Online marketing, ook wel internet marketing genoemd, is een vorm van marketing waarin producten en diensten online onder de aandacht gebracht worden bij de juiste doelgroep. Een vakgebied dat voortdurend in beweging is, bijvoorbeeld op het gebied van slimme data waarmee je nog gerichter kunt communiceren richting je doelgroep. Benieuwd naar de laatste trends en verwachtingen voor 2018? Ik vertel je er meer over in deze blog.
Marketing automation
Groot voordeel van online communiceren met je doelgroep is dat alles perfect meetbaar is. Deze statistische informatie geeft jou inzage in het effect van je online inspanningen. Eén van de meest bekende tools om inzage te krijgen is Google Analytics, maar zo zijn er veel meer systemen. Denk bijvoorbeeld aan de statistiekentool van je nieuwsbrievensysteem of je zakelijke social media accounts.
Al deze losse bronnen geven je waardevolle informatie over je doelgroep. Echt interessant wordt het echter pas wanneer je de informatie van deze verschillende bronnen met elkaar verbindt, middels marketing automation software. Door slim gebruik te maken van de data uit al je verschillende systemen, kun je je boodschap op het juiste moment bij de juiste personen uit je doelgroep onder de aandacht brengen.
Hoe waardevol is gemiddeld?
Laat ik dit concreet maken met een voorbeeld. Heel lang werd gedacht dat dinsdag 11:30 uur het beste tijdstip was om een zakelijke e-mailing te versturen. Gemiddeld gezien levert deze dag de beste resultaten op. En dat is nu juist het punt, want hoe waardevol is 'gemiddeld'. Met de inzet van marketing automation software wordt je mailing niet in bulk verstuurd op basis van een gemiddelde naar je hele doelgroep, maar per persoon wordt automatisch bepaald wat het beste moment is. Want persoon A leest misschien wel zijn mail bij voorkeur in de ochtend, terwijl persoon B dat liever doet in de avond. Door te investeren in marketing automation software ben je in staat om veel gerichter, en dus effectiever, te communiceren met je doelgroep.
Smart content
Een andere manier om slim gebruik te maken van data is de inzet van Smart Content op je website. Want niet iedere bezoeker op je website is hetzelfde en ook de behoefte kan anders zijn. Stel je website is ingericht voor meerdere doelgroepen. Wanneer iemand je website meer dan één keer bezoekt, dan weet je waar de interesse bij het vorige bezoek naar uit ging (dus in welke doelgroep men past). Met Smart Content kun je bij een vervolgbezoek content presenteren die veel beter past bij zijn of haar interesse. De mogelijkheden van Smart Content zijn eindeloos. Zo kun je op het juiste moment, de juiste triggers tonen om bezoekers over te laten gaan op acties die jij belangrijk vindt. Je kunt dan denken aan het plaatsen van een bestelling of het invullen van een contactformulier.
Een website die gebruik maakt van Smart Content kan er dus voor iedere bezoeker anders uitzien. Afhankelijk van het profiel en het gedrag van een bezoeker wordt een variant van de website getoond, die op dat moment het meest relevant is. Want een bezoeker van een website heeft een bepaalde behoefte. Door de content af te stemmen op deze specifieke behoefte bevestig je dat je hij of zij op de juiste plek is en voorkom je dat men afhaakt in het proces.
Social Advertising
Ook op het gebied van Social Media wordt er door marketeers steeds slimmer gebruik gemaakt van data. Heb je een Facebook of LinkedIn account? Dan is het je vast opgevallen dat je met regelmaat advertenties te zien krijgt. Deze advertenties worden aan jou getoond omdat je binnen een doelgroepselectie past van de adverteerder. Dit kan handmatig ingesteld worden, maar ook dit kan geautomatiseerd. Heb jij bijvoorbeeld een website bezocht die hier gebruik van maakt, dan was dát ook de triggers om je een bepaalde advertentie te tonen. Door verschillende kanalen in te zetten als marketeer, verhoog je het effect van je online campagnes.
De toekomst van marketing
Hoewel dit soort mogelijkheden voor veel organisaties echt nog als iets nieuws wordt gezien, ben ik ervan overtuigd dat dit de nieuwe standaard gaat worden. Mooie ontwikkelingen als je het mij vraagt.
Wat vind jij van deze ontwikkelingen? Zie jij dit ook als de toekomst van marketing? Laat een reactie achter via onderstaand formulier. Ik ben benieuwd!
- Er zijn geen reacties gevonden. Ben jij de eerste?