Waarom we eSports serieus moeten nemen

nieuwe

generatie

bereiken

eSports

Waar­schijn­lijk heb je wel eens ge­hoord van eS­ports, het com­pe­ti­tief spe­len van com­pu­ter­spel­len. Vaak wordt er een beet­je la­che­rig over ge­daan. Veel­al te wij­ten aan het ner­de­ri­ge ima­go dat aan het spe­len van com­pu­ter­spel­len kleeft. Of het ge­bruik van de term sport, die we toch voor­na­me­lijk as­so­ci­ë­ren met be­we­gen en af­ge­train­de at­le­ten. Ter­wijl je bij het spe­len van com­pu­ter­spel­len op een stoel zit en bij­na al­leen je vin­gers be­weegt. Pro­fes­si­o­neel ga­mer Fa­bi­an 'Fe­bi­ven' Diep­stra­ten ver­tel­de bij RTL La­te Night dat hij te­gen­woor­dig ook naar de sport­school ging. Maar werd door de gas­ten aan ta­fel sar­cas­tisch ge­vraagd wat hij dan train­de, zijn vin­gers?! Bij­na nie­mand aan ta­fel be­greep waar­om ie­mand pro­fes­si­o­neel ga­mer wil­de wor­den. Je gaat toch niet de he­le dag ach­ter een com­pu­ter zit­ten? Ter­wijl een groot deel van de mil­len­ni­als niet an­ders doet.

Eric 20-04-2016 Contact

Niet lan­ger een spel­le­tje

Met 70 mil­joen ge­re­gi­streer­de spe­lers is Lea­gue of Le­gends we­reld­wijd één van de po­pu­lair­ste spel­len. 85% van de spe­lers is jon­ger dan 30 jaar en 12 mil­joen spe­len het spel da­ge­lijks. Over de he­le we­reld wor­den toer­nooi­en ge­or­ga­ni­seerd waar pro­fes­si­o­ne­le teams te­gen el­kaar strij­den. Er is zelfs een we­reld­kam­pi­oen­schap Lea­gue of Le­gends en de fi­na­le werd in 2015 door 36 mil­joen kij­kers li­ve ge­volgd. Gro­te eve­ne­men­ten zo­als het we­reld­kam­pi­oen­schap wor­den van­we­ge de im­men­se po­pu­la­ri­teit in uit­ver­koch­te sta­di­ons ge­speeld. Daar­naast gaat er ook steeds meer geld om in we­reld van eS­ports. Zo ging het win­nen­de team in 2015 met 1 mil­joen naar huis, de helft van de to­ta­le prij­zen­pot. Steeds meer spon­so­ren vin­den hun weg naar eS­ports en de en­thou­si­as­te toe­schou­wers.

Nieu­we ge­ne­ra­tie

Het fe­no­meen eS­ports en het spe­len van com­pu­ter­spel­len is voor­na­me­lijk po­pu­lair on­der jon­ge­ren. Niet heel vreemd want de­ze nieu­we ge­ne­ra­tie is op­ge­groeid in het di­gi­ta­le tijd­perk. Waar je vroe­ger naar bui­ten ging met een voet­bal, spe­len peu­ters te­gen­woor­dig al spel­le­tjes op een ta­blet. Ging je vroe­ger naar het sta­di­on voor een weds­tijd, be­kijk je te­gen­woor­dig op je te­le­foon de fi­na­le van het we­reld­kam­pi­oen­schap Lea­gue of Le­gends. On­der de­ze nieu­we ge­ne­ra­tie neemt de po­pu­la­ri­teit van eS­ports al­leen maar toe. We­reld­wijd is de ga­me-in­du­strie na­me­lijk al gro­ter dan de film- en mu­ziek­in­du­strie. In 2013 le­ver­de de ver­koop van het com­pu­ter­spel GTA V in 3 da­gen 1 mil­jard dol­lar op. GTA V is daar­mee in één klap het snelst ver­ko­pen­de en­ter­tain­ment-pro­duct al­ler tij­den. Tij­den ver­an­de­ren en or­ga­ni­sa­ties doen er goed aan om hier­in mee te gaan. Ga je als or­ga­ni­sa­tie dus nog een re­cla­me­bord langs het voet­bal­veld spon­so­ren of ver­bind je jouw naam aan een eS­ports-toer­nooi?

fo­to via: Brai­ny and Ner­dybrai­ny­and­ner­dy

*

Hoeveel letters heeft de naam Capica? (antwoord is numeriek)

  • Er zijn geen reacties gevonden. Ben jij de eerste?