Zelfs al heb je nog nooit van de term gamification gehoord, de kans dat je er al mee te maken hebt gehad is groot. Bij gamification worden gametechnieken toegepast in omgevingen waar je het niet direct verwacht. Belangrijkste reden om gamification in te zetten is het stimuleren van gewenst gedrag door in te spelen om de intrinsieke motivatie van mensen. Dat kunnen verschillende dingen zijn, zoals bijvoorbeeld de behoefte aan erkenning of status.
Gamification kan, mits goed ingezet, organisaties helpen om hun doelen te behalen. Steeds meer bedrijven zetten deze techniektechniek al in. In hun externe communicatie, maar steeds vaker ook intern. Zij gebruiken het om medewerkers te motiveren of bijvoorbeeld de betrokkenheid bij de organisatie te verhogen. Doelstellingen die vaak ook de basis vormen bij een intranetintranet. Ik ben er dan ook van overtuigd dat gamificationgamification juist bij een intranet van belangrijke meerwaarde kan zijn.
Gamification in de praktijk
De mogelijkheden van gamification zijn eindeloos en er zijn meerdere redenen voor organisaties om gamification in te zetten. Bij Capica maken we ook gebruik van gamification, bijvoorbeeld via ons intranet. Benieuwd naar hoe we dat doen? Hieronder geef ik je enkele voorbeelden uit de praktijk.
#1 Motiveren van medewerkers
projectbalk.png
Werk je binnen het intranet met een projectteam? Via een visuele weergave kun je de status van je project laten zien. Geef bijvoorbeeld in percentages weer hoe ver je bent met je team. Handig voor de medewerkers in het team, maar ook voor de rest van de organisatie.
#2 Waardering
Motiveren van medewerkers kan ook door (gewenst) gedrag te belonen met punten. Een voorbeeld van gewenst gedrag is het volledig invullen van het profiel. Laat medewerkers niet alleen contactgegevens invullen, maar vraag ook om expertises. Zo weten anderen precies welke collega zij nodig hebben als ze op zoek zijn naar een expert. Is een profiel nog niet volledig ingevuld? Maak dit dan ook inzichtelijk zodat men weet wát men moet doen om de punten te ontvangen.
Het 'simpel' uitdelen van punten is natuurlijk niet voldoende. Zorg dat het écht gaat leven binnen je organisatie. Maak er bijvoorbeeld een wedstrijd van, zet medewerkers die het goed doen in het zonnetje of maak de punten inwisselbaar voor leuke producten.
#3 Stimuleren van medewerkers
topbloggers.png
Op een succesvol intranet wordt kennis gedeeld. Kennis die voorheen vaak 'ergens in de organisatie bleef hangen', kan door het schrijven van een blog breed gedeeld worden. Om medewerkers te stimuleren om dit ook daadwerkelijk te doen, hebben we een leaderbord met 'top bloggers' toegevoegd. Dit werkt niet alleen motiverend (want wie wil er nu niet in de top 3 staan), het is ook een mooie vorm van waardering.
Een andere 'gametechiek' om medewerkers te stimuleren is de inzet van badges. Een badge is een bewijs van een prestatie of vaardigheid en je kunt het zien als een soort digitale sticker. Je kunt bijvoorbeeld een badge verdienen wanneer je een bepaald project hebt afgerond, een training hebt gevolgd of een vooraf bepaald aantal blogs geschreven hebt. De badges zijn zichtbaar op de profielpagina. Laat medewerkers duidelijk weten waar zij allemaal badges voor kunnen verdienen en zorg ervoor dat de eerste paar badges redelijk eenvoudig te bemachtigen zijn zodat men aan het concept kan wennen.
#4 Informeren van medewerkers
tour.png
Informeren van medewerkers begint al bij een eerste bezoek aan het intranet. Daarom werken we bij Capica Intranet met een introductiewizard, een techniek die ook vaak bij (online) games wordt ingezet. In een aantal stappen komt de gebruiker op de belangrijkste plekken van het intranet. Zo leert de gebruiker hoe het intranet werkt en waar welke informatie te vinden is. Een snelle manier om informatie te verwerken, zonder dat je hiervoor een (saaie) handleiding hoeft door te nemen.
Ook op het gebied van e-learning kan gamification van toegevoegde waarde zijn. Door opleidingsmodules te integreren binnen het intranet kun je medewerkers stap voor stap opleiden. Hebben ze een onderdeel afgerond? Beloon dit met een speciale badge en moedig hen direct aan om de volgende stap te zetten. Je kunt dit vergelijken het behalen van een nieuw level in een game. Deze badges zijn niet alleen leuk, het zorgt er vooral ook voor dat je inzichtelijk maakt wie welke expertise heeft binnen een organisatie.
Tips om gamification succesvol in te zetten
Wat werkt voor jouw organisatie? Daar is geen eenduidig antwoord op. Dit is van meerdere factoren afhankelijk, zoals bijvoorbeeld jullie bedrijfscultuur. Wel zijn er een aantal standaard tipstips die ik je graag wil meegeven.
Allereerst, hou het positief. Het hele idee achter gamification is het op een positieve manier stimuleren van goed gedrag. Focus je hier dan ook op. Zet medewerkers met de hoogste score gerust in het zonnetje, maar benadruk het niet wanneer mensen achterlopen met het verzamelen van bijvoorbeeld punten.
Een tweede tip die ik je mee wil geven is om goed na te denken over de 'waarde' van een beloning. Laat ik als voorbeeld de 'badge' nemen. Zorg dat het verdienen van een badge voor iedereen haalbaar is, maar maak het niet te makkelijk. Zo zorg je ervoor dat een badge ook écht een beloning is (waar je als ontvanger trots op kan zijn) .
En tot slot, wellicht een open deur, maar hou altijd je doel voor ogen. Het toevoegen van dit soort functionaliteiten doe je in de basis niet voor de factor 'fun'. Je doet het omdat je er iets mee wil bereiken. En natuurlijk, als dat op een leuke manier kan, dan is dat alleen maar mooi meegenomen!
Meer informatie over gamification
Wil je gamification inzetten binnen jouw organisatie? Het is belangrijk om goed na te denken over het design, de techniek, maar ook over het psychologische aspect. Bij Capica gaan we graag met je gesprek over de mogelijkheden. Neem daarom gerust contactcontact op met mij of één van mijn collega's.