Je bent razend enthousiast over het nieuwe intranet die je bedrijf heeft uitgekozen, de offerte is getekend bij de leverancier en jullie staan te trappelen om te beginnen. Toch voel je vanuit de organisatie weerstand bij een of meerdere werknemers. Hoe ga je hiermee om?
Wees het voor!
Het belangrijkst is dat je de weerstandweerstand voor moet zijn. Als er weerstand komt terwijl de plannen al rond zijn, dan heb je in de voorbereiding signalen gemist. In ons vorige blogblog hebben we het belang van een vooronderzoek uitgelegd. Heb je tijdens dit onderzoek een stakeholdersmap gemaakt? Dan kun je hierop terugvallen. Maak voor de start van het project een stakeholdersmap op, zodat je vooraf al weet welke stakeholders(groepen) tijdens het project extra hulp en aandacht nodig hebben. Geen tijd gehad om dat te doen? Geen paniek, het is nog niet te laat! Zie het als een kans om de medewerker alsnog weer helemaal aan boord van het project te krijgen.
Wat is weerstand precies?
Weerstand is een natuurlijk verschijnsel waarmee mensen zich beschermen tegen zaken die mogelijk 'gevaarlijk' zijn. Een nieuw intranetintranet binnen een organisatie is een grote verandering voor een mens en mensen houden van nature niet zo van veranderingen.
Over het algemeen krijgen mensen negatieve gedachtes bij het woord weerstand, maar dit hoeft niet zo te zijn. Weerstand kan ook komen door bovenmatige betrokkenheid van de medewerker. Sommige medewerkers hebben specialistische kennis waarbij zij risico's binnen een project aan zien komen. Voor hun gevoel worden die risico's niet goed opgepakt. Of medewerkers die al langere tijd voor de organisatie werken. Zij hebben door de jaren heen al veel veranderingen binnen het bedrijf meegemaakt en willen graag meedenken in deze veranderingen. Het is daarom erg belangrijk om deze medewerkers extra te informeren en te betrekken. De kans is groot dat je hiermee de weerstand bij de medewerker wegneemt en hem juist tot ambassadeur van jouw project maakt.
In kaart brengen van weerstand
Wil je graag de weerstand wegnemen bij de medewerkers? Dan is de eerste stap het in kaart brengen wie er weerstand geeft en waar het vandaan komt. Dit kun je dus eenvoudig doen aan de hand van een stakeholdersmap. Met de stakeholdersmap breng je in kaart wie de betrokkenen zijn bij je bedrijf, wat hun positie is ten opzichte van het bedrijf en wat hun belangen zijn. Het maakt niet uit wat voor functie de medewerker heeft, maar het gaat om de hoeveelheid invloed die persoon heeft binnen de organisatie.
Oorzaken van de weerstand
Je hebt met de medewerker rond de tafel gezeten en het de oorzaak van de weerstand achterhaalt. De meest voorkomende oorzaken zijn:
- Angst: de medewerker is bang voor het onbekende of kan lastig omgaan met veranderingen. Hij weet niet wat er gaat gebeuren en wat er van hem verwacht wordt.
- Niet betrokken: de medewerker voelt zich niet betrokken bij het project. Zijn mening is niet gevraagd en hij voelt zich gepasseerd.
- Kennisgebrek: de medewerker denkt dat hij niet genoeg kennis heeft of is digibeet.
- Tijdsgebrek: de medewerker heeft niet genoeg tijd om mee te gaan met het project.
- Niet genoeg informatie: de medewerker is gedurende het project niet goed genoeg geïnformeerd.
Wil je weten welke mogelijkheden er zijn om weerstand weg te nemen? Houd dan onze blogpagina in de gaten voor een volgende blog waar we hier dieper op ingaan.
- Er zijn geen reacties gevonden. Ben jij de eerste?