De evolutiestadia in het intranet evolutiemodel beschrijven de mate van onmisbaarheid van een intranet en de dimensies de verschillende doeleinden van het intranet. Binnen deze dimensies zijn de behoeften en verwachtingen van de medewerkers in kaart gebracht, dit noemen we de handvatten voor succes. In de vorige blog over het intranet evolutiemodel heb ik uitgelegd wat de handvatten voor succes zijn in het eerste evolutiestadium. In deze blog lees je wat de handvatten voor succes zijn in het tweede evolutiestadium, en geven wij je tips om het intranet zo succesvol mogelijk te maken. Lees snel verder.
Handvat voor succes in de dimensie Informatievoorziening
Is alle informatie die medewerkers nodig hebben om hun werk te kunnen doen inmiddels beschikbaar op het intranet? Dan voorzie je in de behoeften en verwachtingen van medewerkers die passen bij het eerste evolutiestadium. Om tot een sociaal intranetintranet te komen, zorgzorg je ervoor dat het intranet aansluit bij de behoeften en verwachtingen van het tweede evolutiestadium.
Het handvat voor succes binnen deze dimensie en dit stadium is 'interactie (stimuleren)'. Medewerkers hebben behoefte om zelf deel te nemen aan het intranet via sociale elementen, zoals reageren op berichten.
Tips:
- Stimuleer medewerkers die nog geen behoefte hebben aan interactie door gamificatie toe te voegen, zoals het verdienen van badges bij het plaatsen van reacties.
- Medewerkers geven via reacties feedback op informatie. Door medewerkers verantwoordelijk te maken voor het verwerken van feedback, wordt de informatie op het intranet steeds beter en completer.
- Je kunt de mogelijkheid om 'te waarderen' toevoegen in de nieuws modulemodule, zoals een vind-ik-leuk knop. En je kunt de mogelijkheid geven om een nieuwsbericht door te sturen naar een collega.
- Willen steeds meer afdelingen hun eigen nieuws plaatsen? Maak dan één of meerdere medewerkers van een afdeling nieuwsredacteur.
- Laat steeds meer medewerkers toetreden tot de redactie van de agenda module, zoals afdelingssecretaresses. Zij kunnen dan vergaderingen en afspraken voor afdelingen toevoegen.
Handvat voor succes in de dimensie Samenwerking
Het handvat voor succes binnen deze dimensie en dit stadium is 'participeren'. De groep early adopters, die in het vorige stadium behoefte had om informatie te zenden, wordt een steeds grotere groep gebruikers. Daarnaast groeit de behoefte om zelf deel te nemen aan het intranet om een gezamenlijk doel te bereiken.
Tips:
- Je stimuleert medewerkers om online samen te werken door laagdrempelige samenwerkingsfunctionaliteiten te introduceren, zoals Chat, Community, Projecten en Vraag & aanbod.
- Je krijgt meer medewerkers aan het bloggen als je werkt met de 'geef het stokje door' methode. In de eerste blogblog leg je uit dat iedereen zelf mag weten waar de blog over gaat en dat ze de blog moeten afsluiten met de naam van de persoon aan wie je het stokje wilt doorgeven.
- Komen er regelmatig vragen binnen bij de afdeling HRM buiten het intranet om? Laat medewerkers hun vraag dan ook via het intranet stellen in de Veel gestelde vragen module. Hierdoor zijn de vragen en antwoorden voor iedereen zichtbaar.
- Zorg dat medewerkers zelf in de Chat module kunnen instellen of zij beschikbaar zijn. Dit voorkomt dat medewerkers 'geleefd' worden door chats. Ook kun je de beschikbaarheid koppelen aan de telefooncentrale.
- Stuur niet te veel op de inhoud van de CommunityCommunity. Hoe enthousiaster medewerkers worden, hoe meer ze deze vorm van samenwerken gaan gebruiken. Dit kan ook een gezamenlijke interesse in de privésfeer zijn, zoals 'het lekkerste appeltaart recept'.
Handvatten voor succes in de dimensie Ondersteuning
Het handvat voor succes binnen de dimensie Ondersteuning in het tweede evolutiestadium is 'benaderen'. In dit evolutiestadium voorzie je in de behoefte van de medewerkers door bedrijfs- en werkproces ondersteunende onderdelen via het intranet te kunnen benaderen. Dit doe je door links naar (externe) applicaties aan te bieden op het intranet, zoals een CRM-systeem. Daarnaast biedt je formulieren op het intranet aan waarmee medewerkers zelf zaken kunnen regelen, zoals declaratieformulieren.
Tips:
- Maak het medewerkers bij het indienen van declaraties gemakkelijk door webformulieren aan te bieden waarin leidinggevenden getoond worden. De medewerker kan zo de eigen leidinggevenden selecteren en het formulier direct doorsturen.
- Zorg dat gebruikers direct zijn ingelogd in het CRM-systeem als zij via de link op het intranet naar de CRM-applicatie gaan.
- Maak formulieren voor alle onderdelen waar je toestemming voor nodig hebt van een leidinggevende, zoals verlof, opleidingen etc.
In de volgende blog over het Intranet Evolutiemodel vertel ik welke handvatten voor succes horen bij het derde evolutiestadium. Wil je meer lezen over het Intranet Evolutiemodel? Vraag gratis ons boek 'De weg naar een succesvol sociaal intranet' aan!
- Er zijn geen reacties gevonden. Ben jij de eerste?