Gaat u eenmaal aan de slag met Online Reputatie Management (ORM) dan is de eerste stap die gezet moet worden het opbouwen van een imago. Bent u al langer actief op het internet met uw organisatie dan zult u waarschijnlijk uw imago moeten oppoetsen. U kunt bijvoorbeeld beginnen met het schrijven van nieuws en persberichten, een blog beginnen of het nog groter aanpakken en campagne starten.
De sociale media
Met bovenstaande berichten zendt u alleen informatie en moet u hopen dat uw doelgroep de geplaatste informatie vindt op uw website. Een snellere manier is het verzenden van berichten via de sociale media. Dit zijn user generated content websites wat inhoudt dat gebruikers zelf informatie kunnen plaatsen. Al uw berichten worden gelijk blootgesteld aan een miljoenenpubliek wat actief is binnen de sociale media.
U kunt bijvoorbeeld een eigen http://www.hyves.nl/Hyves-pagina, http://www.facebook.com/Facebook-pagina, http://www.linkedin.com/LinkedIn-account, http://twitter.com/Twitter-account of http://www.youtube.com/YouTube-kanaal aanmaken. Door gebruik te maken van sociale media bent u actief bezig met uw doelgroep. Al deze vormen van communiceren kunnen bijdragen aan een positieve houding tegenover uw organisatie.
Het ene medium is het andere niet
Om de juiste doelgroep aan te spreken moet u wel gebruik maken van de juiste sociale media. Op de websites zijn verschillende doelgroepen actief. Het aanbod varieert van voornamelijk jongeren tot alleen zakelijke contacten. Om een goede keuze te kunnen maken voor het inzetten van sociale media vindt u hieronder een overzicht van de verschillende sociale media:
Hyves en Facebook-pagina
Op Hyves en Facebook treft u vooral jongeren die een pagina hebben aangemaakt. Op een Hyves of Facebook-pagina kunt u beknopte informatie kwijt over u zelf of uw organisatie. Tevens kunt u een speciale pagina aanmaken waar mensen lid van kunnen worden. Op de pagina kunt u polls, afbeeldingen, filmpjes en blogberichten plaatsen. Dit is een perfecte plek om de houding tegenover uw organisatie te testen onder een wat jonger publiek.
LinkedIn
Als u eenmaal een LinkedIn-account heeft aangemaakt kunt u hier uw CV plaatsen. Daarnaast kunt u ook aan anderen laten zien wat voor werkervaring u door de jaren heen heeft opgedaan. Tevens is het ook hier mogelijk om een aparte pagina aan te maken waar bijvoorbeeld uw medewerkers ook lid van kunnen worden. Andere gebruikers kunnen dan zien wat u en uw medewerkers in hun mars hebben.
Wat u vooral in de gaten moet houden bij LinkedIn zijn de zogenoemde recommendations. Gebruikers kunnen namelijk een andere gebruiker aanbevelen omdat zij bijvoorbeeld een positieve ervaring hebben met de werkwijze.
Twitter
Met 50 miljoen tweets (berichten) per dag is dit een van de meest gebruikte vormen van sociale media die vandaag de dag gebruikt wordt. Op uw eigen Twitter-account kunt u berichten van maximaal 140 tekens achter laten over uw bezigheden. Dit zorgt ervoor dat klanten die u volgen weten waar u mee bezig bent. Ook kunt u Twitter gebruiken om uw doelgroep op de hoogte te houden van ontwikkelingen en trends op uw vakgebied.
YouTube
Voor de enthousiaste gebruiker is er ook nog YouTube. Op de website kunt u een kanaal openen waarop u filmpjes over bijvoorbeeld uw organisatie kunt plaatsen. U kunt net als op Twitter vertellen waar u mee bezig bent alleen dan in de vorm van video. Gebruikers kunnen ook reageren op video's zodat u gelijk de houding tegenover uw organisatie kunt polsen.
sociale media
Het glas is half vol, weet u nog?
Sociale media kunt u ook gebruiken om onder de doelgroep te polsen of er een positieve houding is tegenover uw organisatie. Mensen plaatsen tegenwoordig hun mening op internet over van alles en nog wat dus de kans bestaat dat het ook over uw organisatie gaat. Mocht u negatieve berichten tegenkomen over uw organisatie, dan is dit de kans om erop te reageren. Toon uw medeleven tegenover de klant en probeer hem te helpen.
Andere mensen uit de doelgroep zullen uw pogingen om een ontevreden klant te helpen ook opmerken. Dit zal weer resulteren in een positief beeld tegenover uw organisatie. De doelgroep ziet namelijk dat uw organisatie zijn best doet voor een klant. Dit is natuurlijk wat elke klant wil; serieus genomen worden als er problemen zijn en op een goede manier geholpen worden. Wees dus niet bang voor negatieve reacties maar beschouw ze als kansen om uw imago op te poetsen.