijn werk. In deze editie het verhaal van Eric. Ooit begonnen als stagiair en inmiddels projectmanager bij Capica.
Tijdens mijn studie Multimedia Design and Techonology, mocht ik stage lopen bij Capica. Inmiddels zijn we bijna 10 jaar verder en werk ik hier nog steeds met veel plezier. Mijn functie is de afgelopen jaren natuurlijk wel veranderd. Zo kwam ik binnen als programmeur en werk ik nu als projectmanager. Naast mijn werk bij Capica ben ik blijven studeren en ik heb die ruimte hier ook altijd gekregen. Groot voordeel, ik kon de opgedane kennis gelijk in de praktijk brengen.
Geen dag hetzelfde
Geen dag is hetzelfde bij Capica. Ik zorg ervoor dat alles volgens planning verloopt, maar vooral, ik zorg voor de vertaalslag tussen de wens van de klant en mijn technische collega's. Belangrijk, want die twee werelden spreken niet altijd dezelfde taal. Waar ik het meest van geniet is de opstart van een nieuw project. Juist de opstart is wat mij betreft de meest belangrijke periode. Een goede start is de basis van je succes.
Een goede start
Om klanten te helpen om die goede start te maken, ga ik uitgebreid met hen in gesprek. Belangrijkste doel? Boven tafel krijgen wat de échte wens is, de 'waarom'. Dat klinkt simpel, maar toch zien we hier in de praktijk soms nog best wat uitdagingen. Vaak weet men wel 'wat' men wil, maar niet 'waarom'. Pas als dat helder is, kun je door. Aan mij de taak om samen met de klant de waarom helder te krijgen. Hoe gaaf is dat!
Gebruiker altijd centraal
Naast de waarom is ook de 'voor wie' belangrijk. Wanneer we bijvoorbeeld een websitewebsite ontwikkelen voor een klant, dan ziet deze er soms anders uit dan de klant in eerste instantie verwacht had. Ons doel is een website opleveren waarmee doelen behaald worden. Natuurlijk moet een website er mooi uitzien, maar je wilt vooral dat het een effectief middel is. Juist dat spanningsveld maakt het interessant.
We kijken niet alleen naar het design, maar ook naar de inhoud. Dit doen we door eerst gezamenlijk de doelgroepen te identificeren. Deze doelgroepen geven we vervolgens een 'ranking' mee (mate van belangrijkheid). Als je dit in kaart hebt, kun je beter bepalen of de Contentcontent geschikt is en past bij je doelgroep. Om dit goed aan te pakken organiseren we contentsorteersessies bij onze klanten. Dit zijn altijd onwijs leuke bijeenkomsten, want het levert regelmatig verrassende inzichten op.
Duidelijke communicatie
Tijdens een project is het belangrijk dat je samen hetzelfde doel blijft nastreven. Soms worden de wensen gedurende een project steeds groter, zeker naarmate er meerdere mensen (bij de klant) bij een project betrokken worden. Ik zorg hierbij voor structuur en ik merk dat klanten deze duidelijkheid ook waarderen. Deze aanpak is denk ik ook wel typisch voor Capica. We zien dat klanten vaak ook bij volgende online projecten bij Capica 'aankloppen'. Wat mij betreft is dit de ultieme bevestiging dat we de juiste dingen doen.
Online bedenkers gezocht
Mocht je nu denken, na het lezen van deze blog, dat wil ik ook! We hebben momenteel meerdere toffe vacatures bij Capica. Deze kun je Vacatureshier vinden. Staat jouw droombaan er (nog) niet bij? Open sollicitaties zijn ook altijd welkom. Deze kun je sturen naar Mailvacature at capica dot nl
- Er zijn geen reacties gevonden. Ben jij de eerste?