Work smarter

Je merkt dat col­le­ga's vaak de­zelf­de han­de­ling uit­voe­ren, ter­wijl dit ei­gen­lijk snel­ler kan. Of je ziet per­so­neel zuch­ten, om­dat een be­paal­de taak veel tijd kost. Her­ken­baar? Denk bij­voor­beeld aan een adres­wij­zi­ging die in twee sys­te­men moet wor­den door­ge­voerd. Zon­de van de tijd en het zorgt vaak voor een hoop frus­tra­tie. Het ver­be­te­ren van een werk­pro­ces kan heel com­plex zijn, maar vaak gaat het ook om he­le klei­ne din­gen.

Laird 06-06-2017 Contact

Ef­fi­ci­ën­ter wer­ken

Vaak zien men­sen wel dat een pro­ces niet goed loopt, maar het aan­pas­sen er­van lijkt meest­al niet zo een­vou­dig. Men is bang dat het veel te com­plex is om er iets aan te doen. Toch zien we in de prak­tijk vaak ge­noeg voor­beel­den waar­bij het he­le­maal niet zo in­ge­wik­keld is om pro­ces­sen ef­fi­ci­ën­ter te ma­ken.

Voor on­ze klan­ten be­den­ken we op­los­sin­gen op ver­schil­len­de ni­veaus als het gaat om com­plexi­teit. Als pro­ject­lei­der bij Ca­pi­ca zit ik ook re­gel­ma­tig bij klan­ten aan ta­fel om te spar­ren over uit­da­gin­gen waar zij te­gen­aan lo­pen, bij­voor­beeld als het gaat om het zo ef­fi­ci­ënt mo­ge­lijk in­plan­nen van flex­wer­kers. Daar­om ont­wik­kel­de wij een plan­ningstoolplan­ningstool, waar­mee de plan­ning vol­le­dig ge­di­gi­ta­li­seerd kan wor­den. Via een over­zich­te­lijk dash­board ziet de be­heer­der di­rect de be­schik­baar­heid van ver­schil­len­de men­sen. Het na­bel­len van flex­wer­kers die mo­ge­lijk in aan­mer­king ko­men voor een op­dracht is daar­door niet meer no­dig. Eén van de op­dracht­ge­vers die ge­bruik maakt van de­ze plan­ningstool is Ca­seOm­e­fa, waar we eer­der al een ca­se over pu­bli­ceer­de op de­ze web­si­teweb­si­te.

Maar een ver­be­terd werk­pro­ces kan ook al ge­re­a­li­seerd wor­den door het ma­ken van een slim­me kop­pe­ling tus­sen be­staan­de sys­te­men. Vaak zien we bij­voor­beeld dat nieuws­be­rich­ten op in­tra­netin­tra­net ook wor­den ge­plaatst op de web­si­te. Door een kop­pe­ling te ma­ken tus­sen het in­tra­net en de web­si­te, kan veel tijd be­spaard wor­den. De in­for­ma­tie die door­ge­plaatst wordt kan nog bij­ge­werkt wor­den via een kor­te re­dac­ti­o­ne­le tus­sen­stap. Wel zo ef­fi­ci­ënt!

An­de­re voor­beel­den zijn ook te vin­den on­der het on­der­deel 'ca­ses', zo­als bij­voor­beeld die van Ca­seTsu­baki­mo­to Eu­ro­pe waar wij een maat­werkap­pli­ca­tie voor ont­wik­kel­de. Via de ap­pli­ca­tie wor­den klan­ten voor­zien van de­tail­in­for­ma­tie over hun pro­duc­ten, heb­ben zij in­za­ge in de voor­raad en vol­gen zij on­li­ne de sta­tus van hun be­stel­ling.

Hoe pas je een werk­pro­ces aan?

Na­tuur­lijk is een on­no­di­ge han­de­ling frus­tre­rend, maar het her­ken­nen er­van is een be­lang­rij­ke eer­ste stap. Dit is ook het punt waar­op we bij Ca­pi­ca graag 'in­stap­pen'. We or­ga­ni­se­ren re­gel­ma­tig werk­ses­sies bij be­drij­ven om met el­kaar in ge­sprek te gaan en om sa­men de kern van het pro­bleem te ach­ter­ha­len.

Be­lang­rijk daar­bij is dat je voor­al de men­sen aan­sluit in de or­ga­ni­sa­tie die ook echt ac­tief een rol heb­ben in het be­tref­fen­de werk­pro­ces. Ener­zijds van­we­ge de prak­ti­sche ken­nis die zij heb­ben, maar an­der­zijds ook om­dat zij een cru­ci­a­le rol spe­len bij het suc­ces van het nieu­we werk­pro­ces. Ver­an­de­ring kan soms best 'eng' zijn. Maar als je men­sen mee­neemt in waar je naar toe wilt en ge­bruik maakt van hun ken­nis, ver­lo­pen dit soort tra­jec­ten vaak een stuk be­ter.

On­ze aan­pak

Hoe­wel de vraag­stuk­ken waar we mee aan de slag gaan uit­een­lo­pend zijn, is het ver­volg­tra­ject in de ba­sis vaak wel het­zelf­de. Aan­pakHier lees je daar meer over. 

Het re­sul­taat van de on­li­ne op­los­sin­gen die wij ont­wik­ke­len, is vaak al di­rect na op­le­ve­ring merk­baar voor een klant. Dat maakt dit ook één van de leuk­ste on­der­de­len van mijn werk, want je kunt écht het ver­schil ma­ken.

Zijn er za­ken waar jij te­gen­aan loopt? En wil je hier eens over spar­ren? Ik ga hier­over graag met je in ge­sprek. Mijn con­tact­ge­ge­vens vind je Con­tacthier.

*

Welke kleur heeft het rode logo? (antwoord in kleine letters)

  • Er zijn geen reacties gevonden. Ben jij de eerste?