Binnen Capica word ik door medewerkers ook wel 'Happiness Manager' genoemd. Een titel die ik zelf wellicht niet zo snel zou uitkiezen, maar waar ik wel ontzettend trots op ben. De term 'happiness manager' suggereert dat je 'happiness', of vertaald 'geluk', kunt managen. Dat zou ook betekenen dat je dus bij een optimaal resultaat je (te managen) medewerkers 100% geluk kunt bieden.
Dat is natuurlijk niet zo. Maar ik ben er van overtuigd dat je als manager wél altijd het gelukgeluk van je medewerkers mee moet nemen in je handelen. Want daar worden niet alleen je medewerkers gelukkiger van, maar jij ook.
Meer happiness op de werkvloer
Als je lekker in je vel zit, je jezelf kan zijn en op de juiste functie zit dan geeft dat kracht en zelfvertrouwen. Een belangrijke basis om het beste uit jezelf te halen. Door medewerkers in hun kracht te zetten, geef je hen de mogelijkheid om te groeien en dat heeft alleen maar voordelen. In de eerste plaats voor de medewerker zelf, maar daarnaast ook voor klanten. Want ook zij krijgen het best mogelijke resultaat. Een mooie quote (van Albert Einstein) die hierbij past is: Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid". Daar sluit ik mij volledig bij aan!
# Vertrouwen
Vertrouwen staat voor mij absoluut op nummer 1. Niet alleen tussen mij en de medewerkers, maar ook onderling. Het is de fundering voor ieder gezond functionerend team. Door 'vertrouwen te geven', zet je de ander in zijn of haar kracht.
Mijn eerste lange vakantie (jaren geleden alweer) naar Australië was zo'n voorbeeld. Ik wist dat ik niet altijd (goed) te bereiken zou zijn met als gevolg dat de kans bestond dat er knopen doorgehakt moesten worden tijdens mijn afwezigheid. Ik had al vertrouwen in het team en durfde deze verantwoordelijkheid ook over te dragen. Of anders gezegd, ik durfde de controle los te laten. En ik voelde niet alleen dat ik mijn team kon vertrouwen, ik heb het ook op die manier uitgesproken. Ik heb daaraan toegevoegd dat ik achter iedere beslissing zou staan die genomen zou worden in die periode. Omdat ik wist dat iedereen in het team ook écht het beste voorhad met Capica. En je raadt het wellicht al, ik kon niet alleen stress-vrij op vakantie, toen ik mijn team weer sprak kon ik ook niets anders dan trots zijn op de beslissingen die waren genomen.
# Weg met hokjesdenken
Bij Capica weten we medewerkers vaak lang aan ons te binden. We werken met een hecht team en ik durf zeker te zeggen dat iedereen binnen het team hart voor de zaak heeft. Om dit, op lange termijn, succesvol te houden is het wel cruciaal dat je blijft investeren in de loopbaan van je medewerkers. Iemand kan nu volledig op zijn of haar plek zitten, maar dat kan zomaar veranderen. Sterker nog, het is een volkomen logisch proces. Er wordt ook wel gezegd dat je binnen iedere functie gemiddeld binnen drie jaar uitgeleerd bent. En laten we eerlijk zijn, daar wordt niemand blij van.
Ik vind het daarom belangrijk dat medewerkers zelf ook (regelmatig) nadenken over hun functie. Zit je nog op de juiste plek? Ga je nog met net zoveel passie aan de slag als in het begin? Ik stimuleer om over dit soort vragen na te denken en ga regelmatig in gesprek over dit onderwerp. Daarbij denken 'we' niet in hokjes. Om een voorbeeld te geven, onze administratief medewerker is ooit begonnen als salesmedewerker. Een functie waar zij in de loop der tijd 'uitgroeide'. Haar nieuwe functie hebben we samen vorm gegeven en met succes! Wij hebben er nu een fantastische administratief medewerker bij, en de medewerker zelf komt iedere dag met plezier naar kantoor. Een win-win situatie wat mij betreft.
# Fouten maken is helemaal niet erg
Bij Capica zijn we vrij direct. Ook fouten worden benoemd, of nog beter, besproken. Belangrijk, want van fouten kan je leren. Sterker nog, ik zie het als een belangrijk onderdeel van ieders persoonlijke ontwikkeling. Als je weet wat je fout hebt gedaan, geef je jezelf de kans om het de volgende keer beter te doen.
Door een fout ook als een leerproces te benaderen, haal je (eventuele) onnodige stress weg. Niemand vind het leuk om fouten te maken. Ik word daarom ook nooit boos, maar vraag wel "wat zou je anders doen een volgende keer". Voor medewerkers is het ook belangrijk dat zij zich ontwikkelen. Juist daarom is het belangrijk om alles bespreekbaar te maken en eerlijk te zijn. Succes vier je samen, maar kansen om te leren pak je ook gezamenlijk aan.
# Team: together everyone achieves more
Of je nu de stagiair bent of een projectleider, iedereen telt mee bij Capica. We starten iedere dag met een kort gezamenlijk werkoverleg. Tijdens dit overleg nemen we de dag door en worden ideeën besproken. En het maakt daarbij niet uit van wie een idee komt, iedere inbreng is waardevol en wordt serieus genomen. Belangrijk, want daardoor stimuleer je dat ideeën gedeeld worden.
# Waarom lachen een must is
Natuurlijk moet er in de eerste plaats gewoon hard gewerkt worden, maar af en toe mag het best even wat minder serieus. Even goed lachen met elkaar kan een hoop goede dingen opleveren. Lachen verstevigt het groepsgevoel, het verbindt mensen en het stimuleert de creativiteit.
Blijven werken aan geluk
Geluk is geen einddoel. Het is een staat van tevredenheid over het huidige moment. Het werk van een happiness manager is daarmee nooit af, maar gelukkig vind ik dit één van de leukste onderdelen van mijn werk. Samen met mijn team werken aan de toekomst, op een zo fijn mogelijke manier. Ik heb er zin in en word er bovendien ook nog eens ontzettend blij van.