Is jullie intranet al millennial-proof?

Een in­tra­net moet mee­groei­en met je or­ga­ni­sa­tie, maar voor­al ook met je me­de­wer­kers. De ba­sis van een suc­ces­vol so­ci­aal in­tra­net be­gint dus ook met in­zicht krij­gen in de be­hoef­ten en ver­wach­tin­gen van de­ze groep en dat is een 'on­go­ing pro­ces­s'. Want niet al­leen de we­reld om ons heen ver­an­dert, maar ook het 'ty­pe' werk­ne­mer. Zo is de ver­wach­ting dat in 2020 de ar­beids­markt voor 50% uit mil­len­ni­als (ge­bo­ren tus­sen 1981 en 1996) be­staat. In­te­res­sant, want dat vraagt iets van hoe je com­mu­ni­ceert als or­ga­ni­sa­tie. Past de ma­nier van jul­lie com­mu­ni­ce­ren (al) bij die groep?

Sabine 13-04-2017 Contact

Een le­ven zon­der in­ter­net? Niet voor te stel­len.

Mil­len­ni­als zijn op­ge­groeid in een tijd waar­in we op het ge­bied van tech­niek enor­me stap­pen heb­ben ge­zet. Voor de­ze groep is het vaak ook nau­we­lijks voor te stel­len dat er ooit een le­ven voor in­ter­netin­ter­net, so­ci­al me­dia en de smartpho­nesmartpho­ne was. Zij zijn ge­wend om 24/7 on­li­ne te zijn en om over­al toe­gang te heb­ben tot in­for­ma­tie, bij­voor­beeld via apps. Na­tuur­lijk zijn het niet al­leen mil­le­ni­als voor wie dit op gaat, ze zijn hier niet uniek in. Uniek is wel, dat zij hier­mee zijn op­ge­groeid en dus geen an­de­re 'stan­daar­d' ken­nen.

Het in­tra­netin­tra­net van de toe­komst?

Wat dit be­te­kent voor de werk­vloer? We blij­ven be­hoef­te heb­ben aan sa­men­wer­king en het de­len van ken­nis, en een vas­te (fy­sie­ke) werk­plek is in veel or­ga­ni­sa­ties al niet meer van­zelf­spre­kend. Ik ben er daar­om van over­tuigd dat het in­tra­net ook in de toe­komst on­mis­baar blijft bin­nen or­ga­ni­sa­ties. Ech­ter, wil je als or­ga­ni­sa­tie de aan­slui­ting blij­ven be­hou­den met je werk­ne­mers, dan kom je (in de toe­komst) niet meer weg met een in­tra­net in de klas­sie­ke vorm. Sim­pel­weg om­dat hier­bij de ge­brui­ker, en dan voor­al de be­hoef­te van de­ze ge­brui­ker, niet cen­traal staat.

Tips voor een suc­ces­vol in­tra­net voor de­ze mil­len­ni­als

Waar het in­tra­net van de toe­komst wel aan moet vol­doen? Hier­on­der geef ik je al­vast en­ke­le tipstips.

  • De gren­zen tus­sen werk en pri­vé zijn aan het ver­va­gen als het gaat om bij­voor­beeld werk­tij­den en lo­ca­ties en naar ver­wach­ting zet die trend door. Zorg daar­om dat je in­tra­net 24/7 be­reik­baar én res­pon­si­ve is, zo­dat het ook ge­bruikt kan wor­den via een te­le­foon of ta­blet.
  • Ga niet voor (klas­sie­ke) top-down com­mu­ni­ca­tie. Op een (suc­ces­vol) in­tra­net stel je me­de­wer­kers in staat om sa­men te wer­ken en ken­nis met el­kaar te de­len. Open en trans­pa­ran­te com­mu­ni­ca­tie is hier­bij van groot be­lang.
  • Als je ge­wend bent om pri­vé, bij­voor­beeld via je smartpho­ne, vrij­wel al­les te kun­nen vin­den, dan ver­wacht je dit ook op je werk. Be­steed daar­om aan­dacht aan een goe­de zoek­func­tie. Zorg dat in­for­ma­tie op­zoe­ken zo een­vou­dig (en snel) mo­ge­lijk is, maar voor­al ook dat het re­sul­taat van een zoek­op­dracht re­le­vant is.
  • Werk je bin­nen je or­ga­ni­sa­tie met meer­de­re sys­te­men? Dan is een over­zich­te­lijk dash­board een must. Geef me­de­wer­kers via het dash­board di­rect toe­gang tot al­le, voor hun re­le­van­te, in­for­ma­tie. Maak van het in­tra­net een plek waar je al­les kan vin­den wat re­le­vant is voor je werk­zaam­he­den.

Tot slot, een suc­ces­vol in­tra­net is pas suc­ces­vol als je me­de­wer­kers dat vin­den. In­tro­du­ceer het daar­om niet vóór je me­de­wer­kers, maar doe het sa­men. Waar heb­ben zij be­hoef­te aan? Daar kom je maar op één ma­nier ach­ter. Be­trek hen bij de door­ont­wik­ke­ling en vraag re­gel­ma­tig om feed­back. Zo zorg je er­voor dat het plat­form dat je biedt re­le­vant blijft.

Is jul­lie in­tra­net al mil­len­ni­al-proof?

Wil je eens met ons van ge­dach­ten wis­se­len over jul­lie hui­di­ge in­tra­net? Ik ga graag met je in Con­tactge­sprek!

*

Welke kleur heeft het rode logo? (antwoord in kleine letters)

  • Er zijn geen reacties gevonden. Ben jij de eerste?