Bij een nieuwe website kijk je natuurlijk naar het design en de techniek. Minstens net zo belangrijk is de content en de indeling daarvan. Want wanneer mensen je website bezoeken dan is er sprake van een behoefte, zoals bijvoorbeeld de vraag om informatie. Goede content sluit aan bij deze behoefte en geeft antwoord op de vraag.
Om ervoor te zorgen dat de nieuwe website de juiste content bevat en dat je doelgroep deze content op een natuurlijke manier vindt organiseer ik contentsorteersessies. Over deze sessies vertel ik je graag meer in deze blog.
Relevantie toevoegen
Onlangs organiseerde ik een contentsorteertessie voor een organisatie met een enorm aanbod aan diensten. Diensten die voor verschillende doelgroepen van toepassing waren. Natuurlijk moeten al deze diensten aan bod komen op je website, maar wanneer je alles in één keer aanbiedt dan overspoel je de bezoeker met informatie en haakt hij of zij af, een gemiste kans.
Zeker omdat er in deze case sprake was van uiteenlopende doelgroepen met verschillende behoeftes hebben we er uiteindelijk voor gekozen om in de eerste plaats te gaan voor herkenning qua doelgroep, dus in welke categorie valt een bezoeker. Vervolgens worden de diensten op maat aan de bezoeker gepresenteerd. Resultaat is dat de content zo veel relevanter en dus effectiever is. De bezoeker krijgt nu informatie die past bij zijn of haar profiel.
Door de informatie gefaseerd aan te bieden wordt voortdurend bevestigd dat de bezoeker een juiste keuze maakt op de website. Dat dit dus een plek is waar relevante informatie gevonden wordt. Gedurende het bezoek, worden er afhankelijk van de keuzes steeds specifiekere opties aangeboden. Zo voorkom je dat dat bezoekers afhaken in het proces.
De contensorteersessie
Bij een contentsorteersessie brengen we dus in kaart wat voor jullie de meest ideale indeling van de nieuwe website is en welke inhoud beschikbaar moet zijn. De belangrijkste vraag die centraal staat is: hoe komt de bezoeker snel bij de informatie waarnaar hij of zij op zoek is. Ook brengen we prioritering aan in de content, we bepalen welke content we in welke volgorde aan de bezoeker presenteren.
Bij zo'n sessie gaan we onder andere in op de volgende vragen:
- De missie en visie van de organisatie
- De doelstellingen van de website
- De doelgroepen
- Waar heeft men behoefte aan?
- Wat verwacht men te vinden op je website?
- Wat zijn de routes (hoe zoekt je doelgroep naar informatie)
Uiteindelijk moet alles samenkomen met als resultaat een goed doordachte sitemap, een belangrijke basis voor zowel het design als de techniek van de nieuwe website.
Op het gebied van techniek gebeurt er trouwens ook veel, zo is het zelfs al mogelijk om op basis van je gedrag op de website content op maat gepresenteerd te krijgen. Dit noemen we Smart Content. Hierover lees je ook meer in Smart Contentdeze blog. Maar of je hier nu wel of niet gebruik van maakt, de basis moet goed zijn. En juist daarom zijn die contentsorteersessies zo belangrijk.
Hergebruik van content
Wanneer een website vernieuwd wordt kan het verleidelijk zijn om oude content en de indeling daarvan opnieuw als basis te gebruiken. Maar die nieuwe website komt er vaak niet voor niets en de kans dat je organisatie veranderd is sinds het livegaan van je huidige website is groot. Daarom moet je die doelgroepen en behoeftes centraal blijven stellen.
Sparren over jullie content
Twijfel jij of de content op jullie website op de juiste manier aan je doelgroepen wordt gepresenteerd en wil je hier eens over in gesprek? Mijn contactgegevens vind je Contacthier.
- Er zijn geen reacties gevonden. Ben jij de eerste?