Met het projectteam heb je de afgelopen weken hard gewerkt aan het nieuwe intranet. Na een laatste uitvoerige check is het moment daar…. Jullie nieuwe intranet gaat live. Een spannend moment en bovendien een belangrijk onderdeel in het totale adoptieproces. Bij Capica besteden we tijdens de implementatie daarom veel aandacht aan dit moment. Maar hoe zorg je nu voor een knallende kick-off?
Iedere organisatie is anders, dus we hebben geen eenduidig antwoord op die vraag. Wel kunnen we je nu alvast enkele voorbeelden geven ter inspiratie.
# Smile… allemaal op de foto!
Een belangrijk onderdeel op een sociaal intranetintranet is de profielpagina en een goede foto mag daarbij niet ontbreken. Organiseer daarom fotosessies waarbij medewerkers een goede foto kunnen laten maken. Je kan hier bijvoorbeeld een leuk moment van maken in de centrale hal van jullie kantoor aan het begin van de werkdag.
# Een frisse start
Met een goed ingevuld profiel op intranet maak je gelijk een goede start. Geef medewerkers daarom een (frisse) attentie als beloning voor het volledig invullen van het persoonlijke profiel. Denk bijvoorbeeld aan een smoothie of een ijsje. Deel deze attentie uit op een goed zichtbare locatie zoals het bedrijfsrestaurant. Reken maar dat een ijscokar op deze plek voor veel extra (positieve) aandacht gaat zorgen.
# Een beetje extra power
In plaats van een traktatie kun je ook kiezen voor een blijvende attentie, zoals een powerbank met daarop een verwijzing naar het nieuwe intranet. Het nieuwe intranet is tenslotte 24/7 op ieder device beschikbaar. Met een powerbank hoeven je medewerkers zich geen zorgen te maken over een lege batterij. Een passende attentie die zeker goed ontvangen (en gebruikt) zal worden.
# And the winner is….
Een doeltreffende manier om de betrokkenheid te verhogen is om medewerkers mee te laten denken over de naam van het nieuwe intranet. Schrijf vooraf een wedstrijd uit en maak een feestelijk moment van de onthulling van de nieuwe naam.
# Offline promotieteam
Capica intranet is zo ontwikkeld, dat iedereen er mee kan werken. Of je nu wel of niet veel online ervaring hebt. Toch zien we bij sommige organisaties dat er vaak toch een groep is die de overstap naar een geheel nieuw platform 'eng' vindt. Om ook die groep te enthousiasmeren kun je ervoor kiezen om een offline promotieteam in te zetten bij livegang. Laat een team medewerkers de verschillende afdelingen langsgaan om mensen even op weg te helpen.
# Need to know vs nice to know
"You never get a chance to make a first impression". Natuurlijk zorg je ervoor dat het nieuwe intranet zo volledig mogelijk gevuld is op het moment van live gaan. Naast de 'need to know' informatie (zoals praktische informatie over bijvoorbeeld pensioenen) adviseren wij om ook aandacht te besteden aan nice to know informatie (denk bijvoorbeeld aan een persoonlijk verhaal over een medewerker). Zo maak je het intranet laagdrempeliger en wordt het een plek waar men niet alleen moet maar ook wil komen.
# Zet ambassadeurs in
Ambassadeurs zijn, zeker bij de opstart, van grote toegevoegde waarde. Breng vooraf je ambassadeurs in kaart en betrek hen ruim op tijd in het hele proces. Laat de ambassadeurs het goede (online) voorbeeld geven. Dit kan op verschillende manieren, zoals het schrijven van blogs of het reageren op nieuwsberichten. Probeer verschillende type ambassadeurs te werven, bijvoorbeeld op afdelingsniveau. Zorg er daarnaast voor dat het management het goede voorbeeld geeft (en blijft geven).
Implementatie
Bij iedere implementatieimplementatie nemen we de kick-offkick-off mee in het adoptieplan. Samen zorgen we ervoor dat medewerkers niet om het nieuwe intranet heen kunnen. Wil je meer lezen over dit proces? Klik dan Adoptieproceshier. Liever persoonlijk van gedachten wisselen? Mijn contactgegevens vind je Contacthier.
- Er zijn geen reacties gevonden. Ben jij de eerste?