inspelen
op technologische veranderingen
De digitalisering gaat sneller dan we denken. Wil je als bedrijf succesvol blijven, dan zul je nu al moeten inspelen op technologische veranderingen van de toekomst.
Maar het moeilijke hieraan is, waar staan we over tien jaar? Tien jaar geleden waren we al trots als we konden faxen, printen en scannen op één apparaat. Een lachertje. Tegenwoordig zit ons alles-in-een-apparaat in onze broekzak. Onze smartphone is een 'wonder' waar we bijna niet meer zonder kunnen. En die techniek in je mobiel wordt elk jaar slimmer.
Ik denk dat de techniek over 30 jaar een miljard keer zo slim is als nu. We hebben nu al zelfrijdende auto's, robots in verzorgingstehuizen en we praten tegen SIRI. Het morele dilemma bij dit soort veranderingen is: wat moet een computer beslissen als hij autonoom een beslissing neemt?
Moreel dilemma
Neem de discussie rondom een zelfrijdende auto. Hoe moet de auto reageren als iemand gewond kan raken. Stel de auto met bestuurder rijdt recht op iemand af. Moet de auto tegen die persoon aanrijden of tegen een muur crashen? En wat doe je als er een groepje mensen voor de auto staat maar er ook meerdere mensen op de achterbank zitten? Uit onderzoek blijkt dat 90 procent van de mensen kiest voor het crashen van de auto, zodat de ander ongedeerd blijft. Maar vraag je hen wat zij doen als zijzelf in de auto zitten? Dan zijn de antwoorden weer heel anders.
Menselijke robots
Dit voorbeeld is vrij zwart-wit, maar er zijn meerdere morele dilemma's te bedenken. Een andere schaduwzijde van slimmere technologie zijn de robots. In fabrieken werken we al jaren met robots. Wat als deze robots steeds slimmer worden? Is het denkbaar dat we in de toekomst robots krijgen die slimmer zijn dan wijzelf? En zien deze robots er hetzelfde uit als de mens? Ik verwacht dat robots die interactie hebben met mensen wel degelijk een gezicht zullen hebben, maar of zij ook daadwerkelijk hetzelfde eruit zullen zien als wij is een tweede. Ik denk dat je dat niet moet willen.
Informatie altijd beschikbaar
In zo'n wereld waarin computers en applicaties minstens zo slim worden als wijzelf, zijn de veranderingen op de werkvloer ook aanzienlijk. Een van de veranderingen die nu al gaande is, is die van de informatievoorziening. Beetje bij beetje worden steeds meer apparaten gekoppeld aan het internet. Hierdoor wordt deze informatie altijd en overal beschikbaar.
Stel je voor dat in de toekomst een klant opbelt. Op je computer zie je direct wie die persoon is en voor welk bedrijf hij werkt. De bedrijfswebsite wordt misschien wel geopend. Je kunt nu al spraak omzetten naar geschreven tekst. De computer kan in de toekomst meeluisteren met het gesprek en als jij de term klacht laat vallen, opent de computer automatisch het klachtenformulier en vult alvast de bekende gegevens in.
Een ander voorbeeld zijn chatbots. Ik verwacht dat dit de voorloper is van hoe wij later gaan communiceren. We zetten WhatsApp nu al zakelijk in, dadelijk kunnen we de antwoorden die WhatsApp geeft standaardiseren en omzetten naar spraak.
Hoe zit het met jouw werkproces?
Hoewel we niet weten welke vormen de technologische veranderingen aannemen, is het wel verstandig om als bedrijf nu al na te denken over de mogelijkheden van slimme algoritmes en het groeperen van data.
Het heeft namelijk invloed op de mensen die bij je werken. Door de digitalisering zal hun baan veranderen. Steeds meer handelingen worden geautomatiseerd en gedigitaliseerd. Werkzaamheden van personen zullen worden vervangen door een computer, waardoor deze persoon tijd heeft voor andere dingen. Wat houdt dit in voor je bedrijf en voor je interne processen? Welke onderdelen in je bedrijf kun je vervangen door slimme online tools of applicaties?
Tien jaar geleden hadden we nog (net) geen smartphonesmartphone met touchscreen. Kijk waar we nu al staan. De techniektechniek heeft zich warmgelopen en zet binnenkort een sprint in. Denk nu alvast na over technologische mogelijkheden in jouw bedrijf en zorg ervoor dat jij deze tweede digitale boot niet mist.
- Er zijn geen reacties gevonden. Ben jij de eerste?