nieuwe
generatie
bereiken
Waarschijnlijk heb je wel eens gehoord van eSports, het competitief spelen van computerspellen. Vaak wordt er een beetje lacherig over gedaan. Veelal te wijten aan het nerderige imago dat aan het spelen van computerspellen kleeft. Of het gebruik van de term sport, die we toch voornamelijk associëren met bewegen en afgetrainde atleten. Terwijl je bij het spelen van computerspellen op een stoel zit en bijna alleen je vingers beweegt. Professioneel gamer Fabian 'Febiven' Diepstraten vertelde bij RTL Late Night dat hij tegenwoordig ook naar de sportschool ging. Maar werd door de gasten aan tafel sarcastisch gevraagd wat hij dan trainde, zijn vingers?! Bijna niemand aan tafel begreep waarom iemand professioneel gamer wilde worden. Je gaat toch niet de hele dag achter een computer zitten? Terwijl een groot deel van de millennials niet anders doet.
Niet langer een spelletje
Met 70 miljoen geregistreerde spelers is League of Legends wereldwijd één van de populairste spellen. 85% van de spelers is jonger dan 30 jaar en 12 miljoen spelen het spel dagelijks. Over de hele wereld worden toernooien georganiseerd waar professionele teams tegen elkaar strijden. Er is zelfs een wereldkampioenschap League of Legends en de finale werd in 2015 door 36 miljoen kijkers live gevolgd. Grote evenementen zoals het wereldkampioenschap worden vanwege de immense populariteit in uitverkochte stadions gespeeld. Daarnaast gaat er ook steeds meer geld om in wereld van eSports. Zo ging het winnende team in 2015 met 1 miljoen naar huis, de helft van de totale prijzenpot. Steeds meer sponsoren vinden hun weg naar eSports en de enthousiaste toeschouwers.
Nieuwe generatie
Het fenomeen eSports en het spelen van computerspellen is voornamelijk populair onder jongeren. Niet heel vreemd want deze nieuwe generatie is opgegroeid in het digitale tijdperk. Waar je vroeger naar buiten ging met een voetbal, spelen peuters tegenwoordig al spelletjes op een tablet. Ging je vroeger naar het stadion voor een wedstijd, bekijk je tegenwoordig op je telefoon de finale van het wereldkampioenschap League of Legends. Onder deze nieuwe generatie neemt de populariteit van eSports alleen maar toe. Wereldwijd is de game-industrie namelijk al groter dan de film- en muziekindustrie. In 2013 leverde de verkoop van het computerspel GTA V in 3 dagen 1 miljard dollar op. GTA V is daarmee in één klap het snelst verkopende entertainment-product aller tijden. Tijden veranderen en organisaties doen er goed aan om hierin mee te gaan. Ga je als organisatie dus nog een reclamebord langs het voetbalveld sponsoren of verbind je jouw naam aan een eSports-toernooi?
foto via: Brainy and Nerdybrainyandnerdy
- Er zijn geen reacties gevonden. Ben jij de eerste?