Met het Content Management Systeem XMS bent u zelf in staat om de zoekmachine marketing (SEO) vorm te geven om meer bezoekers te trekken. Om u op weg te helpen kunt u aan de hand van het volgende voorbeeld alvast beginnen. Voor het voorbeeld gebruiken we de website www.vlp.nl. Dit is de website van het VLP Flexibele afscheidingen. VLP levert verschillende flexibele oplossingen, zoals (automatische) deuren, wanden en gordijnen.
De Meta title
Bij alle pagina's die u heeft aangemaakt in het XMS kunt u onder "eigenschappen" extra informatie opgeven. Voor het vormgeven van de SEO is het invullen van informatie onder "Informatie voor zoekmachines" essentieel. Een van de belangrijkste velden is "Meta title". De waarde die u hier invult wordt gebruikt door gebruikers van de website en zoekmachines om te bepalen wat het onderwerp van de pagina is. Het beste kunt u voor elke pagina een unieke titel opvoeren.
Heeft u geen Meta title opgevoerd? Geen probleem het XMS genereert er een automatisch voor u. In ons voorbeeld is voor de homepage geen Meta title opgevoerd. Het XMS plaatst dan automatisch de locatie waar u zich bevindt en de bedrijfsnaam in de title. Voor ww.vlp.nl is de Meta title dus "Home :: VLP flexibele afscheidingen". Echter voor de pagina Schuifdeuren VLP Flexibele afscheidingenSchuifdeuren is de Meta title wel ingevuld. Hierdoor is de Meta title op die pagina: "Schuifdeuren :: VLP flexibele afscheidingen".
De Meta description
Een volgend veld dat van groot belang is om in te vullen is de "Meta description". De hier opgevoerde waarde biedt Google en andere zoekmachines een korte samenvatting van het paginaonderwerp. Tevens is Meta description direct terug te vinden in de zoekresultaten van Google. Het is belangrijk om een Meta description te schrijven waarin woorden voorkomen die ook op de pagina en de website staan.
In ons voorbeeld is de Meta description: "VLP flexibele afscheiding levert verschillende flexibele oplossingen, zoals (automatische) deuren, wanden en gordijnen. Van bedrijfsdeur VLP Flexibele afscheidingenbedrijfsdeur, schuifdeur VLP Flexibele afscheidingenschuifdeur, klapdeur VLP Flexibele afscheidingenklapdeur, tochtsluis tot lamellen VLP Flexibele afscheidingenlamellen, strokengordijnen VLP Flexibele afscheidingenstrokengordijnen, en grondstomen VLP Flexibele afscheidingengrondstomen". Klikt u op een van de bovenstaande voorbeeld links, dan ziet u dat de woorden terug komen op de website of pagina.
De Meta keywords
Vervolgens kunt u nog per pagina "Meta kewords invullen". Voer in dit veld steekwoorden in die op de betreffende pagina voorkomen en waar u op gevonden wilt worden. In ons voorbeeld kijken we naar de pagina bedrijfsdeuren VLP Flexibele afscheidingenbedrijfsdeuren. De steekwoorden die gebruikt worden op deze pagina zijn: "pendeldeuren VLP Flexibele afscheidingenpendeldeuren, snelroldeuren VLP Flexibele afscheidingensnelroldeuren, strokenwanden VLP Flexibele afscheidingenstrokenwanden, bedrijfsdeur VLP Flexibele afscheidingenbedrijfsdeur, schuifdeuren VLP Flexibele afscheidingenschuifdeuren, klapdeuren VLP Flexibele afscheidingenklapdeuren, doorrijdeuren VLP Flexibele afscheidingendoorrijdeuren".
Tevens is het mogelijk om in het XMS enkele standaard waardes op te voeren. Deze waardes worden automatisch gebruikt als de pagina geen specifieke informatie voor zoekmachines kan vinden. U vindt dit onder de optie "instellingen" en vervolgens "defaults". Heeft u nog vragen over het vormgeven van de zoekmachine marketing met het XMS? Neem dan contact internetbureau Capicacontact met ons op.