Ken je het gedachtengoed van Berthold Gunster over omdenken? Bij omdenken leer je op een ja-en-manier in het leven staan in plaats van een ja-maar-manier. Een manier van denken die we bij Capica volop omarmen. Sterker nog, we passen de theorie van omdenken al heel vaak toe (en vinden het nog leuk ook).
Wij zitten regelmatig bij bedrijven aan tafel om te praten over bedrijfsprocessen die niet efficiënt verlopen. Juist tijdens deze gesprekken is het interessant om zaken om te denken. Om een voorbeeld te geven, wij ontwikkelen oplossingen voor onze klanten waardoor het werk sneller, beter of makkelijker wordt. We zien met grote regelmaat wat het digitaliseren van processen uiteindelijk oplevert voor bedrijven. Toch is het niet voor iedereen altijd even gemakkelijk om die stip op de horizon, dus wat het op gaat leveren, te visualiseren. En juist dát is ook het moment om te gaan omdenkenomdenken. Door op een ja-en manier naar een probleem naar te kijken, geef je jezelf en de organisatie de kans om écht vooruit te komen. Benieuwd naar 'ge-ja-maar' uit de praktijk?
#Ja maar, het gaat nu toch ook goed?
Ik moet hierbij altijd denken aan een uitspraak van Henry Ford: Als ik mijn klanten had gevraagd wat ze wilden, hadden ze gezegd "een sneller paard". Logisch, want in die tijd lag een auto ver buiten het referentiekader van de consument. Maar die consument had wel behoefte aan een vervoersmiddel dat snel en comfortabel was. Natuurlijk was dat paard geschikt om je van A naar B te vervoeren, maar ik denk dat we het er over eens zijn dat die auto een stuk fijner is.
Of een ander voorbeeld. BellenDit is een filmopname uit 1999 en de geïnterviewde personen waren het over één ding eens: een mobiele telefoon hebben we écht niet nodig. Kun je het je voorstellen?
In beide voorbeelden staat de vraag hoe iets beter kan centraal. Nu zijn dit natuurlijk wel hele extreme situaties, maar het vormt wel de basis tot vooruitgang. CasesHier vind je een aantal inspirerende voorbeelden uit onze dagelijkse praktijk.
#Ja maar, dat is toch heel duur?
Natuurlijk is goed om kritisch na te denken over iedere investering. De belangrijkste vraag zou echter niet alleen moeten zijn wat het kost, maar vooral ook wat het je op gaat leveren. Als je het werk aanzienlijk efficiënter kan maken, bijvoorbeeld door het digitaliseren van je planning, bespaar je veel kostbare tijd en dus ook geld. In Casedeze case vind je daar een mooi praktijkvoorbeeld van.
#Ja maar, dat duurt zeker heel lang?
Een gemiddeld project duurt ongeveer 10 weken, dus dat valt eigenlijk ontzettend mee. Wanneer je door het digitaliseren van processen uiteindelijk veel tijd gaat besparen, is het gesprek over hoe lang het gaat duren ook eigenlijk wat minder relevant. Want de investering in tijd die je nu doet, win je uiteindelijk ruimschoots terug.
#Ja maar, ik heb geen tijd voor zo'n project
We hebben, zeker bij de start van een project, veel informatie nodig van onze opdrachtgevers. Zij weten immers als geen ander waar het knelt. Wij vertalen dit vervolgens in onlineonline oplossingen. Dus ja, natuurlijk kost het je enige tijd. Maar ook hierbij is de belangrijkste vraag, wat gaat het je uiteindelijk opleveren.
Wat mogen we voor jou omdenken?
Door om te denken in dit soort vraagstukken kijk je dus niet alleen naar waarom je iets niet zou willen, maar juist naar waarom je het wél zou moeten willen. Door over beide aspecten na te denken, zowel de voor als tegenargumenten, creëer je een basis om vooruit te komen.
Zie jij in je werk zaken die anders, beter of makkelijker kunnen? En wil je eens sparren over wat een online oplossing jou op kan gaan leveren? Geef het ons als uitdaging mee! Mijn contactgegevens vind je Contacthier.
- Er zijn geen reacties gevonden. Ben jij de eerste?