Je merkt dat collega's vaak dezelfde handeling uitvoeren, terwijl dit eigenlijk sneller kan. Of je ziet personeel zuchten, omdat een bepaalde taak veel tijd kost. Herkenbaar? Denk bijvoorbeeld aan een adreswijziging die in twee systemen moet worden doorgevoerd. Zonde van de tijd en het zorgt vaak voor een hoop frustratie. Het verbeteren van een werkproces kan heel complex zijn, maar vaak gaat het ook om hele kleine dingen.
Efficiënter werken
Vaak zien mensen wel dat een proces niet goed loopt, maar het aanpassen ervan lijkt meestal niet zo eenvoudig. Men is bang dat het veel te complex is om er iets aan te doen. Toch zien we in de praktijk vaak genoeg voorbeelden waarbij het helemaal niet zo ingewikkeld is om processen efficiënter te maken.
Voor onze klanten bedenken we oplossingen op verschillende niveaus als het gaat om complexiteit. Als projectleider bij Capica zit ik ook regelmatig bij klanten aan tafel om te sparren over uitdagingen waar zij tegenaan lopen, bijvoorbeeld als het gaat om het zo efficiënt mogelijk inplannen van flexwerkers. Daarom ontwikkelde wij een planningstoolplanningstool, waarmee de planning volledig gedigitaliseerd kan worden. Via een overzichtelijk dashboard ziet de beheerder direct de beschikbaarheid van verschillende mensen. Het nabellen van flexwerkers die mogelijk in aanmerking komen voor een opdracht is daardoor niet meer nodig. Eén van de opdrachtgevers die gebruik maakt van deze planningstool is CaseOmefa, waar we eerder al een case over publiceerde op deze websitewebsite.
Maar een verbeterd werkproces kan ook al gerealiseerd worden door het maken van een slimme koppeling tussen bestaande systemen. Vaak zien we bijvoorbeeld dat nieuwsberichten op intranetintranet ook worden geplaatst op de website. Door een koppeling te maken tussen het intranet en de website, kan veel tijd bespaard worden. De informatie die doorgeplaatst wordt kan nog bijgewerkt worden via een korte redactionele tussenstap. Wel zo efficiënt!
Andere voorbeelden zijn ook te vinden onder het onderdeel 'cases', zoals bijvoorbeeld die van CaseTsubakimoto Europe waar wij een maatwerkapplicatie voor ontwikkelde. Via de applicatie worden klanten voorzien van detailinformatie over hun producten, hebben zij inzage in de voorraad en volgen zij online de status van hun bestelling.
Hoe pas je een werkproces aan?
Natuurlijk is een onnodige handeling frustrerend, maar het herkennen ervan is een belangrijke eerste stap. Dit is ook het punt waarop we bij Capica graag 'instappen'. We organiseren regelmatig werksessies bij bedrijven om met elkaar in gesprek te gaan en om samen de kern van het probleem te achterhalen.
Belangrijk daarbij is dat je vooral de mensen aansluit in de organisatie die ook echt actief een rol hebben in het betreffende werkproces. Enerzijds vanwege de praktische kennis die zij hebben, maar anderzijds ook omdat zij een cruciale rol spelen bij het succes van het nieuwe werkproces. Verandering kan soms best 'eng' zijn. Maar als je mensen meeneemt in waar je naar toe wilt en gebruik maakt van hun kennis, verlopen dit soort trajecten vaak een stuk beter.
Onze aanpak
Hoewel de vraagstukken waar we mee aan de slag gaan uiteenlopend zijn, is het vervolgtraject in de basis vaak wel hetzelfde. AanpakHier lees je daar meer over.
Het resultaat van de online oplossingen die wij ontwikkelen, is vaak al direct na oplevering merkbaar voor een klant. Dat maakt dit ook één van de leukste onderdelen van mijn werk, want je kunt écht het verschil maken.
Zijn er zaken waar jij tegenaan loopt? En wil je hier eens over sparren? Ik ga hierover graag met je in gesprek. Mijn contactgegevens vind je Contacthier.
- Er zijn geen reacties gevonden. Ben jij de eerste?