Voor organisaties is het noodzakelijk dat medewerkers zich blijven ontwikkelen. Twaalf jaar geleden liet de Provincie Drenthe een online competentiemeter ontwikkelen. Afgelopen jaar breidden zij deze tool uit met een 360°-feedbackmodule voor leidinggevenden.
"In de doorontwikkeling van onze online competentiemeter heb ik ingezet op de 360°-feedbackmethode voor leidinggevenden. Voorheen vulden we deze vragenlijst in op papier, maar dat is niet meer van deze tijd. Dat kan makkelijker online, dus keek ik of we konden aansluiten bij de bestaande competentiemeter", vertelt Roelie Hoving, strategisch HR-adviseur bij provincie Drenthe.
De feedbackmethode
Een mooie uitdaging van de Provincie Drenthe. Want: Hoe bouw je een 360°-feedbackmethode in een bestaande competentiemeter? Allereerst keken we naar de methodiek achter de feedbackmethode. Zowel de leidinggevenden als alle personen om hem heen beoordelen het functioneren van de leidinggevende. Deze uitkomst wordt gebruikt als input voor functioneringsgesprekken. Zo kan er gestuurd worden op het verbeteren van een competentie, trainingsbehoeften, teambuilding en effectiviteit van de trainingen.
Je kunt niet zomaar een vragenlijst ombouwen naar techniektechniek. Daarom definieerden we samen met de Provincie Drenthe alle competenties van de leidinggevenden. Welk niveau verwachten zij van de leidinggevenden en wat verstaan zij onder de competenties? Dit schreef de provincie zo helder mogelijk uit en gebruikten wij als meetlat voor de techniek.
Online omgeving
Het resultaat is een online omgeving waar medewerkers en leidinggevenden voorafgaand aan het functioneringsgesprek hun bevindingen invullen. Uit het systeem halen zij een samenvatting met projectmatige scores en grafieken.
Roelie Hoving: "Capica nam ons stap voor stap mee in het proces."
Roelie: "Techniek is niet mijn sterkste kant, dus ik moest af en toe buiten mijn comfort zone werken. Maar Capica heeft ons bij de hand genomen en ons gedurende het proces goed begeleid. Dat maakte de samenwerking prettig. Je wordt altijd goed te woord gestaan en je vragen worden meestal snel beantwoord. De 360°-feedback voor medewerkers is de volgende fase, maar daar zal ik hier intern eerst wat tijd voor moeten inruimen."