In mijn boek 'De weg naar een succesvol sociaal intranet' vertel ik over het Intranet Evolutiemodel. Organisaties gebruiken het Intranet Evolutiemodel voor het succesvol implementeren van het intranet of voor het succesvol maken van het huidige intranet. Om het Intranet Evolutiemodel op de juiste manier te interpreteren, leg ik het model graag aan je uit. Lees snel verder.
Het model
Het IntranetIntranet Evolutiemodel bestaat uit vier evolutiestadia en drie dimensies. De evolutiestadia van het model beschrijven de mate van onmisbaarheid van een intranet. Hoe onmisbaarder het intranet is voor de gebruikers, hoe hoger het evolutiestadium. De dimensies staan voor de verschillende doeleinden van het intranet, namelijk: Informatievoorziening, Samenwerking en Ondersteuning. Binnen deze dimensies zijn de behoeften en verwachtingen van de medewerkers in kaart gebracht. Dit noemen we de handvatten voor succes.
Evolutiestadia
Per evolutiestadium is een omschrijving beschikbaar die de mate van onmisbaarheid aangeeft. De omschrijving die het beste past bij het intranet op dit moment geeft aan in welk evolutiestadium het intranet zich bevindt. In welk evolutiestadium bevindt jouw intranet zich?
evolutiestadia.jpg
Hoe lang het duurt om naar een volgend stadium te evolueren is per organisatie verschillend. Evolutie naar het tweede stadium vindt meestal vrij snel plaats. Hoe hoger het stadium, hoe langer het duurt voordat het volgende stadium bereikt wordt.
Dimensies
De dimensies helpen je om functionaliteiten binnen het intranet makkelijker onder te verdelen.
Dimensie Informatievoorziening
Medewerkers hebben informatie nodig om hun werk te kunnen doen. Dit kan werkgerelateerde informatie zijn of informatie over het reilen en zeilen van de organisatie. Als zij zelf deze informatie niet hebben, gaan ze ernaar op zoek. De dimensie informatievoorziening brengt alle informatie samen op één centrale plek, het intranet. Informatie binnen deze dimensie bestaat in verschillende vormen, zoals Nieuws, Adresboek, Agenda en Communicatie-uitingen.
Dimensie Samenwerking
De dimensie samenwerking faciliteert medewerkers om kennis met elkaar te delen. Als er actief gebruik gemaakt wordt van de onderdelen binnen de dimensie Samenwerking is de kans op het delen van kennis het grootst. Informatie binnen deze dimensie komt voor in verschillende vormen, zoals Chat, Projectgroep, Community, Veel gestelde vragen, BlogBlog en Vraag en aanbod.
Dimensie Ondersteuning
Het intranet heeft de potentie om uit te groeien tot een digitale werkplek. Dat betekent dat een medewerker de werkdag begint met het openen van het intranet en vervolgens vanaf deze plek alle applicaties kan gebruiken die de bedrijfs- en werkprocessen ondersteunen. De onderdelen binnen de dimensie Ondersteuning stroomlijnen deze processen. De dimensie kan verschillende onderdelen bevatten, die meestal verdeeld zijn in bedrijfsspecifieke en zelfservice onderdelen. Voorbeelden van bedrijfsspecifieke onderdelen zijn: Urenregistratie, Rooster, CRM, Planning, Taken en E-mail. Bij zelfservice kun je denken aan de onderdelen: Registreren van vakantiedagen, Verzuimregistratie, Declaraties, Vergaderruimte boeken en Interne bestellingen.
Handvatten voor succes
Waar hebben medewerkers behoeften aan en wat verwachten ze van het intranet? Naar mate de onmisbaarheid toeneemt, nemen de behoeften en verwachtingen van de gebruikers toe. Deze behoeften en verwachtingen van de gebruikers vormen de handvatten voor een succesvol intranet. In mijn volgende blog over het Intranet Evolutiemodel zal ik per dimensie de bijbehorende handvatten toelichten. Houdt onze website en social media dus goed in de gaten.
Wil je meer lezen over het Intranet Evolutiemodel? Vraag gratis mijn boek 'De weg naar een succesvol sociaal intranet' aan!
- Er zijn geen reacties gevonden. Ben jij de eerste?