Leraren die hun vak en hun vakkennis beheersen, daar mag geen twijfel over bestaan. Een aantal jaar geleden is daarom het initiatief genomen om de kenniscomponent in de lerarenopleiding te versterken door het ontwikkelen van kennisbases, landelijke kennistoetsen en peer-review. Deze activiteiten zijn ondergebracht in het programma 10voordeleraar (onderdeel van Vereniging Hogescholen). De inspanningen van docenten werpen hun vruchten af! Het schrijven en actualiseren van de kennisbases en het ontwikkelen en beoordelen van toetsvragen voor de landelijke kennistoetsen levert een belangrijke bijdrage aan de verbetering van de kwaliteit van de lerarenopleidingen.
Website 10 voor de leraar
In eerste instantie werden wij ingeschakeld voor het ontwikkelenontwikkelen van de websitewebsite. Het doel van deze website was om docenten en directies van de lerarenopleidingen te informeren over het doel van het project 10voordeleraar10voordeleraar: de kwaliteit van lerarenopleidingen verbeteren. Om deze ambitie waar te maken zijn daarnaast diverse online initiatieven ontwikkeld, waarmee de hogescholen worden ondersteund.
Plekken reserveren voor toetsafname en toetsinzage
Het project kent meerdere processen, die bij de start nog offline plaatsvonden. Samen bekeken we welke processen efficiënter konden door ze te digitaliseren. Zo ontstond de mogelijkheid voor hogescholen om digitaal te kunnen inschrijven op landelijke toetsen. Per toets zijn er meerdere momenten waarop deze landelijk afgenomen kunnen worden, met een beperkt aantal plekken per tijdsslot. Hogescholen reserveren voor het hele jaar plekken per toets en dat doen alle hogescholen tegelijk. Dat betekent een piekbelasting op de server. Deze monitoren we de hele inschrijfperiode, zodat de applicatie bereikbaar blijft.
De applicatie voor toetsinzage wordt door leerlingen gebruikt. Zij kunnen zich inschrijven voor inzagemomenten van gemaakte toetsen, zodat zij kunnen zien welke vraag goed en welke vragen fout beantwoord zijn.
Vier platformen voor diverse doelgroepen
Het afnemen van toetsen kan niet zonder een gedegen voorbereiding. De betrokken personen hebben ieder een andere rol en moeten precies weten wat er moet gebeuren. Vier portals ondersteunen dit proces. Zo is er een platformplatform voor het landelijk overleg van examencommissies lerarenopleidingen, een platform voor toetsafnamecoördinatoren en een platform voor instituutsbeheerders. Voor het bepalen van de norm van de toetsen wordt het platform voor het normeringspanel ingezet.
Emailopvolging
Bij 10voordeleraar komen heel veel vragen binnen via e-mail. Sommige vragen zijn inhoudelijk van aard andere gaan over processen. De vragen worden gesteld door zowel leraren, directies van scholen en van leerlingen zelf. Niet iedere vraag kan door dezelfde persoon beantwoord worden. Het e-mailopvolgsysteem is ingericht met een rechtenstructuur, waardoor duidelijk is wie welk type vraag kan beantwoorden. Vragen kunnen gebundeld worden en uitgezet binnen verschillende expertises. Iedere e-mail krijgt een tijdslimiet mee, waardoor betrokken personen reminders ontvangen en de vraag dus op tijd beantwoord kan worden. Alle vragen en de bijbehorende antwoorden worden bewaard en kunnen eenvoudig doorzocht worden, zodat de vraag een volgende keer direct beantwoord kan worden zonder dat er navraag gedaan hoeft te worden.
Intranet platform
Capica intranetintranet vormde de basis voor het intranet platform van 10voordeleraar. We hebben diverse maatwerk apps ontwikkeld, die peer-reviewgroepen ondersteunen. De applicatie helpt docenten met elkaar samen te werken en te rapporteren over de voortgang van peer-review. Iedere groep heeft een eigen, afgeschermde omgeving. Docenten documenteren binnen deze omgeving documenten op een centrale plek. Zij registreren uren en accorderen uren van leden van de projectgroep. Bovendien delen zij kennis met elkaar.