samen
slimmer
Dat ga ik in 2015 doen. Via deze column, maar ook op fora, community's en social media ga ik kennis delen over intranetten. Maar ook technieken die wij hebben ontwikkeld zal ik regelmatig delen. Waarom? Omdat ik denk dat we hiermee bedrijven kunnen helpen om tot een beter intranet te komen. Ik heb gemerkt dat ik samen met het team van Capica anders tegen dingen aankijk. Wij denken in oplossingen, die het voor de gebruiker logisch en dus eenvoudig maakt.
Klantvriendelijke mails
Eén van de dingen waarover wij anders denken dan de meeste bedrijven, is het noreply mailtje. Iedereen kent deze mails. Je vult een formulier in op een website en vervolgens krijg je een automatisch gegenereerde bedankmail met als afzender noreply@bedrijfsnaam.nl. Ik denk dan, 'waarom mag ik hierop niet reageren?'. Dat vind ik verre van klantvriendelijk. Ik zie liever een e-mailadres van een echt persoon, die ik een mail kan sturen als ik nog een vraag of opmerking heb. Dat voelt toch veel klantvriendelijker? Het is trouwens een kleine moeite om het afzenderadres aan te passen.
Maak het de gebruiker makkelijk
Stel, je winkelt regelmatig online bij dezelfde webshopwebshop. Je hebt dus een account, je bent ingelogd én je hebt al meerdere keren het bestelproces doorlopen. Waarom word je dan toch iedere keer weer bij de hand genomen om stap voor stap door een bestelproces te lopen? Als expertexpert gebruiker weet je echt wel hoe het inmiddels werkt en zijn die stappen niet meer nodig. Stel één keer de vraag of de gebruiker iets wil wijzigen sinds de vorige bestelling (bijvoorbeeld het afleveradres of de betaalwijze). Stuur de gebruiker vervolgens direct door naar de betaalpagina. Lekker makkelijk én snel! Ook dit is geen rocket siencerocket sience om in te bouwen, maar de gebruiker is er erg blij mee.
Deel jij ook met mij?
De inspiratie voor bovenstaande voorbeelden doe ik trouwens overal op. Op die klantonvriendelijke noreply mail ben ik gekomen door het lezen van het managementboek When digital becomes humanWhen digital becomes human, een echte aanrader voor iedere ondernemer. En het voorbeeld van de webshop? Tja, ik zie thuis regelmatig een gefrustreerd gezicht tijdens het webwinkelen. Op zo'n moment krijg ik de beste ideeën. Kom jij zelf wel eens dingen tegen op sites of op intranetintranet die jij onlogisch vindt? Of denk je dat het beter kan? Reageer dan op dit artikel. In dit digitale tijdperk hoef je namelijk niet alles zelf te weten, maar deel je wat je wel weet en zoek je op wat je niet weet.
- Er zijn geen reacties gevonden. Ben jij de eerste?